Les estafes financeres han estat una constant al llarg de la nostra història a causa de l'essència humana per buscar solucions ràpides i senzilles. La naturalesa de l'ésser humà ens porta a voler la cosa fàcil i sense esforç. Tanmateix, en l'àmbit financer, per més atractiva que resulti la idea d'obtenir diners ràpid i sense complicacions, és crucial ser realistes. Qualsevol promesa de multiplicar els nostres diners de forma fàcil, ràpida i segura probablement és un artifici. La realitat ens ensenya que, darrere de tals temptatives, s'amaguen estafadors buscant enganyar els incauts.

A les xarxes socials, resulta senzill crear un perfil amb un chatbot dissenyat per convèncer les persones més innocents o aquelles amb poca experiència financera, prometent-los un rendiment per sobre del mercat en temps rècord i amb total certesa. Les estafes financeres en aquest entorn tecnològic s'han convertit, doncs, en una gran oportunitat per als estafadors i alhora, en una preocupació creixent a causa de la facilitat amb què aquests poden contactar a les persones i enganyar-les perquè comparteixin informació personal o realitzin transaccions financeres.

Les opcions dels estafadors són diverses

Aquest tipus d'enganys poden adoptar diverses formes, des d'oportunitats d'inversió molt atractives que segueixen, en realitat, un sistema de Ponzi o un altre mètode d'inversió fraudulent, on es prometen rendiments elevats amb un risc mínim o nul. Solen començar oferint l'oportunitat d'invertir una petita quantitat de diners per atreure l'inversor. Després, de forma gradual, aconsegueixen persuadir-lo perquè inverteixi tots els seus estalvis. Durant el temps en què l'estafador està recaptant diners, tot sembla funcionar amb normalitat. Tanmateix, una vegada que ha aconseguit acumular la quantitat desitjada, desapareix sense deixar cap rastre. Per augmentar la seva aparença de credibilitat i autenticitat, els estafadors solen crear perfils i llocs web falsos, dissenyats perquè les seves ofertes semblin el més genuïnes i legítimes possible.

Encara que avui en dia ja és molt conegut el phishing i la suplantació d'identitat, contínuament es reben missatges enganyosos a través de les xarxes socials, el correu electrònic o missatges de text. I si és així és perquè en realitat els estafadors continuen trobant persones que accedeixen a aquest tipus d'enganys. Com és natural, els estafadors creen missatges que semblen provenir de fonts confiables, com bancs, correus o grans empreses, sol·licitant informació personal o credencials financeres que després utilitzen per suplantar la identitat.

Els estafadors ofereixen noves criptomonedes a baixos preus i aprofiten el conegut efecte 'FOMO' ('fear of missing out' o por de quedar-se fora)

També són freqüents els sortejos i concursos falsos, per la facilitat que tenim els éssers humans a creure en la possibilitat de tenir bona sort i guanyar un concurs que transformarà les nostres vides. Encara que aquestes situacions poden ser reals en alguns casos, darrere d'elles s'oculten ments perverses que ordeixen com organitzar sortejos i concursos fraudulents en xarxes socials. Aquests estafadors busquen recopilar informació personal de les persones, fins i tot arribant a sol·licitar el pagament d'una inscripció per participar en un sorteig que, en realitat, mai no existirà.

I és que, quan la urgència per obtenir diners fàcils apressa, és fàcil passar per alt els senyals d'advertiment que indicarien que alguna cosa és sospitosa en una oferta aparentment atractiva. Em refereixo específicament a les falses ofertes de préstecs, particularment per a aquelles persones amb mal historial creditici on es demanen pagaments per endavant com a garantia i després desapareixen sense proporcionar el préstec promès i sense deixar rastre dels diners entregats.

Però les que estan tenint més èxit per als estafadors són les estafes relacionades amb les criptomonedes, explotant la novetat i la falta de comprensió que moltes persones tenen sobre aquest món emergent. En l'àmbit global, els estafadors han trobat un terreny fèrtil a causa de la falta de coneixement de les persones sobre aquestes inversions, així com a l'escassa educació financera existent. Aquests enganys inclouen des de la creació de plataformes que després desapareixen, fins a l'oferta de noves criptomonedes a preus baixos, que promouen com inversions d'èxit garantit i aprofitant el conegut efecte FOMO (fear of missing out o por de quedar-se fora). Tanmateix, el seu únic propòsit és desaparèixer després d'atreure els inversors més desprevinguts i confiats.

L'educació financera ajuda a identificar les estafes

I el complicat aquí, al món de la tecnologia i les xarxes socials, és saber discernir la veritat de la falsedat. Com menys coneixement tinguem sobre un tema, més difícil serà distingir entre l'autèntic i el fraudulent. I el més alarmant és que aquests estafadors desapareixen sense deixar rastre; els seus noms s'esvaeixen i tornen pràcticament impossibles de localitzar. Recuperar els diners es converteix en un malson prolongat i complicat, transformant el que inicialment semblava una oportunitat fàcil en un procés ardu i costós.

Per tant, és fonamental no confiar en aquells que prometen diners fàcils i segurs, ni en qui garanteixen alts rendiments sense riscos. Hem de comprendre que el risc i el rendiment formen un binomi amb correlació positiva: a més rendiment esperat, major és el risc de pèrdua que s'assumeix. Fins i tot en l'àmbit de la renda fixa, on se suposa certa seguretat, no podem considerar la inversió com a completament segura. Per tant, poc hauríem de confiar en altres inversions de més risc que ofereixen i prometen més garanties i seguretat que la renda fixa.

La falta d'educació financera en la societat agreuja la situació i facilita el creixement d'estafes i fraus financers, permetent que els diners desapareguin sense deixar rastre. Els individus amb escàs coneixement financer no només enfronten riscos significatius, sinó que també es converteixen en objectius ideals per als estafadors. És fonamental, doncs, millorar l'educació financera de la societat per apoderar les persones amb els coneixements necessaris per reconèixer els senyals d'advertència, ser conscients de les seves inversions i els riscos associats, així com prendre les millors decisions financeres informades en un món cada vegada més digital i complex.