Europa continua avançant en la descarbonització dels sectors, la qual cosa té un efecte directe sobre la clamada transició energètica. Aquest dijous, els països membres de la Unió Europea i el Parlament Europeu han arribat a un acord provisional per descarbonitzar el sector marítim. El Vell Continent prossegueix al seu camí cap a la sostenibilitat, la qual passa per la utilització de les tecnologies verdes o, com en aquest cas, per l'ús de combustibles sostenibles i baixos en emissions de carboni. Tal com avança Agencia Efe, en aquest acord hi ha excepcions per a les regions ultraperifèriques i les illes petites.
En el moment en què l'esmentat pacte entri en vigor, amb la ratificació del Consell i l'Eurocambra, les emissions dels vaixells es reduiran progressivament en un 2% fins a 2025. En la mateixa línia, les emissions de les embarcacions baixaran un 6% a partir de 2030, un 14,5% a partir de 2035 i un 31% a partir de 2040. De cara a 2050, els vaixells de l'eurozona reduiran les seves emissions en un 80%. Tot això amb l'objectiu que la Unió Europea assoleixi la neutralitat climàtica, tal com ha informat aquest dijous el Parlament Europeu en un comunicat.
La Unió Europea vol reduir les emissions de les grans embarcacions
Malgrat que l'objectiu és que, en un futur a mitjà termini, la majoria de les embarcacions redueixin les seves emissions, el quid d'aquest acord està destinat als grans vaixells, que, al cap i a la fi, són els responsables del 90% de les emissions de CO₂. L'acord contempla que es redueixin les emissions en aquelles embarcacions de més de 5.000 tones, les quals són les que més ús fan del combustible. A més d'això, l'objectiu de descarbonitzar el sector marítim també contempla la sostenibilitat dels ports, així com per al 50% de l'energia utilitzada en viatges en els quals el port de sortida o d'arribada està fora de la UE o de les regions ultraperifèriques de la comunitat europea.
Aquest acord arriba en un moment en què Europa ve donant senyals de la necessitat de descarbonitzar totes les indústries i fer del Vell Continent un lloc sostenible. "L'acord garantirà la igualtat de condicions i assegurarà que els proveïdors de combustible, els vaixells i els operadors marítims tinguin prou temps per adaptar-se a les noves condicions perquè el sector marítim compleixi els objectius climàtics", ha expressat Andreas Carlson, ministre d'infraestructura i habitatge de Suècia, país que ostenta la presidència de torn del Consell de la Unió Europea. Per la seva part, l'eurodiputat Jörgen Warborn ha mostrat el seu suport a l'acord, al que ha catalogat com "realment innovador".
Els vaixells s'aprofitaran de l'electrificació dels ports
Tal com indica l'acord provisional, els portacontenidors i els vaixells de passatgers estaran obligats a utilitzar el subministrament d'energia de terra per a totes les necessitats d'electricitat mentre estiguin amarrats al moll dels principals ports de la UE a partir de 2030. Això va arran de l'electrificació que, a poc a poc, es va implementant als ports, en els que es busca que els vaixells que estiguin atracats consumeixin energia 'neta'.
L'acord també indica que les normes s'aplicaran a la resta de ports de la Unió Europea a partir de 2035, si aquest compte amb subministrament elèctric a terra, amb el que esperen reduir significativament la contaminació de l'aire als ports.
Un altre dels apunts que inclou aquest nou acord comunitari és que hi ha exempcions, com romandre al port per menys de dues hores, utilitzar tecnologia pròpia de zero emissions o fer una escala al port a causa de les circumstàncies imprevistes o emergències.
Finalment, van pactar modificar les disposicions sobre els ingressos generats per les sancions contemplades amb la nova normativa i la seva assignació a projectes per donar suport a la descarbonització del sector marítim amb un mecanisme de transparència millorat, en el qual la Comissió tindrà l'obligació de supervisió de l'aplicació del reglament.
Sigui com fos, i fins i tot sent un acord provisional, Europa continua avançant en la descarbonització dels sectors industrials, i creixent en matèria de sostenibilitat. El fet que el transport marítim es vegi obligat a utilitzar combustibles 'nets' empasta amb la idea d'electrificar els ports. Tot això suposa un extra al Vell Continent i l'apropa a la transició energètica. Malgrat que encara ha de ser aprovat pel Comitè de Representants Permanents del Consell i el comitè de Transport i Turisme del Parlament, i finalment pel Parlament i el Consell Europeu, el Vell Continent continua donant mostres de la idea de fer més sostenible la comunitat europea.