El lobby climàtic InfluenceMap, autor d'un dels rànquings d'emissions de CO2 empresarials més influent del món, ha publicat aquest dimarts una altra classificació, aquesta en positiu, en la qual hi ha dues empreses espanyoles. Mitjançant diverses variables quantificables que mesuren el compromís climàtic de les empreses, ha identificat, entre 500 multinacionals, les 40 que exerceixen un paper de lideratge climàtic als seus respectius mercats. Les dues espanyoles en el rànquing són Iberdrola i Acciona.
Europa és, amb 23 empreses destacades, el continent amb més representants en aquest rànquing, que té 9 dels Estats Units. Coca-Cola, Deutsche Telekom, Sony Group, L'Oreal o Danone són algunes de les destacades, amb Unilever i Ikea com les que millor puntuació en les diverses àrees presenten. El compromís amb la descarbonització i la divulgació i transparència del seu camí cap a l'objectiu són algunes de les claus per figurar en aquest rànquing.
El rànquing mesura tres variables: la implicació de l'empresa en polítiques climàtiques, la intensitat d'aquesta implicació i com de proactives o no que són en relació amb els acords climàtics de París i la necessitat de reduir emissions de CO2.
En el cas d'Iberdrola, se situa entre les més ben puntuades, molt a prop d'Unilever i Ikea, en assolir un 79 sobre 100 en compromís climàtic, un 61 sobre 100 en intensitat i un 69 en proactivitat respecte als acords de París.
Per la seva part, Acciona està més ben puntuada en el seu compromís climàtic en assolir el 81 sobre 100, però molt per sota en la intensitat a què aplica aquest compromís, un 37 sobre 100, i de nou molt proactiva sobre la descarbonització, que la defensa en 75 punts sobre 100.
Iberdrola forma part de les 5 energètiques amb més compromís ambiental del món untament amb EDP, Enel, SSE, Orsted i Verbund, mentre que Acciona es troba entre les sis millors en materials industrials i de construcció.
Sobre Acciona, l'informe la col·loca amb Vestas i explica que "si bé són empreses relativament menors en la llista Global 2000 de Forbes, demostren una defensa alineada amb la ciència i impulsen un augment de l'ambició política a la UE a través de varietat de mesures, des de l'electrificació del sector de la construcció fins a l'eliminació dels subsidis a combustibles fòssils".
D'Iberdrola, destaca que, amb la portuguesa EDP, "tenen les puntuacions més altes d'intensitat de participació de totes les empreses de serveis públics europees", però apunta al fet que la matriu europea, en la promoció de polítiques climàtiques, Iberdrola és "més positiva que la seva filial Avangrid als Estats Units".
L'informe destaca que les empreses de serveis públics amb seu als Estats Units no compleix els requisits per participar en aquest rànquing, ja que fins i tot els que tenen polítiques que les podrien fer líders no han defensat amb claredat i transparència l'acció climàtica, malgrat els estímuls a la transició energètica que ha repartit el president Joe Biden mitjançant la seva llei IRA, Inflation Reduction Act.
De cara al consumidor, Danone, H&M, Nestlé, Aeon, General Mills, Amazon, Ikea, L'oreal i Unilever són les millors empreses en polítiques climàtiques, mentre que Salesforce, Microsoft, Apple, HP, Amazon, Alphabet, Sony, Ricoh i Fujifilm Holdings són els millors tecnològics. Quant a transport ,Volvo és l'única marca de cotxes destacable i la naviliera danesa Moller Maersk és l'altra.