Volkswagen ha anunciat aquest divendres que invertirà 5.170 milions de dòlars, 4.700 milions d'euros, a construir al Canadà la seva primera planta de bateries fora d'Europa, alhora que rebrà de les autoritats canadenques fins a 9.750 milions en subsidis d'euros (8.800 milions d'euros) durant els pròxims 10 anys. Fins ara, l'automobilística alemanya té tres plantes confirmades per construir a Europa: una a Skelleftea (Suècia), una altra a Salzgitter (Alemanya) i una a la localitat valenciana de Sagunto, a Espanya.
La planta canadenca, que s'ubicarà a la localitat de St. Thomas, a uns 200 quilòmetres al sud-oest de Toronto, crearà al voltant de 3.000 llocs de treball directes i uns 30.000 d'indirectes, segons les xifres proporcionades per les autoritats canadenques.
El Govern canadenc va assenyalar en un comunicat que proporcionarà entre 8.000 i 13.200 milions de dòlars canadencs (entre 5.300 i 8.800 milions d'euros) en subvencions, depenent de la producció, per igualar els ajuts que els Estats Units ofereixen a través de la Llei de Reducció de la Inflació aprovada per Joe Biden.
Perill per a Europa
Des de fa temps, el sector ve demanant a Europa subsidis similars, alertant d'una possible deslocalització cap a Amèrica del Nord pels ajuts més grans. Un estudi de la Federació Europea de Transport i Medi Ambient quantificava el risc en la pèrdua del 79% de la producció espanyola prevista i un 68% de l'europea. Ara, el Canadà suma un altre competidor a aquest mercat de què depèn el futur de l'automòbil a Europa.
Els ajuts desapareixeran el 2032, però l'acord estableix que té la "flexibilitat" per ser ajustat si el nivell d'ajuts als EUA canvia. Volskwagen també rebrà 500 milions de dòlars canadencs (336 milions de dòlars dels EUA) d'ajuda directa per part de les autoritats locals, el Govern de la província d'Ontario. La província, per la seva part, invertirà centenars de milions de dòlars en millores de les infraestructures en la regió de St. Thomas.
Una vegada acabada el 2027, la planta, que serà operada per PowerCo, una unitat de Volskwagen, tindrà capacitat per fabricar bateries per a un milió de vehicles elèctrics.
El Govern canadenc va assenyalar que la planta generarà un valor estimat de 200.000 milions de dòlars canadencs (134.500 milions d'euros) i serà la planta de manufactura més gran del Canadà.
La indústria automotriu del Canadà dona feina, de forma directa i indirecta, a més de 500.000 treballadors, dels quals 100.000 se situen a la província d'Ontario, i contribueix al PIB del país amb 16.000 milions de dòlars canadencs (10.767 milions d'euros) a l'any.