Permisos a la feina per anar a votar
- Àlex Santacana i Folgueroles
- BARCELONA. Dijous, 20 de juliol de 2023. 05:30
- Actualitzat: Dimecres, 31 de gener de 2024. 13:23
- Temps de lectura: 2 minuts
Aquest diumenge, 23 de juliol, tots els ciutadans amb dret a vot estan cridats a participar en les eleccions anticipades al Congrés i al Senat. Tots, inclosos els que per sort ja són de vacances, que és el que realment, reconeguem-ho, estem pensant aquests dies.
Davant d'aquesta cita tan important, les persones que diumenge 23 hagin de treballar i les que hagin de formar part de les meses electorals, cal recordar que tenen determinats permisos laborals per poder exercir el dret al vot com la resta dels ciutadans i, a més, poder descansar l'endemà.
En concret, a Catalunya l'Ordre EMT/178/2023, de 6 de juliol, dictada per la Generalitat, detalla aquests drets i permisos laborals que analitzarem en aquest article.
Sembla obvi, però cal recordar, i més aquests dies en què ens apropem a una nova crida a les urnes, que el dia de les eleccions les empreses tenen l'obligació de concedir a les persones treballadores permisos per poder anar a votar. Un permís de fins a quatre hores dins de la jornada laboral que els correspongui, incloses les persones que prestin els serveis dins del sector públic, que tinguin la condició d'electors i que no gaudeixin de dia festiu aquell dia.
No obstant això, concretem que no s'ha de concedir el permís esmentat a les persones que facin una jornada que coincideixi parcialment amb l'horari dels col·legis electorals si la coincidència és, com a màxim, de dues hores. Si és de més de dues hores i de menys de quatre, sí que s'ha de concedir un permís de fins a dues hores i si aquesta coincidència és de quatre o més hores, s'ha de concedir el permís general de quatre hores.
Insistim davant de les moltes qüestions que sorgeixen aquests dies a les xarxes socials i titulars de mitjans, que aquests permisos per anar a votar són un permís laboral retribuït i no recuperable. També es pot destacar que la persona no té la llibertat de decidir quan s'exerceix aquest dret, sinó que la determinació del moment d'ús de les hores concedides per a la votació és potestat de l'empresa. I pel que fa al moment de tocar la butxaca —que tant ens sol preocupar— es pot ressaltar que, de cara a l'abonament del salari del temps fet servir per anar a votar, l'empresa té el dret a sol·licitar justificant acreditatiu d'haver votat, expedit per la mesa electoral corresponent.
Quant a les persones treballadores que acreditin la condició de membres de mesa electoral o d'interventors, se'ls ha de concedir el permís corresponent a la jornada completa del dia 23 de juliol i, a més, un permís corresponent a les cinc primeres hores de la jornada laboral del dia immediatament posterior, en aquest cas, dilluns 24 de juliol. I què passa si dilluns aquestes persones no treballessin perquè lliuren? L'ordre estableix que ha de gaudir-se el dia "immediatament posterior", és a dir, dilluns; pel que sembla, doncs, es perdria el permís.
Aquest permís és retribuït i no recuperable una vegada es justifiqui l'actuació com a membre de taula o interventor/a.
Cal destacar que, igualment, totes les persones treballadores que gaudeixin del descans setmanal el dia de la votació, i que acreditin la condició de membre de mesa o interventor/a, tindran un permís retribuït i no recuperable durant les cinc primeres hores de l'endemà.
Finalment, els qui acreditin la condició d'apoderats tenen dret un permís retribuït, de caràcter no recuperable, durant la jornada completa de diumenge 23 de juliol.
Si alguna de les persones amb dret als permisos esmentats ha de treballar en el torn de nit en la data immediatament anterior a la jornada electoral, és a dir, el dissabte 22 de juliol, l'empresa, a petició de la persona interessada, li ha de canviar el torn perquè pugui descansar la nit anterior a les eleccions, que toca tenir la ment clara, tant controladors com votants.
Finalment, és important que totes aquelles persones que exerceixin el dret a gaudir dels esmentats permisos i que el seu salari està constituït, en part, per una prima o incentiu, la part a percebre s'ha de calcular amb la mitjana pagada pel mateix concepte en els sis mesos immediatament anteriors treballats.
Com es pot veure, l'exercici de les obligacions electorals que la llei imposa als ciutadans com a part de l'engranatge de la festa de la democràcia, no està renyit amb els drets laborals de les persones treballadores.