El Govern presentarà dilluns a Barcelona el seu Pla del Vehicle Elèctric amb el qual pretén corregir l'endarreriment d'aquesta transició que Europa preveu que pel 2035 tots els cotxes que es venen siguin elèctrics. Ara mateix Catalunya només té un 14,3% dels seus cotxes electrificats (125.000) mentre que la UE demana un 40% de cara a 2030. El creixement a més està estancat i l'any 2023 només un 12% dels cotxes que es van vendre a Espanya van ser elèctrics o híbrids endollables.
La primera mesura detallada per l'executiu és començar per l'exemple propi electrificant al 90% en 4 anys la flota de la Generalitat i posant 5.000 punts de recàrrega en els seus edificis en els 4 anys vinents. En una segona fase, els nous carregadors seran oberts a la ciutadania. Més ajudes públiques i una campanya publicitària per difondre'n els beneficis seran els puntals per convèncer la ciutadania que faci aquest pas.
En una trobada amb periodistes, responsables dels departaments d'Empresa i de Territori (encarregats de la part dels carregadors), van reconèixer que al Govern li ha mancat contundència a l'hora de divulgar els beneficis del cotxe elèctric entre la ciutadania i es van comprometre a desplegar carregadors pel territori, en col·laboració amb el sector privat, per tal que arribin fins i tot als punts més remots de Catalunya. La idea és que ningú no pugui veure en la manca de carregadors un motiu per no adquirir un cotxe elèctric.
D'altra banda, el Govern es disposa a gestionar un gran volum d'ajuts públics un cop s'enceti el pla estatal Moves III, que ha de donar ajudes de fins als 7.000 euros i aplicar deduccions de l'IRPF. Ara per ara, l'endarreriment de l'aprovació d'aquest pla d'ajudes i de la concessió de les aprovades amb els ajuts previs tenen un efecte més aviat dissuasiu entre part de la població. Els ajuts públics tindran una important part destinada també als cotxes d'empresa, que segons va anunciar ahir mateix la Comissió Europea hauran de ser un 100% elèctrics a partir de 2030.
Catalunya necessita multiplicar gairebé per cinc els seus carregadors elèctrics en els sis anys vinents, en els quals ha d'arribar als 45.000 arreu del territori. Són alguns dels objectius per compassar-se al Green New Deal que preveu la descarbonització de l'economia i que en gran part passa per l'electrificació de sectors molt contaminants com el transport per carretera.
Aquesta electrificació pot anar acompanyada a més d'una important reindustrialització, ja que demana un canvi de materials i processos que passa des de la xarxa elèctrica, els parcs energètics de renovables i les plantes de bateries d'emmagatzematge fins als vehicles. En aquest sentit, Seat ha sigut l'empresa que més ha insistit al Govern perquè els ajudi a dur a terme aquesta electrificació i la setmana passada va rebre el compromís dels governs autonòmics on el Grup Volkswagen té indústria (València, Navarra i Catalunya).
L'empresa catalana ha de començar a fabricar vehicles elèctrics a Martorell l'any vinent, mentre que la nouvinguda Ebro, ja ha començat a vendre els primers híbrids endollables assemblats a la Zona Franca amb components de l'empresa xinesa Chery. Les desenes de milions d'inversions que s'esperen a Catalunya per fabricar aquests vehicles han d'estimular també l'economia domèstica, amb la creació de llocs de treball i una major venda de vehicles. Ara bé, en tant que Seat anirà deixant de fabricar cotxes de combustió i aquests requereixen més treballadors que els elèctrics, caldran noves indústries per a incrementar els ocupats en el sector.