Que venen els “xinos”!
- Esteve Almirall
- Barcelona. Dijous, 5 de desembre de 2024. 05:30
- Temps de lectura: 3 minuts
Tot va començar amb l'electrònica i els ordinadors. La Xina es va convertir en la fàbrica del món. Però no es van voler quedar aquí: la Xina vol anar molt més enllà que fabricar per marques occidentals. Mitjançant plans estratègics i un suport constant de l'administració, s'ha posicionat com a líder mundial en molts camps: plaques solars, bateries, cotxes elèctrics o aerogeneradors.
Però, tot i que el "Made in China" fa anys que forma part de les nostres vides, no havíem tingut una presència directa de les seves marques en el nostre dia a dia, especialment en productes de tecnologia punta. Això, però, està canviant molt ràpidament.
Primera onada: TikTok i el seu algoritme addictiu
Primer va ser TikTok. ByteDance va llançar una xarxa social molt més addictiva que les existents, on hem vist com alguns influencers fins i tot arrisquen la seva vida per aconseguir més seguidors. Governada per un algoritme que fa viral d'una manera meteòrica els continguts populars, TikTok ha generat més influencers, més pressió per obtenir likes i seguidors, i un fenomen cultural sense precedents. Malgrat els intents de prohibir-la o convertir-la en una empresa americana, TikTok encara és aquí, més popular que mai.
Segona onada: Temu, Shein i els preus impossibles
Després van arribar Temu i Shein, revolucionant el mercat online amb preus impossibles. Aquestes empreses van explotar totes les escletxes legals, com la importació directa sense despeses, i han redefinit les cadenes de producció, fent el fast fashion sigui ara el super-fast fashion. Zara trigava setmanes o mesos; Temu i Shein ho fan en dies.
També hem vist l'aterratge dels cotxes xinesos: vehicles amb qualitat equiparable o superior als occidentals, beneficiats pel control gairebé total de la producció de bateries. Amb el 80% de les bateries fabricades a Xina, i desenvolupant les tecnologies més avançades en bateries de sodi o estat sòlid, els cotxes elèctrics xinesos han arribat per quedar-se.
Tercera onada: 'deep tech'
Però ara estem davant d'una tercera onada. Si primer va ser el "Made in China" i l'entrada en sectors estratègics com l'energia solar o l'automòbil, aquesta tercera onada es caracteritza per l'entrada en les tecnologies més avançades a les que molt pocs tenen accés.
Ja no es tracta només de cotxes elèctrics. A ciutats com Wuhan, Xangai o Shenzhen, projectes com Apollo de Baidu tenen centenars de cotxes funcionant de manera autònoma, fent milers de viatges setmanals. Estan desenvolupant el seu propi Hyperloop, aquell tren futurista que Elon Musk somiava: viatjant a prop del buit a més de 1.000 km/h, amb connexió wifi i 5G. Serà aviat realitat a la Xina.
Aquesta tercera onada es caracteritza per l'entrada en les tecnologies més avançades a les que molt pocs tenen accés
També estan provant avions auto-conduïts per a càrrega en regions remotes, i tenen pilots de taxis aeris autònoms a les grans ciutats. En el camp de les centrals nuclears petites i segures, també comencen a destacar, especialment per la parada en sec d'aquests projectes a Occident.
Models de llenguatge que competiran amb els millors
I ara s'està fent evident la seva capacitat per competir amb els millors models de llenguatge d'occident, com l'o1, el GPT-4 d'OpenAI o el Claude 3.5 d'Anthropic. Empreses com DeepSeek o Kai-Fu Lee amb 01.ai, i fins i tot Alibaba amb els seus models open source, estan generant tecnologia competitiva mitjançant un finançament massiu i el total suport de les universitats xineses.
Aquests models ja competeixen cara a ara amb els millors occidentals, i sí, models com DeepSeek parlen espanyol, català, etc... no només anglès i mandarí.
Un canvi de paradigma
Estem vivint un canvi de paradigma. Ja no és fer millor i més barat el que altres ja fan; és fer el que no és al nostre abast. Això comporta implicacions clares: buscar una posició de monopoli o oligopoli en noves tecnologies per minimitzar qualsevol barrera d'entrada. Al final, només tindrem dues opcions: comprar productes americans o comprar productes xinesos, i els xinesos seran òbviament més barats.
Podem establir regulacions? Podem evitar que la innovació xinesa ens guanyi? El passat sovint és un reflex del futur. El que hem vist amb Shein, Temu, TikTok... per què hauria de ser diferent amb els cotxes auto-conduïts o amb DeepSeek i 01.ai?
Al final, només tindrem dues opcions: comprar productes americans o productes xinesos, i els xinesos seran més barats
El deep tech mundial estarà polaritzat entre els EUA i la Xina, mentre Europa ni hi és ni se l'espera. Està a les nostres mans canviar això, però la finestra d'oportunitat es tanca i cada cop és més difícil assolir el llindar necessari per competir. Algunes empreses d’aquí com Cuatrecasas, CaixaBank, BBVA i totes les multinacionals ho han entès; ara és urgent que la resta, especialment el sector públic, comprenguin la importància de no deixar escapar aquesta disrupció.
Recordem que després d'una disrupció tecnològica de propòsit general com internet o els smartphones o la IA generativa, només queden dos tipus d'empreses: les que l’han adoptat, i les que estan mortes, no queda ningú que no faci servir Internet o smartphones i no quedarà ningú que no faci servir la IA generativa.