Huelva i Bilbao, terminals de regasificació de gas natural liquat (GNL) espanyoles, van importar aquest any per primera vegada gas rus provinent de la planta de GNL de Portovaia, amb capacitat d'1,5 (milions de tones per any) mmtpa a prop de Visotsk, a uns 150 km al nord-oest de Sant Petersburg, Rússia. Espanya ja va duplicar la seva compra de gas rus des que va començar la guerra d'Ucraïna en contra del promès pels països europeus i va importar el 2023 2.300 milions d'euros en aquest tipus d'importacions, però corresponien a contractes firmats abans de la guerra. Aquests carregaments extra de març i abril, en canvi, provenen de l'spot, és a dir, el mercat de compravenda fora de contractes.
Des del març de 2024, l'empresa multinacional russa Gazprom ha començat a enviar càrregues de GNL a Espanya des de la seva planta de Portovaia, després d'haver realitzat transbordament vaixell a vaixell a la terminal russa de GNL a Kaliningrado. El 23 de març 2024 el vaixell Marshal Vasilevskiy va descarregar GNL a la planta de Huelva i el 15 abril el mateix vaixell va descarregar GNL a la planta de Bilbao, segons les dades de Kpler.
La terminal de regasificació de GNL de Huelva, de propietat de Enagás, es troba a Andalusia, Espanya i la terminal de Bilbao, de propietat de Bahía de Bizkaia Gas (BBG), es troba al municipi de Zierbena, Bizkaia. Tant Enagás com l'Ente Vasco de la Energía (EVE) compten cada un amb el 50% de participació a BBG.
Portovaia va començar operacions el setembre 2022 i fins a finals del 2023 la majoria dels enviaments havien estat destinats cap a Grècia i Turquia, i alguns cap a la Xina i el Brasil. Però a partir d'aquest any, els enviaments han canviat de rumb. Tot i que Turquia encara importa GNL de Portovaia, Grècia va rebre la seva última càrrega al febrer, mentre que Espanya ha importat el març i l'abril. Semblaria que els enviaments de GNL cap a Grècia han canviat la direcció cap al país ibèric.
El març 2024 i les primeres dues setmanes d'abril 2024 la majoria de les importacions de GNL a Espanya han estat d'origen rus, ja que s'han sumat les càrregues provinents de Iamal i les de Portovaia. El 2023, Espanya va rebre el 34% del total de les importacions de GNL rus cap al continent europeu. La totalitat dels 6,7 bilions de metres cúbics (bcm) van ser exportats des de la planta de GNL de Iamal, ubicada a Sabetta, al nord-est de la península de Iamal, al nord-oest de Sibèria, Rússia.
Curiosament, al principi d'aquest any Gazprom va vendre el 50 % de la instal·lació de GNL de Portovaia al seu compatriota Gazprombank. Segons Upstream, la reducció de la participació en les instal·lacions de Portovaia es considera un moviment per evitar possibles sancions.
Europa ha intentat reduir la dependència del gas rus, però el GNL rus continua fluint cap a les seves terminals de GNL, ja que encara no ha estat sota les sancions occidentals. Europa va augmentar un 11% les importacions de GNL rus de 2021 a 2023. Mentre que altres països van reduir les importacions d'aquest país en els últims dos anys, sorprenentment Espanya va augmentar un 97% i Bèlgica va augmentar un 216%.
Espanya, França i Bèlgica van rebre el 80% del GNL rus d'Europa el 2023. Les terminals europees que van importar els volums més importants de GNL rus entre 2021 i 2023 van ser Zeebrugge (Bèlgica), Montoir-de-Bretagne (França), Bilbao (Espanya), Gate (Països Baixos), Dunkerque (França) i Mugardos (Espanya).