Aigües de Barcelona, Agbar, es compromet a "treballar per a les persones fent de les ciutats un món millor per viure". Ametller Origen, a "promoure un estil de vida més saludable i sostenible, facilitant l'accés a una alimentació nutritiva, agradable i neta", així com a fomentar la circularitat i eliminar el malbaratament alimentari. I així, amb major o menor concreció en els seus compromisos, fins a 200 empreses catalanes de totes les mides han firmat aquest dimarts el "Manifest per una economia amb propòsit" per garantir que, més enllà dels beneficis econòmics, compliran objectius socials i de sostenibilitat.
Empreses com DKV, Epson, Bonàrea, Caixa d'Enginyers, Armand Basi, Universitat Oberta de Catalunya (UOC), Sorigué, Unilever, RACC i també alguns ajuntaments, escoles i hospitals públics s'han adherit al manifest, que no ofereix gaire concreció sobre com es garantirà que es compleixin aquests compromisos o sobre uns mínims socials o ambientals. L'impulsa Respon.cat, organisme empresarial amb el focus en RSE (Responsabilitat Social Empresarial) de la mà de patronals i entitats econòmiques i empresarials de tot Catalunya com Foment del Treball, Pimec, Foment del Treball, CECOT o Consell General de Cambres de Catalunya.
El manifest fa "una crida a les empreses catalanes i al conjunt de les que operen a Catalunya per desenvolupar una cultura del propòsit, que abordi els reptes ambientals, socials i de governança (ESG) amb un model empresarial arrelat al territori, sensible a les necessitats i orientat a transformar el món per fer-ho un espai més resilient".
Amb base a l'agenda 2030, les empreses es comprometen a desenvolupar el propòsit social abans de 2025 i a generar un pla d'acció per generar impacte abans de 2030, amb l'objectiu clar que les empreses deixin un llegat més enllà de l'econòmic, però sense deixar patent amb quins indicadors es mesurarà si el compleixen.
Millorar la imatge de les empreses
Darrere de la idea, hi ha l'expresidenta de Respon.cat, Mercè Mullor, que ha defensat que les empreses donin "un pas endavant" per reconèixer-se com a "actors amb capacitat de transformació social". "Les empreses tenen un nou paper social, creen valor econòmic i alhora contribueixen a generar valor social i ambiental", ha defensat Mullor.
En alguns moments de l'acte, ha sortit la necessitat de millorar la imatge de les empreses, en especial quan Roser Fernández, directora de la Unió Catalana d'Hospitals (La Unió) ha defensat que "és necessari per superar el populisme de confrontar economia productiva amb benestar social". També quan el president de Respon.cat, Rafael Oncins, ha acusat els mitjans de comunicació de "posar més èmfasi en els aspectes negatius" de les empreses que a les seves accions positives. "El canvi no es produeix d'un dia per a l'altre. Però avui s'ha visibilitzat un moviment de fons, basat en valors empresarials de nova generació, en compromisos ferms, en una nova manera de fer empresa", ha afegit.
La presidenta de la Cambra de Comerç de Barcelona, Mònica Roca, ha obert l'acte defensant que a les empreses els correspon "ajudar a construir un futur més pròsper i compartir les millors pràctiques empresarials, que són alhora bones per a la competitivitat empresarial i per a la societat." Des de la patronal CECOT, Oriol Alba ha defensat que "les empreses ja no volen ser les millors del món, sinó les millors per al món", així com ha ressaltat la dificultat de fer-ho en un moment de "confluència d'incerteses".
Després del discurs inaugural i una mica de debat, representants de 50 de les 200 empreses compromeses, algunes de les més importants de Catalunya, han firmat el seu compromís amb el propòsit social i sostenible amb unes breus paraules abans de tancar l'acte.