El president de l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (Anfac), Wayne Griffiths, ha valorat que una prolongació dels terminis d'execució dels projectes en la segona convocatòria d'ajuts del Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transacció Econòmica del Vehicle Elèctric i Connectat (Perte VEC) "ajudaria molt" les empreses del sector.
La setmana passada, el Ministeri d'Indústria i Comerç va ajornar aquest Perte del motor per no cometre els mateixos errors que es van produir en la primera convocatòria, quan es van quedar sense assignar-ne més del 70% dels gairebé 3.000 milions d'euros en fons europeus que es podien distribuir. Una gestió que va provocar la destitució de Raül Blanco com a secretari d'Indústria i Pime. D'aquesta manera, l'organisme va acordar ampliar fins a un any el termini de presentació de projectes,
encara que la data final dependrà de la negociació entre el Govern espanyol i la Comissió Europea.
En aquest sentit, Griffiths ha recordat que en la primera convocatòria d'ajuts els terminis d'execució dels projectes tenien com a data límit el 2026. "Això és pràcticament demà passat per gastar els diners", ha destacat, abans d'incidir que una prolongació dels temps fins a 2028 en la segona convocatòria "ajudaria molt" les empreses que es presentin.
Així per exemple, en la primera convocatòria del Perte VEC el Ministeri havia adjudicat ajuts el fabricant nord-americà d'automòbils Ford, que, tanmateix, va renunciar a les mateixes a causa que el desenvolupament del seu projecte no s'ajustava als límits d'execució establerts.
El president d'Anfac, que aquest dimarts ha presentat l''Hoja de Ruta 2023-2025' de l'organització, també ha matisat que l'ampliació dels terminis d'execució per a la pròxima convocatòria del Perte VEC dependrà de les negociacions entre l'Executiu i Brussel·les, que és l'organisme que ha de donar el vistiplau definitiu a aquesta modificació. Malgrat això, Griffiths ha assenyalat també que és necessària la modificació de les bases del programa d'ajuts, ja que en la primera convocatòria es van deixar sense repartir 2.181 milions d'euros dels 2.975 milions amb què estava dotat.
Destaca la bona relació amb el Ministeri
Durant l'esdeveniment, a més de Griffiths (que també és conseller delegat de Seat/Cupra), ha participat el director general de l'organització, José López-Tafall, que ha valorat els primers dies de Francisco Antonio Blanco com a nou secretari general d'Indústria i Pime.
"Ens hem reunit en dues ocasions amb ell i amb el seu equip. Sempre hem tingut una molt bona relació, tant amb l'anterior gabinet com amb aquest. És una persona molt propera, que li dona molta importància al sector de l'automòbil i a com aprofitar els fons sobrants del Perte VEC. Ens ha comentat algunes de les coses per flexibilitzar el Perte VEC i sobre com crear algun tipus de política industrial que els complementi", ha destacat López-Tafall.
Quant a la relació amb el president del Govern, Pedro Sánchez, Anfac ha assenyalat que la col·laboració ha estat "molt bona" des del principi i que l'última reunió amb el cap de l'Executiu va tenir lloc el maig passat. "Estem buscant dates per a la pròxima reunió", ha assenyalat López-Tafall.
D'altra banda, Griffiths ha assenyalat que el mercat de turismes i tot terrenys a Espanya ha reduït les seves vendes un 35,4% en relació amb les registrades abans de la pandèmia, la qual cosa situa el país a la cola d'Europa en aquest aspecte ja que només Eslovàquia i Lituània han perdut més mercat.
El procés d'electrificació és un "fracàs"
Segons l'opinió del president d'Anfac, això suposa un risc per a la indústria de l'automòbil espanyola en posar en joc molts llocs de treball i fer perillar el lideratge de la indústria automobilística nacional, considerada com la segona productora europea i entre les deu primeres del món.
En aquest sentit, també ha titllat de "fracàs" el procés d'electrificació a Espanya, ja que aquest tipus d'automòbils va tancar el 2022 amb una quota inferior al 10%. "Si no venem cotxes electrificats aquí és molt complicat ser un hub de l'electrificació", ha ressaltat.
Les previsions d'Anfac apunten que de continuar amb la tendència actual de vendes de vehicles electrificats, el 2035, any en què a Europa deixaran de comercialitzar-se automòbils de combustió, a Espanya només hi haurà entorn de 550.000 unitats, davant l'objectiu d'1,3 milions. Una situació similar es produeix en relació amb els punts de recàrrega d'accés públic per a vehicles elèctrics.
En l'actualitat, hi ha a Espanya, segons les dades d'Anfac, 16.565 connexions d'aquest tipus, quan l'objectiu eren uns 45.000. En tant, per a 2035 hauria de multiplicar-se per 37 el nombre de punts de recàrrega per aconseguir els objectius, que se situen en 613.000 connexions. En la presentació d'aquest dimarts tant López-Tafall com Griffiths han insistit que és necessari que s'apliquin de forma urgent polítiques i mesures de suport al sector de l'automòbil a causa del seu pes en l'economia i l'ocupació del país.