Circoolar és una empresa de Barcelona, creada a finals del 2019, que transforma el plàstic en roba. La start-up va néixer amb una doble finalitat: reduir l'impacte mediambiental a la indústria de la moda i potenciar la reinserció social i l'empoderament femení. El negoci treballa amb materials eco-friendly com el polièster, matèries reciclades d'ampolles PET i el cotó orgànic, entre altres, per traslladar-los posteriorment als uniformes laborals que produeixen. De la mà de Lluís Ribó i Celina Tamagnini, la companyia té l'objectiu de vestir de sostenibilitat les empreses. Amb el lema "vaig ser, soc i seré", la firma s'està obrint camí al negoci tèxtil, però amb un plantejament ètic, ecològic i circular. "La indústria tèxtil és la segona més contaminant del planeta i és responsable del 20% dels tòxics que s'aboquen a l'aigua", assegura Ribó en una entrevista a ON ECONOMIA. El directiu, que fa més d'una dècada que és activista en l'àmbit de la sostenibilitat, puntualitza que Circoolar es va crear per generar "un model d'impacte" i vestir els negocis amb "consciència".
La start-up confecciona les peces de roba a petits tallers on es dona una segona oportunitat a persones en risc d'exclusió social i ha tancat acords amb tallers professionals per produir per a les grans empreses amb les quals col·labora. "Ens queixem de les condicions indignes de tallers al sud-est asiàtic, però a mi a Espanya no m'han deixat entrar en alguna fàbrica per les males pràctiques que es duen a terme", indica. Circoolar compta amb grans clients com PepsiCo, Sanitas, ISDIN o El Fornet i a llarg termini volen tenir més potencial, donar servei a centenars de negocis i generar encara més impacte.
Obsolescència programada en la indústria tèxtil
A més, les peces de la marca estan dissenyades perquè una vegada s'hagi acabat la seva vida útil puguin ser reciclades, tenir una tercera, quarta i cinquena oportunitat i aconseguir el residu zero. Per confeccionar un uniforme es necessiten 18 ampolles de plàstic de mig litre. En aquest sentit, Ribó recorda que des que van sortir al mercat han evitat utilitzar pràcticament 33.500 ampolles PET. Des de Circoolar es posen les mans al cap amb el fast fashion i asseguren que la producció de peces d'aquest tipus s'ha multiplicat per dos i, en canvi, el seu ús s'ha reduït a la meitat. "Quan veig que una samarreta val tres euros em pregunto com pot ser que costi això. Qui paga les matèries primeres, la mà d'obra, l'espai, els materials?", es pregunta Ribó, que critica l'excés de consumisme i l'obsolescència programada a la indústria de la moda.
Ribó explica que "les mascaretes els van salvar la vida". El motiu? Són d'un sol ús, contaminants i costen de reciclar, per això van decidir buscar una alternativa sostenible. "El primer any vam facturar uns 105.000 euros i més del 50% van ser mascaretes, la resta va ser roba laboral. L'any següent els ingressos van ser similars, però l'import per mascaretes va ser del 20%. Aquest any preveiem facturar el triple, però tot serà facturació de roba laboral, pràcticament no hem fabricat mascaretes", assenyala. A més, concreta que "van ser un flotador" que els va servir per no desplomar-se durant els seus primers mesos de vida, però que ara ja s'estan endinsant plenament en l'elaboració de roba laboral, uniformes i merchandising.
"Volem ser l'Ecoalf de la roba laboral"
"Volem ser un referent en l'aposta per l'ètica i la sostenibilitat. De fet, aspirem a ser l'Ecoalf de la roba laboral", declara l'empresari. A més, afegeix que no volen ser els únics, sinó que esperen compartir la seva filosofia amb altres empreses i players que es vulguin introduir en aquest mercat. "Com més persones, negocis i companyies siguem, més palanques podrem activar per canviar la dinàmica del món", apunta. Sobre si es plantegen expandir el negoci, Ribó confirma que "de moment no" i que amb l'increment del cost de les matèries primeres i de l'energia "veurem on queda la part de sostenibilitat dins de les empreses".
Injecció de capital
Circoolar està a punt d'obrir una ronda d'inversió per "sobreviure durant aquest temps d'incertesa". La xifra? "Volem aconseguir un milió d'euros amb tiquets mínims de 100.000 euros". La start-up va tancar una primera ronda de finançament el 2021 on va obtenir 100.000 euros i que els va complementar amb un préstec ENISA -empresa pública dedicada al finançament de projectes- de 100.000 euros més. "Volem invertir en la part d'innovació, de desenvolupament del projecte i crear aliances amb altres partners".
La firma s'ha convertit en la primera empresa especialitzada en roba laboral amb verificació Ethical Time, compte amb el segell Ship2B al reconeixement a un model de negoci d'impacte social i mediambiental, el certificat Go Circular Pass d'Ecoembes reconeixent el model de negoci circular, el premi innovació amb impacte social per BIZ Barcelona 2021 i va ser la start-up guanyadora en l'àmbit mundial del programa Ecodisruptive del Grup BUPA (Sanitas).