La sostenibilitat determina cada vegada més el pla d'acció i les decisions de qualsevol empresa. Amb objectius d'emissions cada vegada més estrictes i una consciència ambiental més important, les empreses es veuen sotmeses a enormes pressions per tornar-se més sostenibles.

Tanmateix, quan parlem de transició sostenible no ens hem de referir únicament al compliment normatiu i a la responsabilitat social, sinó també a la sostenibilitat com a factor facilitador de l'acompliment, un motor de canvi que allibera la competitivitat i l'adaptabilitat a tota la cadena de valor.

La sostenibilitat empresarial pot descriure's com un procés de gestió de les activitats empresarials de manera que es maximitzi l'eficiència sense perjudicar les generacions futures. La sostenibilitat ambiental, la responsabilitat social i l'acompliment financer corporatiu poden incloure's en la definició del concepte ambiental, social i de governança, conegut com ESG.

La generació de valor sostenible comporta accions que creen i sostenen el creixement, la rendibilitat i un valor més alt per als accionistes a llarg termini. Una sostenibilitat més alta té clars beneficis econòmics. Per exemple, l'adopció de mesures d'eficiència energètica i la reducció dels residus redueixen els costos de producció, mentre que l'ús d'energies renovables pot minimitzar la vulnerabilitat a les fluctuacions del preu dels combustibles fòssils. A més, les empreses sostenibles atreuen més inversors, ja que aquests es decanten cada vegada més per empreses compromeses amb els criteris ESG. Una puntuació ESG alta redueix els costos de capital i millora el rendiment d'una empresa. A això es pot afegir que les empreses amb un bon acompliment social atreuen el millor talent, fomenten el retorn de clients i eviten la possibilitat de boicots.

Les empreses sostenibles atreuen més inversors, que es decanten cada vegada més per empreses compromeses amb els criteris ESG

Tampoc no s'ha d'oblidar que la gestió estratègica de l'impacte ambiental pot aportar beneficis a les organitzacions tant a curt com llarg termini, incloent una fidelització més alta dels clients, la reducció dels riscos legals i el capital reputacional.

La responsabilitat social corporativa es refereix a les responsabilitats que té una empresa amb la societat i a l'impacte de les seves operacions en les comunitats. Per complir aquestes responsabilitats, s'encoratja les empreses a respectar les pràctiques laborals i utilitzar fonts de treball ètiques. En aquest sentit, és clau treballar amb stakeholders, ja siguin empleats, clients, proveïdors o comunitats, compromesos amb els mateixos principis sostenibles per desenvolupar un model de negoci sòlid que pugui fer front als desafiaments mediambientals, socials i econòmics.

Entre les possibles barreres a la sostenibilitat es troben els costos, la resistència al canvi i les dificultats per avaluar l'impacte social i ecològic. Tanmateix, amb una planificació adequada, la implicació de tots els stakeholders i l'ús de tecnologia per avaluar l'impacte sostenible en temps real, aquestes barreres poden superar-se. Les associacions industrials i els subsidis governamentals poden ajudar amb els desafiaments financers i operatius, mentre que els programes de capacitació i educació poden ajudar a canviar la cultura organitzacional en favor d'una sostenibilitat més gran. L'economia circular i l'auge de les finances verdes definiran el món empresarial del futur, mentre que la Intel·ligència Artificial i l'Internet de les Coses (IoT) permetran a les organitzacions monitorar l'efectivitat de les seves iniciatives de sostenibilitat.

L'economia circular i l'auge de les finances verdes definiran el món empresarial del futur

A la regió mediterrània l'enfocament cap a la sostenibilitat ha de ser integral i cada vegada més determinant per impulsar els canvis necessaris no només a la producció i el consum, sinó també en una cooperació més important entre tots els stakeholders implicats. Per això, per avançar cap aquest objectiu comú són claus les associacions público- privades, un pensament econòmic ecològic i l'accés igualitari a qualsevol de les opcions de finançament verd que hi ha actualment. Tots els actors han de participar d'aquest moviment per produir l'impacte imprescindible per a un canvi durador.

El sector privat, que representa el 70% del PIB mundial, ha de treballar amb els governs per impulsar el creixement sostenible i ha de passar de ser a la "perifèria" a convertir-se en una "potència" per complir els objectius de l'agenda 2030. Els primers passos ja s'han fet i el camí recorregut és considerable. Però cal continuar avançant, i per a això és fonamental que les empreses assumeixin un paper més actiu, formant part del canvi i participant a la presa de decisió per resoldre els principals desafiaments globals.

En conclusió, la sostenibilitat pot donar a les empreses un avantatge competitiu sobre els seus rivals i, alhora, ser considerada amb les persones i el planeta. Qualsevol empresa que somiï amb un futur pròsper ha d'invertir en pràctiques sostenibles, garantint una rendibilitat a llarg termini i un impacte positiu en la societat i el medi ambient. La veritable prosperitat requereix que tots els actors treballin junts per garantir que ningú no es quedi enrere.