Si es pot compartir l'ús d'un cotxe amb un amic o un company de feina, per què no disposar d'un únic vehicle per a diversos veïns d'un mateix immoble residencial? Aquesta va ser la qüestió que es va plantejar la start-up de solucions de mobilitat sostenible Activacar, distribuïdor oficial dels carregadors Wallbox. La resposta l'ha trobat en col·laboració amb diversos promotors d'immobles d'habitatges d'obra nova, que tenen la sostenibilitat com a bandera de les seves noves arquitectures residencials. La companyia de Màlaga ha sumat als seus clients -empreses i hotels, bàsicament- una quinzena de conjunts residencials repartits per Andalusia, Madrid, València i Catalunya, comunitat aquesta última en la qual s'acaba d'estrenar per donar servei als veïns de Vila Bonaplata, una promoció de 210 habitatges d'obra nova, ubicats al Passeig de la Zona Franca de Barcelona, que té amb la certificació energètica de Breeam Very Good, un certificat de caràcter global que s'atorga als edificis més sostenibles. L'immoble és gestionat per Bialto, la plataforma de lloguer residencial de la gestora d'actius Urban Input, fundada el 2004 per Marc Cabarrocas, Rafael López-Palacios i Howard Pierce.

Per posar en marxa els serveis, Activacar i les promotores realitzen un sondeig entre els veïns de l'immoble per conèixer els seus hàbits de transport i les seves necessitats de mobilitat i determinar quin nombre de vehicles es precisen, com una opció de mobilitat flexible, econòmica i sostenible, ja que sempre es tracta d'unitats 100% elèctriques. El funcionament és molt senzill. Els residents poden reservar i accedir als vehicles elèctrics disponibles en el seu conjunt residencial a través d'una aplicació mòbil d'Activacar. Només paguen pel temps que utilitzen el cotxe. Únicament hi ha un condicionant: han de realitzar trajectes round trip, és a dir, que els vehicles sempre iniciïn i acabin el seu recorregut en la mateixa localització, "al pàrquing de casa", comenta Gonzalo Pastor, portaveu d'Activacar.

Pastor defuig concretar el volum d'inversió que es requereix per a cada instal·lació, "perquè depèn del nombre de vehicles, dels equipaments que es col·loquin, el tipus d'estructura que ja estigui construïda prèviament a l'edifici...", però concreta que "el promotor i Activacar assumeixen al 50% el cost mensual de gestionar la instal·lació, entre 600 i 700 euros per vehicle." Comparteixen el cost a mitges, però també els guanys, assegura Pastor, i asseguren el manteniment i la resolució de possibles incidències. El client-veí accedeix al cotxe mitjançant l'aplicació mòbil i paga únicament pel temps d'ús del vehicle que prèviament ha reservat, sigui per espai de minuts o fins i tot de dies. El tiquet mitjà és d'uns 10 euros per hora, però a més temps d'ús menys cost. "És a dir, tres hores costen menys de 30 euros".

Habitualment, els promotors decideixen posar més d'un cotxe a disposició dels residents i, arribat el cas, es pot fins i tot assolir la xifra de 10 unitats, "com ha passat amb la residència d'estudiants Les Roches Marbella (Màlaga) amb vehicles a disposició dels alumnes, professors i l'equip directiu del centre educatiu". També donen servei a la residència d'estudiants Amro Estudiantes, a Sevilla.

Entre els promotors com Bialt o Aedas Homes disposar d'un servei de cotxe multiusuari residencial és "una forma d'aportar valor afegit als habitatges i de redoblar el seu compromís social i de sostenibilitat", afegeix Pastor. Per això, la companyia que es va fundar fa tres anys espera que el segment residencial sigui un dels seus eixos de creixement futur, "de fet, estem en converses amb diversos promotors per establir els serveis en immobles residencials en diferents emplaçaments d'Espanya, durant aquest 2023", manifesta el portaveu de la companyia.