El passat 10 d’octubre, Tesla va presentar el Robotaxi, el Cybercab, en una posada en escena espectacular. No només vam poder veure aquest nou vehicle, també hi va aparèixer la Robovan, una furgoneta totalment autònoma amb capacitat per a 20 persones, i la darrera versió del robot humanoide Optimus. Tant el Cybercab com la Robovan semblaven pràcticament productes finals, o molt a prop d'estar completament llestos. Tots dos simbolitzen el futur de la mobilitat: sense volant ni pedals, totalment automàtics.

Tot i la magnitud de l’esdeveniment, on fins i tot els assistents van poder passejar amb els vehicles i veure els robots Optimus servint copes i interaccionant amb el públic, les accions de Tesla van caure un 9%. Què ha passat? No confien els analistes en aquests nous models? No creuen que la gent voldrà pujar a un Cybercab?

La resposta té molt a veure amb el que es coneix com "Elon Time". Tesla ha anunciat que els primers vehicles estarien operatius el 2026 a Califòrnia i Texas. Però aquí és on comencen els dubtes. Tesla està competint amb molta pressió, especialment a la Xina, on marques com BYD, Xiaomi o Nio estan llançant models que rivalitzen directament amb els seus. A més, algunes d’aquestes companyies ja tenen serveis de robotaxi en funcionament. Baidu, per exemple, té 500 robotaxis operant a Wuhan a la meitat de preu d’un taxi convencional i Waymo (Google) té un servei disponible a San Francisco, Los Angeles, Phoenix y Austin a través d’Uer. La batalla de la conducció autònoma ja ha començat, i la Xina hi juga un paper central.

A més, aquests vehicles necessiten certificacions per poder circular, i en el cas de cotxes sense volant ni pedals, no serà fàcil. A més, aquestes certificacions es fan país per país, estat per estat, i poden endarrerir-se amb l’argument de la seguretat. Tot plegat fa que el 2026 sembli una data ambiciosa, potser massa.

Els cotxes autònoms canviaran les nostres vides i les nostres ciutats, però ningú espera que tot això passi el 2026

"Elon Time" és un terme que molts analistes ja tenen assumit. Elon Musk porta més de deu anys dient que la conducció autònoma completa arribaria "l’any vinent", i només ara comencem a veure resultats. Però Musk, com Steve Jobs abans, té una capacitat única per captivar la imaginació i mantenir el hype. És a dir, pot fer que el temps sembli comprimit fins que els seus productes realment estiguin a punt.

Però, vol dir això que res d’això no passarà? No, ningú dubta que la fi del cotxe tal com el coneixem ja ha començat. Els cotxes autònoms canviaran les nostres vides i les nostres ciutats, però ningú espera que tot això passi el 2026. I, mentrestant, Tesla haurà de fer front a la forta competència xinesa, d’aquí que els analistes rebaixin les expectatives a curt termini.

Tesla no vol jugar al mateix partit que la resta. Vol trencar el mercat, conquerir la imaginació i manipular el temps

Llavors, Tesla no n'és conscient? Per descomptat que sí! Però el seu èxit, com el d’Steve Jobs, es basa en canviar les regles del joc. Tesla no vol jugar al mateix partit que la resta, millorant només petits aspectes com la velocitat o el preu. Vol trencar el mercat, conquerir la imaginació i manipular el temps, posant els competidors en un terreny on molts no poden, o no volen, jugar.

Si Tesla ho aconsegueix, la gent esperarà els seus productes, perquè qualsevol altra cosa semblarà obsoleta.

Quin és el futur que ens proposa Elon Musk?

És un futur on la mobilitat serà cinc vegades més barata. Passarem d’1 dòlar per milla, on el preu s’ha mantingut durant els darrers 100 anys, a 0,20 dòlars per milla, amb vehicles que gairebé no necessitaran manteniment. Imagina’t un cotxe que no només et porta als llocs, sinó que pots enviar-lo a recollir els teus fills, portar-los a les activitats, buscar-te a l’aeroport, o fer de taxi mentre no l’utilitzes i inclús llogar el seu ordinador.

Aquest futur es dibuixa com un escenari on moltes persones ja no tindran cotxe en propietat, sinó que utilitzaran serveis de mobilitat sota demanda. Flotes de robotaxis i robovans autònoms operant les 24 hores del dia i els 7 dies de la setmana, a un cost molt més reduït, substituiran gran part dels vehicles tradicionals. Això no només farà la mobilitat més accessible, sinó que transformarà les nostres ciutats. Amb molts menys cotxes en circulació, necessitarem menys carrers i podrem recuperar aquests espais per a altres usos, com serveis o zones verdes, creant entorns més habitables i sostenibles.

És el moment de començar a planificar les nostres ciutats amb la mirada posada en el futur. I el futur ja el coneixem: es diu 'Cybercab'

I encara més: la mobilitat col·lectiva també canviarà. Els Robovans podran ser privats, però també públics. Com volem que sigui el transport d’aquest nou món? Quina decisió prendrem? Serem dels primers en incorporar-ho o els últims d’Europa?

Finalment, cal parlar del temps. L’“Elon Time” no és només una broma, sinó un reflex de la seva capacitat per comprimir el temps i captivar la nostra imaginació. Però els robotaxis faran que moure’s per la ciutat sigui molt més fàcil per tothom, tinguem 7 o 77 anys. Seran màquines del temps que faran les ciutats més petites i, en fer-ho, canviaran radicalment la nostra forma de viure.

És el moment de començar a planificar les nostres ciutats amb la mirada posada en el futur. I el futur ja el coneixem: es diu Cybercab. Hem de procurar conduir cap a aquest futur conduiint mirant endavant I no al retrovisor!