Els dubtes sobre l'estabilitat d'alguns dels grans actors empresarials del sector fotovoltaic, com SolarProfit, Holaluz -a través de Clidom o EiDF-, o d'altres de més petits com Umbrella Solar, han provocat una certa inseguretat entre els usuaris d'instal·lacions d'autoconsum solar. Els clients temen quedar-se desatesos, ja sigui perquè tenen projectes en estudi, instal·lacions en execució o pateixen davant d'una possible absència de garanties de control i manteniment de plaques.
Per aturar aquestes incerteses, algunes enginyeries i instal·ladors de muntatges fotovoltaics es plantegen obrir o potenciar els seus serveis a clients tercers. És a dir, oferir totes les prestacions de control, supervisió i garantia de les plaques solars i el manteniment dels panells a usuaris d'altres companyies. La campanya és, ara com ara, reactiva, ja que les empreses estan informant i divulgant els seus serveis per diversos canals, però no actuen de manera proactiva per arrabassar-se usuaris entre companyies. I el pagament pels serveis es mou entre els 12 i els 17 euros mensuals.
L'atomització del sector fotovoltaic a Espanya dibuixa un escenari amb poc més de 200 empreses dedicades a l'execució d'instal·lacions d'autoconsum solar fotovoltaic, segons dades de la Unió Espanyola Fotovoltaica (UNEF). Aquest alt grau de competència "és sa", segons l'opinió de Sergio Balcells, cofundador i conseller delegat de Solfy, una de les empreses que sempre ha tingut prestacions per a tercers, "encara que no és la nostra principal activitat", perquè primordialment es deuen als clients "de més de 1.000 instal·lacions a Espanya", als que ha desenvolupat les instal·lacions amb enginyeria pròpia. Balcells adverteix que no a ningú afavoreix que hi hagi empreses del sector en crisi i que firmes com Solfy "són aquí per ajudar, perquè els usuaris entenguin que poden dirigir-se a qualsevol companyia del sector per tenir coberts els serveis que siguin necessaris."
El responsable de Solfy concreta que el sector fotovoltaic és "relativament incipient a Espanya perquè encara hi ha poques instal·lacions en marxa, especialment en residencial." Per tant, els muntatges que estan en funcionament tenen, majoritàriament, una antiguitat de quatre o cinc anys i "estan coberts per les garanties dels fabricants". Balcells explica que, per normal general, les instal·lacions venen amb una garantia de fabricants d'uns 25 anys i que el seu manteniment és gairebé nul. "És aconsellable, però en cap cas obligatori, fer una revisió anual que inclou la neteja de la superfície de les plaques i la revisió del funcionament dels components elèctrics", però admet que actualment "les avaries són gairebé nul·les, per no dir que inexistents".
En canvi, si adverteix els propietaris de subministraments fotovoltaics que és necessari tenir una assegurança de cobertura de riscos externs, per exemple tempestes de calamarsa o elèctriques, ràfegues de vent, despreniment de pedres, interrupcions de subministrament per causes climatològiques, robatoris... "Queda clar que les pòlisses d'assegurança de l'habitatge no inclouen aquestes cobertures si el propietari no les declara en formalitzar el contracte o no les afegeix si ja en té un d'anterior a la posada en marxa del sistema fotovoltaic", concreta.
El directiu de Solfy, amb una previsió de facturació de 6 milions d'euros per a 2024, valora que aquest tipus de serveis són més habituals en les companyies han apostat més per una atenció més personalitzada al client que per sobredimensionar-se.
En la mateixa línia, s'expressa el conseller delegat d'Eltex, Charles Deknudt. Al seu entendre, si és essencial tenir un servei de control, supervisió i manteniment. Per això aquesta companyia ha obert una nova línia de negoci: un servei Care Plan per a usuaris no-clients. El servei inclou una visita a la instal·lació on es realitza una revisió i comprovació del funcionament i dels elements més importants d'aquesta, una neteja de plaques i, es fa un pas més, per realitzar un estudi energètic, sobre la base dels consums de l'últim any, amb una proposta de millora en hàbits de consum per rendibilitzar encara més les instal·lacions.
"L'absència de neteja, reparació i revisió de les plaques fotovoltaiques està provocant pèrdues d'energia de fins al 12%", comenta Charles Deknudt. Però el preocupant és, segons comenta, que "davant d'una caiguda generalitzada del sector, hem de ser capaços de mantenir l'aposta per l'autoconsum, donar a conèixer la importància d'aquest manteniment de les plaques i donar la tranquil·litat necessària als usuaris que ja han realitzat aquest tipus d'instal·lacions perquè confiïn que la seva aposta ha valgut la pena".
