La setmana passada va sortir al mercat un chatbot d'intel·ligència (IA) artificial anomenat ChatGPT que ràpidament s'ha fet viral a les xarxes i que va aconseguir la fita de sumar més d'un milió d'usuaris en tan sols un dia. Darrere d'aquest èxit hi ha l'empresa OpenAI, antigament una organització sense ànim de lucre que va ser fundada el 2015 per Elon Musk i Sam Altman, però que Musk va abandonar el 2018 per evitar conflictes d'interessos i defensar la seva ètica entorn de la IA.

Actualment, l'empresa OpenAI, L.P. opera com una empresa de programari, ara sí, amb ànim de lucre, que s'especilitza en la investigació i el desplegament d'IA amb l'objectiu de garantir que la IA general beneficiï tota la humanitat.

Encara que la tecnologia subjacent existeix des de fa diversos anys, aquesta ha estat la primera vegada en què, de manera gratuïta, els usuaris han pogut provar el potent programari de generació de llenguatge conegut com GPT3. Abans d'escriure aquest article, vaig estar provant el programari, i és realment sorprenent la naturalitat i creativitat de les respostes del bot; des de demanar-li que ens expliqui un acudit, que escrigui un diàleg entre filòsofs, que ens ajudi amb una recepta de cuina, amb un currículum, o fins i tot que ens ajudi a redactar o trobar errors en diversos codis de programació. A més, una cosa que resulta realment fascinant és que, en lloc de triar la millor resposta disponible al web, l'algoritme elabora la seva pròpia resposta, la qual resulta ser molt més completa i comprensible que el que podem trobar al cercador de Google.

Fins i tot vaig preguntar al chatbot quina és la millor manera de generar un milió d'euros en borsa, i em va contestar el següent:

"La millor manera de generar un milió d'euros en borsa mitjançant una combinació d'inversió a llarg termini en empreses sòlides i ben administrades, així com la implementació d'estratègies d'inversió astutes i ben investigades. Tanmateix, també és important recordar que invertir a la borsa comporta riscos i que no es garanteix un retorn positiu de la inversió. Per tant, és important fer una investigació adequada i prendre decisions d'inversió sàvies i ben informades."

Realment no és una mala resposta, però no se'n pot treure res clar; simplement es va limitar a recórrer a la saviesa convencional recomanant diversificació i inversió a llarg termini. Vaig voler indagar més sobre això i li vaig preguntar per estratègies o valors específics, però em va respondre que no estava capacitat per assessorar-me.

En fi, tenint això en compte, indaguem més sobre aquest tem a Google i si la IA és una amenaça o una oportunitat per a ells.

Alphabet (Google) - Nasdaq

Enguany, Alphabet (GOOG) ha perdut un 35% de la cotització a causa de la situació macroeconòmica actual i les pujades de tipus d'interès que ha rebaixat les expectatives de beneficis futurs de l'empresa. No perquè tingui temor que la IA el deixi fora del negoci. Tot i que no hi ha dubte que el chatbot d'OpenAI és esgarrifosament bo, Alphabet ja té una enorme quota de mercat. A més, ha invertit substancialment en projectes d'IA, com DeepMind i AlphaGo, i té un propòsit fonamentalment diferent del de ChatGPT.

Podríem definir el cercador de Google com una biblioteca que rastreja milers de milions de pàgines web, que indexa aquest contingut i que el classifica per ordre de les respostes més rellevants per després mostrar una llista d'enllaços en què es pot fer clic. En canvi, ChatGPT seria el bibliotecari, el que busca informació pública al web per poder generar una resposta a l'usuari i podent mantenir una conversa similar a la humana.

Llavors, per què Google no genera les seves pròpies respostes singulars a les consultes, com ChatGPT? Això és perquè qualsevol cosa que impedeixi que la gent faci clic en els resultats de les recerques perjudicarà el model de negoci transaccional de Google, que consisteix a aconseguir que la gent faci clic en els anuncis. Al voltant del 81% dels 257.600 milions de dòlars d'ingressos d'Alphabet Inc. el 2021 van procedir de la publicitat, i gran part d'aquests van ser els anuncis de pagament per clic de Google.

Un altre factor a tenir en compte és que Alphabet és propietari de YouTube, que adopta un enfocament completament diferent del dels continguts generats per la IA, on milions d'usuaris poden penjar contingut sobre tota mena de temes. ChatGPT és increïblement potent, però encara estic esbrinant quins són els millors usos que té. Per a les investigacions a internet en què hi ha opinions divergents o conflictes d'interessos, el cercador de Google triomfa, sens dubte. Tanmateix, la IA és capaç de generar respostes més profundes que els motors de cerca i és capaç de crear i generar continguts, en lloc de limitar-se a consultar-los.

Personalment, veig un gran potencial en el programari d'OpenAI, però em preocupa el fet que la informació retornada per la IA sigui del tot certa o no, especialment en un moment en què la desinformació i les fake news circulen per totes les xarxes socials i els motors de cerca estan en pressió constant per treure a la llum informació verificable.

En fi, la disrupció forma part del negoci de la tecnologia, i aquesta serà una amenaça que mai no desapareixerà realment per a les empreses del sector. En tot cas, la IA és tant una oportunitat per al negoci de Google com una amenaça.