La PAC2023-2027 inclou un aspectes que volem subratllar avui: la possibilitat de limitar els ajuts per explotació (conegut com a capping) per intentar afavorir les petites i mitjanes explotacions.

Espanya és l'estat membre que més lluny ha anat en l'aplicació del capping amb la fixació d'un topall de 100.000 euros per explotació en "l'ajuda bàsica a la renda", vestida ara "d'ajuda per a la sostenibilitat". També s'estableix una reducció del 25% per als perceptors que cobressin entre 60.000 i 75.000 euros per l'ajuda bàsica, el 50% per al tram comprès entre 75.000 i 90.000 euros; el 85% per al tram entre 90.000 i 100.000 euros i el 100% per als imports que superessin els 100.000 euros. Aquests topalls amb 100.000 euros més si es justifiquen costos salarials i/o de contractació d'empreses de serveis agrícoles.

Disposem ara de les primeres dades de l'impacte d'aquesta mesura. La primera anàlisi realitzada pel Fons de Garantia Agrària (FEGA) indica que el topall màxim de 200.000 euros ha afectat a la primera campanya d'aplicació (2022-2023) un total de 56 beneficiaris, que deixaran de rebre 6,4 milions d'euros. Andalusia ha estat la Comunitat Autònoma amb més beneficiaris afectats (32) que han deixat de percebre 4,5 milions d'euros, seguida d'Extremadura (10), amb una minoració de 782.000 euros, i Castella-Mancha, 8 perceptors amb una reducció de 776.000 euros. Aquestes tres regions aglutinen el 89,2% dels perceptors afectats i el 95% dels fons reduïts.

Les grans explotacions estan sabent treure partit a la revolució tecnològica, que està disparant les economies d'escala

El diari Agro-El Economista ha entrevistat diferents representants dels sindicats agraris per conèixer la seva valoració d'aquests resultats. Sense sorpreses, Ignacio López (ASAJA) qualifica la mesura d'"ideològica i que pot afectar a la viabilitat de les explotacions" i José Luis de Miguel (COAG) hi dona suport i explica l'escàs nombre d'afectats perquè "hi ha hagut subdivisions en molts casos".

No hi ha cap dubte que la mesura ha estat poc efectiva. La pregunta és si aquest tipus de mesura és necessària o útil o si és un obstacle burocràtic mes al desenvolupament d'una agricultura competitiva i empresarial.

En un recent article, analitzàvem, juntament amb Almudena Gómez Ramos (2024), l'evolució en aquests anys de la renda neta per explotació, en funció de la mida, com es recull al gràfic següent.

Grafico Azcarate

Concloíem que "la revolució tecnològica que estem vivint està disparant les economies d'escala. La revisió realitzada de les dades de la Xarxa Comptable Agrària Nacional mostra com des de l'any 2018 fins al 2021 demostra una millora constant en les rendes generades en les explotacions de més dimensió econòmica (majors de 500 UDEs*), i un creixent distanciament de l'evolució registrades en les explotacions agràries mitjanes i petites".

Aquesta evolució és simultània amb que el nombre d'explotacions agràries ha disminuït en un 7,6% en els deu anys que intervenen des de l'anterior cens agrari. Les explotacions que es mantenen són les de més mida mitjana, tant en termes de Superfície Agrària Útil (SAU) com d'Unitats Ramaderes (UGs).

En un context de rigor pressupostari, té sentit concentrar fons i ajuts públics en els agricultors actius, professionals i familiars

En altres paraules, les grans explotacions estan sabent treure partit a la revolució tecnològica que estem vivint i les explotacions professionals familiars, la classe mitjana del camp, està travessant moments difícils.

En un context com l'actual d'una banda de rigor pressupostari i, per l'altra, de grans necessitats d'inversió per finançar una transició ecològica inclusivament, sembla tenir sentit el concentrar els fons i ajuts públics en aquells que mes ho necessiten, els agricultors actius, professionals i familiars.

La conclusió lògica d'aquest raonament és que la resposta que s'hauria de donar a l'escàs efecte pràctic del capping és, en la pròxima PAC anunciada per després del 2027, rebaixar significativament el topall imposat.

En un pròxim article, abordarem l'altre mecanisme previst en l'actual reglamentació europea per afavorir les explotacions petites i mitjanes, l'anomenat "pagament redistributiu", que també mereix una anàlisi, una reflexió i millores en el futur.

*Una UDE és la unitat de mesura comunitària de la dimensió econòmica de les explotacions agràries. Es defineix en funció de la producció total estàndard de l'explotació, expressada en Euros. Una bona aproximació és considerar que 1.200 euros marge brut. Estaríem parlant per tant d'un marge brut mínim de 600.000 euros.