Per executar aquestes tasques, Eltex té una plantilla de 30 instal·ladors i uns altres 50 empleats a la xarxa de comercialització. La companyia gestiona unes 1.200 instal·lacions, les 80% de les quals s'ubiquen a Catalunya i el 20% restant a les Balears. Per a aquest any, amb un pla d'expansió a Madrid i València, Eltex preveu doblar els 6 milions de facturació obtingudes el 2023.
A les oficines de la companyia SotySolar sí que estan arribant peticions de clients d'altres companyies que volen contractar serveis de manteniment i assessorament. "Ens hem trobat un volum de peticions significatiu", manifesta Montse Lavilla, la seva directora de márquetin. L'empresa, una empresa que es va iniciar com a start-up a Astúries el 2016, ocupa 150 persones i tenen unes 10.000 instal·lacions entre Espanya i Portugal, on es va instal·lar fa menys d'un any. A més, des del mes de març passat, SotySolar finança sense mitjancers els seus productes i, amb això, les instal·lacions dels seus clients en habitatges unifamiliars a través d'un nou model de SuscripciónSolar mitjançant plans de finançament flexibles.
En el tema dels serveis de manteniment, SotySolar manté per als nous clients l'oferta que ja tenia per als usuaris de les instal·lacions que han muntat. Es concreta en tres modalitats. Inclouen des del monitoratge 24/7 de la instal·lació per detectar possibles errors, el manteniment correctiu i el producte que és en garantia fins a un manteniment preventiu que inclou una visita anual i garantia de la producció.
El desembre de 2023, SotySolar va donar entrada al fons d'inversió paneuropeu Marguerite amb una ampliació de capital per donar suport al creixement i desenvolupament de la companyia.
El fre a l'autoconsum
El 2023, l'energia solar a Espanya comptava amb més de 815 empreses -unes 200 empreses dedicades a l'execució d'instal·lacions d'autoconsum solar fotovoltaic-, segons les dades de la Unió Espanyola Fotovoltaica (UNEF). L'any passat, es van instal·lar 1.706 MW de nova potència instal·lada d'energia solar en instal·lacions d'autoconsum. Per segments, l'autoconsum industrial va ser el que més va créixer, amb una nova potència instal·lada de 1.020 MW (un -13% respecte a 2022), seguit del sector residencial amb 372 MW (un -54% respecte a 2022).
Per la seva part, el comercial va registrar una nova potència instal·lada de 291 MW (un -42% respecte a 2022) i finalment, de l'aïllat amb 23 MW (un -8% respecte a 2022). Aquestes dades suposen una caiguda de la taxa de creixement del 32% respecte a 2022 i un augment de 42% respecte a 2021.
En total, les instal·lacions fotovoltaiques d'autoconsum cobreixen ja el 3% de la demanda elèctrica nacional, segons l'últim informe de l'associació APPA Renovables. Així, el 2023, més de 480.000 instal·lacions (410.000 de residencials i 70.000 industrials) es beneficiaven de l'autoconsum. L'associació ja va alertar que l'any passat, després de quatre anys de forts creixements de la potència anual instal·lada, es va produir la primera contracció en el ritme instal·lador de l'autoconsum. Un fre que tots els indicadors mostren que es manté en el primer trimestre de 2024.
El preu de la llum, els ajuts i el cost
Una de les causes del descens en la demanda d'instal·lació d'autoconsum a Espanya és la caiguda dels preus de la llum -que van arribar a màxims històrics el 2022, encara que el control de preus del Govern va fer descendir. Amb preus més assequibles, als particulars no els surt a compte realitzar l'esforç econòmic d'invertir en fotovoltaica, segons Josep Bertrán, professor de finances d'EAE. Adverteix, no obstant això, que, en canvi, el nombre d'empreses dedicades a aquest sector sí ha crescut.
En aquest sentit, el conseller delegat de Solfy, Sergi Balcells, insisteix que els particulars han de tenir en compte que en tan sols un any el cost d'un subministrament fotovoltaic gairebé s'ha reduït a la meitat. "Si fa un any una instal·lació estàndard per a una família, és a dir, d'uns vuit panells solars amb una potència instal·lada de 4kW, valia uns 8.000 euros, ara es pot tenir per tan sols uns 5.500 euros".
Per al professor Bertrán, hi ha altres motius per a la crisi del sector com és l'acabament dels ajuts provinents dels fons europeus Next Generation o que instal·lar plaques és fàcil per a habitatges amb un únic propietari, però a les teulades dels immobles de pisos és complex perquè les comunitats de veïns necessiten l'aprovació del 100% dels veïns. També existeix un tema de subvencions, que no han arribat als seus sol·licitants. "Amb el deute públic espanyol i el dèficit, és possible que no es puguin ampliar les subvencions com es voldria per ampliar encara més la cartera de fotovoltaica en autoconsum", alerta Bertrán.