El govern espanyol ha ajornat el Perte del motor per emprendre reformes de fons i no tornar a cometre els mateixos errors que van portar al fracàs de la primera convocatòria. D'aquesta manera, el Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç, treballa per simplificar el sistema d'assignació de fons europeus per al desenvolupament del vehicle elèctric i connectat (denominat Perte VEC).
L'objectiu és facilitar l'accés de les empreses i garantir que els ajuts acabin invertint-se en Espanya. El nou secretari d'Indústria i Pime, Francisco Blanco, ja ha mantingut diverses reunions amb representants del sector del motor per transmetre'ls que hi haurà canvis substancials en la segona convocatòria d'aquest programa de subvencions.
Blanco va ser nomenat pel Consell de Ministres del passat 27 de desembre, després de la destitució de l'antic encarregat de dirigir el Perte, Raül Blanco, pel fracàs que va suposar la primera convocatòria. És per això que el govern espanyol treballa ara en ampliar fins a un any el termini per a la presentació de projectes al Perte, segons ha avançat CincoDías. En aquest sentit, el responsable d'Indústria podria dur a terme aquesta mesura sense haver de negociar amb Brussel·les, una cosa que facilitaria realitzar el canvi proposat.
Les inversions han d'estar acabades el 2026
Les dificultats per presentar sol·licituds i complir els requisits va afavorir que en la primera convocatòria quedessin sense assignar més del 70% dels gairebé 3.000 milions d'euros en fons europeus que es podien distribuir, i que grans grups com Ford i Stellantis finalment quedessin fos malgrat la seva intenció de presentar-se. Les principals empreses del sector van acusar la complexitat dels requisits establerts per presentar ofertes que permetessin canalitzar els fons europeus, dissenyats per provar de combatre els efectes econòmics derivats de la pandèmia.
Tal com ha explicat la ministra de Turisme i Comerç, Reyes Maroto, a EFE, des del seu departament s'ha fet "una anàlisi de quins són els elements" que "van dificultar" la presentació de projectes en la primera convocatòria del Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica (Perte) del Vehicle Elèctric i Connectat (VEC).
Entre altres modificacions, el govern espanyol preveu "mantenir oberta per més temps la finestra" establerta perquè es presents els projectes, "amb el compromís que les inversions han d'estar acabades el 2026, perquè tinguin més impacte i per accelerar l'electrificació de la indústria".
A més, al principi es va establir que el Perte estigués llest en el primer trimestre de l'any, però finalment aquesta data es queda tala. Des d'Indústria sí que esperen que estigui llest per a per a la primera meitat de l'any.
Ford o Stellantis ara tenen una nova oportunitat
Així mateix, Maroto ha explicat que "no tots els fabricants tenen el mateix cronograma a l'hora de prendre decisions per invertir en Espanya, així que els donem una mica més de temps," deixant clar que Brussel·les ha establert un període concret d'execució dels fons europeus, en el qual "el 2023 serà clau".
La ministra, que aviat deixarà el seu càrrec per buscar l'alcaldia de Madrid, ha reconegut que en la primera edició del Perte hi ha hagut una "corba d'aprenentatge", amb casos com el de Ford, que davant d'un canvi de proveïdor tecnològic va haver de modificar el seu projecte i va quedar fora, o el de Stellantis, que no va poder presentar la seva proposta a temps perquè estava acabant de definir les inversions i el model de negoci.
També en la primera convocatòria del Perte, el grup Volkswagen va posar en dubte el seu inversiín per a aixecar a Sagunt (València) una planta de bateries per a cotxes elèctrics, si no se li donaven més fons dels que se li havien adjudicat inicialment. El Govern va ampliar llavors els diners per al projecte i li va atorgar 356,6 milions, sent la companyia més beneficiada per davant de Mercedes-Benz, que es va emportar 170,4 milions, i del D-Hub que pretén reindustrialitzar l'antiga Nissan Barcelona, amb 65,2 milions.
En aquest sentit, ha assenyalat que amb una "flexibilització de terminis" se'ls pot donar cabuda de nou a aquests i altres grups industrials que inicialment es van quedar fora del Perte VEC. D'aquesta manera, el nou sistema que estudia el govern espanyol podria mantenir obert durant tot l'any el termini per presentar projectes, en lloc del mes que es va fixar en la primera convocatòria, i es podria obrir la mà que es presentessin aquells que no requereixin la participació de desenes d'empreses alhora.
A més, es busca que les inversions es puguin emprendre fins a 2026, i no abans de juliol de 2025, una cosa que podria requerir el vistiplau de Brussel·les. Al seu dia, el Ministeri va dir que la segona convocatòria es podria impulsar durant aquest primer trimestre de 2023, encara que aquestes revisions podrien retardar-la.