La Generalitat subvencionarà amb 89 milions d'euros Seat en els propers quatre anys per electrificar la planta de Martorell (Barcelona), dels quals 60 milions són fons propis i els altres 29 milions procedeixen d'una transferència directa del Govern espanyol. Així ho ha anunciat l'executiu que presideix Pere Aragonès, després d'autoritzar-lo aquest dimarts el Departament d'Empresa i Treball.
L'ajuda arriba després que Seat i el grup Volkswagen aconseguissin aconseguir 792,8 milions d'euros procedents del PERTE del vehicle elèctric, una quantitat que l'automobilística va considerar insuficient per dur a terme els seus plans d'electrificació a Espanya.
En aquest sentit, l'estratègia de la companyia alemanya passa per acoblar vehicles elèctrics a Martorell, la planta automobilística més important d'Espanya, a partir de 2025. Un pla que s'emmarca en el projecte Future Fast Forward (FFF), en el qual participen unes seixanta empreses. L'executiu ha subratllat que es tracta d'un projecte clau, ja que tindrà un impacte a tota la cadena de valor del sector de l'automoció a Catalunya, amb un volum de compra a proveïdors de més de 600 milions d'euros.
"Té una capacitat tractora perquè arrossega el conjunt de la indústria de l'automoció; garanteix el present i el futur de Martorell i els milers de llocs de treball, i impulsa Catalunya per fer un pas endavant i continuar sent un referent de l'automoció del sud d'Europa", ha destacat. En aquest sentit, aquest projecte s'alinea amb l'objectiu del govern de reindustrialitzar Catalunya en clau verda i innovadora.
El Govern ha destacat que, a més que el projecte que impulsa Seat s'alinea amb els seus objectius de reindustrialització de Catalunya, Seat, l'empresa industrial més important de Catalunya, va facturar 9.564 milions d'euros el 2021 i compta amb una plantilla de 14.590 persones.
El projecte té per objectiu posar en marxa la fabricació d'una nova família de cotxes compactes elèctrics (*Small *BEV) a la factoria de Martorell. Per això, Seat ha d'emprendre un procés d'adaptació dels centres productius, iniciar les corresponents activitats de desenvolupament del producte i procés per fabricar cotxes elèctrics, i, capacitar els treballadors per assegurar que aconsegueixen les competències necessàries per afrontar aquesta transformació.
El gran repte de Seat
El projecte té com a objectiu posar en marxa la fabricació d'una nova família de cotxes compactes elèctrics (Small BEV) a la factoria de Martorell. Per això, Seat ha d'emprendre un procés d'adaptació dels centres productius, iniciar les corresponents activitats de desenvolupament del producte i procés per fabricar cotxes elèctrics i capacitar els treballadors per assegurar que aconsegueixen les competències necessàries per afrontar aquesta transformació.
La planta de Martorell produirà els cotxes petits elèctrics amb la plataforma MEB del grup Volkswagen. En aquest procés de fabricació, la planta catalana no comptarà amb vehicles elèctrics de la marca Seat, sinó que s?encarregarà de produir el model Urban Rebel de Cupra. L'objectiu de la companyia que dirigeix Wayne Griffiths és destinar un total de 10.000 milions d'euros per aconseguir una electrificació completa, amb la qual pretén fabricar anualment 250.000 vehicles elèctrics a partir del 2025.
Es tracta del repte més gran de Seat durant els propers anys, amb una dificultat extra per la crisi de xips semiconductors que no s'arreglarà a curt termini. Una situació que es reflecteix a l'ERTE que encara manté l'empresa, que afecta 10.300 empleats, i que preveu prorrogar durant el primer trimestre del 2023.
El sector de l'automoció accelera per assolir objectius
En qualsevol cas, l'ajuda de la Generalitat s'emmarca en l'estratègia de sostenibilitat per al sector de l'automoció que han posat en marxa des d'Europa i per a l'any 2035 s'ha fixat el final de la venda de cotxes de combustió. Una mesura contra el canvi climàtic en línia amb l'objectiu d'assolir les zero emissions i assolir la neutralitat de carboni per a l'any 2050.
Aquest mateix dilluns, un altre de les grans marques del sector anunciava també el seu pla estratègic per deixar de fabricar vehicles contaminants a les plantes. Audi ha anunciat que posarà fi a la fabricació d'aquest tipus de cotxes a partir del 2033, segons el nou pla de producció presentat per la companyia.
Un pla en què també s'inclou una inversió fins al 2025 de 500 milions d'euros en formació per als empleats de les factories en el marc d'aquesta transició. Així mateix, a partir del 2026, la firma només llançarà al mercat global vehicles nous amb propulsió totalment elèctrica, mentre que per al 2029 totes les plantes fabricaran almenys un model propulsió 100% elèctrica amb l'objectiu de deixar de produir automòbils de combustió interna el 2033 .