Per a molts sectors, la IA generativa tindrà una incidència positiva en la feina i en la societat, encara que no per a tots, alguns dels quals molt glamurosos. Un d’aquests sectors, on els efectes ja comencen a notar-se, és la banca d’inversions dels bancs top, les firmes que són les protagonistes a Wall Street. Ens referim a Goldman Sachs, Morgan Stanley, Deutsche Bank, JPMorgan Chase, entre d’altres.

Aquestes són empreses que competeixen aferrissadament per un grup reduït de clients i operacions. Poder la feina més emblemàtica del sector és la d’analista financer. Desenes de milers de graduats en economia, empresa o MBA competeixen per unes 200 posicions en cada banc anualment. Es tracta normalment de contractes de dos anys, amb un salari inicial de més de 100.000 dòlars, sense comptar els “bonus”. És una de les ocupacions més ambicionades pels MBA, especialment en zones on predominen les indústries financeres com Nova York o Boston. En certa manera, és la feina inicial per excel·lència del MBA.

Què fan? Bé, doncs allò que tots hem vist a les pel·lícules: fulls enormes d’Excel, informes en PowerPoint, anàlisis d’estats financers i reports de prospectiva, M&A... Els qui reïxen, ascendeixen a associat, director o managing director... Noms coneguts que han seguit aquest camí inclouen Michael Bloomberg i Stephen Schwarzman, tots dos s’han convertit en bilionaris.

Doncs bé, totes aquestes firmes estan experimentant amb la IA generativa i comencen a tenir previsions basades en aquests pilots, cosa que va més enllà d’una simple opinió i resulten, com a mínim, impactants. Accenture estima que les tres quartes parts de les hores podran ser reemplaçades o complementades amb la IA generativa. Goldman Sachs, Morgan Stanley i altres bancs comenten que podrien retallar la contractació de personal júnior en dos terços i no només això, també els salaris dels contractats. Jamie Dimon, director executiu de JPMorgan Chase, esmentava en la seva carta anual als accionistes que la IA generativa pot reduir algunes categories de treballadors i comparava les seves conseqüències a les de la màquina de vapor, l’electricitat, els ordinadors o internet.

JPMorgan comenta que podria reduir tasques de 10 hores a 10 segons, però que alhora podria fer la feina molt més interessant

Jay Horine, codirector de la banca d’inversions a JPMorgan, destacava que pot reduir tasques de 10 hores a 10 segons, però que alhora pot fer que la feina sigui molt més interessant.

Aquest és un cas particular d’una tasca que es veurà molt afectada per la irrupció d’aquesta tecnologia. La primera pregunta és per què? Més enllà que aquesta tecnologia incideix directament en la banca d’inversions, és crucial adonar-se que es tracta d’un mercat inelàstic, és a dir, si el preu disminueix, no s’incrementaran significativament els clients. La intuïció seria que, sent tot molt més eficient, els preus baixarien i més gent gaudiria del servei. No obstant això, la naturalesa del mercat de banca d’inversions és tal que, malgrat que probablement es donarà alguna reducció de preus i alguna ampliació del mercat, la demanda de personal disminuirà sense ser compensada per un increment dels clients. La immensa majoria de mercats no són així, però aquest ho és (per exemple, si els taxis fossin més barats, més gent agafaria un taxi).

La segona lliçó parla de l’enfortiment de les economies d’escala. Goldman Sachs disposa de 1.000 desenvolupadors que integren els seus coneixements en sistemes propietaris d’IA generativa, el mateix ha fet McKinsey i altres consultores. Això els proporciona un avantatge competitiu que altres no tenen.

La tercera lliçó és més personal. La IA generativa no és quelcom que es pugui aprendre a fer servir de manera immediata en un àmbit professional, com en el seu moment ho va ser l’Excel, la programació o el Freehand, requereix ser destre en el seu ús. Aquells professionals que esdevinguin especialistes en l’ús de la IA generativa en el seu camp seran contractats, potser amb salaris iguals o millors que els actuals, malgrat el que afirmen ara els directius de les empreses. I els que no la coneguin quedaran exclosos, perquè ja no podran competir.

La lliçó final és clara: tant en l'àmbit personal com de país, no adoptar i no ser excel·lent en l’ús d’aquestes tecnologies surt car, i en algunes professions com aquesta, surt molt car.