Els creuers pagaran, de mitjana, 1.400 euros cada vegada que atraquin als ports catalans i els grans vaixells en general uns 759 euros per la contaminació que generen. Així ho ha anunciat aquest divendres en roda de premsa el conseller d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, David Mascort, que ha previst que la mesura, que ve amb retard des que es va incloure el 2017 en la llei de Canvi Climàtic catalana, entri en vigor a partir de gener o juny de 2024, en el semestre posterior a la seva aprovació en el Parlament. "És el primer impost així en tot l'estat", ha assegurat.
A la mitjana de 1.400 euros per creuer s'arriba a partir del tipus impositiu d'un euro per cada quilo de NOx (òxids de nitrogen) i PM (material particulado), que és el mateix que ja es va anunciar l'abril d'aquest any. Després de revisar al·legacions i de les queixes del sector, el Govern ha decidit eliminar d'entrada la progressivitat d'aquest impost, que previa en un inici que la multa es tripliqués fins als 3,5 euros el 2026, quart any d'aplicació. Això fa que la previsió recaptatòria baixi dels 9,7 milions anuals realitzada fa uns mesos als 7,5 milions per any previstos en la mesura actualitzada. Aquests diners, han dit el conseller, anirà destinat a inversions relacionades amb el canvi climàtic dins del fons per a la protecció de l'ambient atmosfèric. L'objectiu de la mesura, en qualsevol cas, és ambiental i no recaptatori.
Un 80% de vaixells a Barcelona
Amb tot i amb això, la directora general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic, Mireia Boya, ha assegurat que "no es descarta cap mesura" en cas que la contaminació no es redueixi, i que "l'impost es revisa cada tres anys", com a advertència als grans vaixells que no redueixin les seves emissions. L'objectiu és incentivar les pràctiques sostenibles, per la qual cosa s'aplicaran bonificacions a aquells vaixells que utilitzin energia elèctrica una vegada atracats, i reduir la contaminació del sector, responsable del 14% de les emissions a Catalunya i del 19% en l'Àrea Metropolitana de Barcelona, segons ha assegurat el mateix conseller. A la ciutat de Barcelona, el pes de la contaminació augmenta fins i tot un 46% de les emissions de NOx a la ciutat i el 52% del material particulat (PM).
A més dels quals utilitzin energia elèctrica, ja sigui per connexió a la xarxa del port o per les bateries internes del vaixell (amb documentació que l'acrediti), tindran bonificacions d'un 10% els vaixells amb certificats de millora energètica com el Green Award, el Celan Shipping Index, l'Environment Shipping Index (ESI) o el certificat europeo mediambiental EMAS. També tindran reduccions els ferris amb destinació a les Balears pel seu interès públic, en el seu cas major, d'un 25%. També estaran exempts els vaixells que ofereixin serveis públics, els que atraquin al port per una emergència i els d'ajuda humanitària. Mascort no ha acceptat la possible excusa que el Port no tingui capacitat elèctrica suficient per alimentar els vaixells. "El Port té les seves infraestructures i els vaixells poden utilitzar-les"
La mesura afectarà als vaixells amb un volum o capacitat superior a 5.000 tones d'arqueig brut (capacitat del vaixell), o sigui, al 80% dels vaixells que atraquen a Barcelona, 1.472 sobre el total de 1.846, i al 79% dels vaixells que atraquen al Port de Tarragona, 897. Hi ha uns altres 75 vaixells que atraquen en altres ports que hauran de pagar aquesta taxa.
La Generalitat ha fet una estimació del que pagarà cada tipus de vaixells: Si un creuer pagarà uns 1.400 euros per cada vegada que atraqui, un petrolier abonarà uns 3.000 i un portacontenidors, 495 euros, "pel tipus de maniobra que realitza, que és més senzilla," ha aclarit Boya. "El 60% dels vehicles que gravarem pagaran 500 euros o menys, no estem parlant de grans quotes", ha apuntat Mascort.
La mesura entrarà en vigor en l'inici del semestre posterior a la seva aprovació en el Parlament, amb la qual el Govern compta després d'haver parlat amb els diferents partits encara que no poden posar la mà al foc. "Com no depèn de nosaltres, no puc assegurar que estarà", ha reconegut Mascort, si bé ha recordat que la llei de canvi climàtic de 2017 es va aprovar "amb el suport de tots els partits menys el PP". Mascort ha expressat que el Govern està "satisfet" amb la mesura malgrat les correccions, "com sempre que treballem per la salut de la ciutadania".
Per defensar la mesura, el conseller ha insistit en els riscos ambientals i de salut i ha citat un recent article d'investigació a The Guardian que xifrava en 400.000 les morts anuals associades a la contaminació a Europa. A més, ha recordat que la nova directiva sobre qualitat de l'aire de la Unió Europea rebaixarà a la meitat els nivells de contaminació permesos per apropar-los a les recomanacions de l'Organització Mundial de la Salut (OMS). I ha fet referència a les sentències del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) per l'excés de contaminació de Barcelona i del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya del passat mes de desembre instant a la Generalitat a aprovar un pla d'actuació per reduir les emissions contaminants a Catalunya.
La gestió, recaptació i inspecció de l'impost anirà a càrrec de l'Agència Tributària de Catalunya i afectarà els grans vaixells durant els temps de maniobra, amarratge i ancoratge als ports de Catalunya. El període de maniobra es calcula quan el vaixell supera la boia d'entrada al port fins que està amarrat, mentre que l'ancoratge és el temps que passa el vaixell assegurat per qualsevol mitjà al fons marí a la zona del port, més enllà de l'amarratge, que és el temps en què hi ha lligat al port en qüestió. Els responsables de les navilieres que hagin de pagar ho hauran de fer mitjançant autoliquidació de forma telemàtica durant els primers 20 dies de juliol si ha atracat abans del 30 de juny i durant els primers 20 dies de gener si ho ha fet durant el segon semestre de l'any.