Després de facturar 3 milions el 2023 amb un creixement del 300%, l'empresa catalana d'autoconsum fotovoltaic Solfy avança a un ritme que li permet preveure que aquesta xifra es duplicarà de nou fins als 6 milions aquest curs. O sigui, que haurà crescut un 600% en dos anys i enmig de la crisi del sector. El mes de juliol passat, va assolir el seu rècord de vendes.

El seu CEO, Sergio Balcells, explica a ON ECONOMIA que ells no han sentit el fre general de l'autoconsum (es van instal·lar un 26% menys d'equips en el primer trimestre de 2024 a Espanya), que s'ha carregat Solarprofit i ha deixat ferit Holaluz. Reconeix que li fa certa "por" afrontar aquest creixement, que s'ha traduït també en augmentar un 50% els seus treballadors fins als 42 i té els seus riscos (com han demostrat altres empreses) si després hi ha una gran caiguda de vendes, però el seu soci Sergi Sants "és més optimista" i funcionen "com una espècie de ying i yang".

 

 

El 2022, amb la invasió russa a Ucraïna, el preu de la llum es va disparar per la pujada del gas i l'interès en instal·lacions fotovoltaiques es va disparar. Va ser el primer curs complet de Solfy com a empresa, que va tancar aquell any amb una facturació de 786.000 euros i unes pèrdues de 240.000.

Encara que la tendència a l'alça es va mantenir el 2023, va ser més moderada a causa de l'estabilització dels preus de l'electricitat, però el 2024 es va registrar una caiguda de vendes davant de la caiguda de costos elèctrics.

20240812 MM Solfy (7 d'11)
Sergio Balcells, CEO de Solfy, durant l'entrevista amb ON ECONOMIA. Fotografia: Miquel Muñoz

Aquesta muntanya russa va castigar Solarprofit, en preconcurs de creditors, i a Holaluz, amb un deute asfixiant que ha de reordenar, però no a Solfy, que ha continuat creixent, amb una empenta clau d'un milió d'euros d'Ona Capital, del grup Bonpreu, el setembre de 2023.

"El potencial encara és enorme perquè la majoria de gent no té plaques fotovoltaiques, ni el 4% de la població, és un mercat totalment verge. Nosaltres hem traslladat totes les caigudes de costos de matèries primeres al consumidor. Tenim molt bon màrqueting i captació de clients i executem bé, instal·lem molt bé, que és l'important. Això ens fa tenir avantatge davant competidors", defensa Balcells sense donar noms de la competència.

Un altre dels avantatges de Solfy, defensa Balcells, és que no tenen els instal·ladors en nòmina i expliquen amb un model de "clau en mà" que mobilitza els recursos una vegada firmats. "Com no tenim cap magatzem, fem cada projecte adaptat al que vulgui la persona, si demana una marca específica de placa o d'inversor, la hi facilitem", abunda Balcells, que explica que Solfy també gestiona tots els permisos d'obra, els paga i tramita la legalització i les subvencions.

El problema de les subvencions

Les subvencions del Govern, denúncia Balcells, van amb retards "majoritaris" de fins a dos anys. "Ens sap molt greu perquè la gent fa una inversió i compte amb uns diners que tarda molt a arribar-li. Nosaltres hem estat molt transparents amb això, explicant que són fons públics que es retarden i el client té clar que no és la nostra culpa," desenvolupa Balcells.

Un altre obstacle per a empreses com Solfy són les grans comercialitzadores que, critica, "s'han posat en el negoci de manera reactiva, perquè a ells el que els agrada és vendre llum i si pot ser cara, millor".

L'empresari reconeix que reben trucades de clients afectats per les barrabassades de Solarprofit i altres companyies (sense citar-les), amb instal·lacions a mig completar i altres problemes, i encara que intenten ajudar, explica que "és difícil fer-ho amb instal·lacions que no has posat tu" i que no sempre poden intervenir.

Explica Balcells que la idea de Solfy va sorgir durant la pandèmia per la seva intenció de crear una "empresa amb propòsit", després d'haver dirigit altres negocis com Milanuncios.com i haver venut una empresa de cosmètics a inversors dels Estats Units. Fins a 2022 no es va materialitzar aquesta idea a Solfy, que de seguida es va posicionar molt bé al mercat.

"No es tracta d'una inversió en un cotxe, sinó en una cosa que t'estalvia un dineral i que s'amortitza en 4 o cinc anys, potser ara amb els preus més baixos, en cinc o sis," defensa Balcells.

Els tres objectius de Solfy a curt termini són "liderar l'autoconsum residencial" a Espanya, créixer a la instal·lació d'equips a empreses i "consolidar la línia de l'aerotèrmia", la nova climatització que Balcells confia que és una "segona revolució energètica" al nivell de les renovables. Ara per ara, no es plantegen internacionalitzar el negoci perquè veuen molt camp per recórrer a Espanya, ni tampoc ficar-se en el negoci dels parcs solars més enllà de l'autoconsum.