Quan aviat farà un any de les reunions del llavors conseller d'Empresa Roger Torrent a la Xina que van acabar concretant-se en l'arribada de Chery amb una fàbrica conjunta amb la catalana Ebro a la Zona Franca, el nou equip liderat pel conseller Miquel Sàmper prepara una expedició similar. El pròxim 21 de març i fins al 30, la cúpula del departament recorrerà diversos punts del gegant asiàtic en la seva primera expedició internacional per tal de buscar nous actors interessats a fer inversions industrials a Catalunya en vehicle elèctric o en les bateries necessàries per fer-los.
El conseller Sàmper, el secretari general Pol Gibert i el secretari d'Empresa i Competitivitat, Jaume Baró, recorreran més de 2.200 quilòmetres entre les regions de Shanghai, Wuhu, Liyang, Huinzhou, Dongguan i Shenzhen, segons expliquen fonts del departament. "Es tracta de trobades tant per refermar aliances ja establertes com per explorar de noves i, bàsicament, se centren en el sector de l'automoció i, concretament, en el marc de desenvolupament del Pla d'Impuls del Vehicle Elèctric", detallen.
Altres fonts d'Empresa precisen que ja tenen detectades empreses que podrien estar interessades a venir a Catalunya i que seran aquestes les prioritàries. "No és com abans, que anaves a fer un viatge per vendre Catalunya i explicar els seus atractius. Ara ja vas amb una idea concreta i una reunió tancada amb una empresa", desenvolupen.
Altres fonts del sector de l'automoció, però de l'àmbit privat, especifiquen que l'executiu "pot estar cercant fabricants de nous tipus de bateries, líquides o sòlides", ja que hi ha "empreses interessades que saben que Seat/Cupra o Ebro/Chery poden ser clients potencials". Cobriren el buit que pot no omplir, o almenys no a temps, Powerco amb la gigafactoria projectada a Sagunt.
Tenint en compte que Catalunya concentra el 21,8% de les empreses d'automoció d'Espanya, que és el tercer sector industrial amb un 6,5% del Producte Interior Brut (P.I.B.), que afronta una profunda transformació cap a l'electrificació i que justament el Govern vol apostar per la inversió industrial i sostenible, buscar bateries en el país que més domina tota la cadena de subministrament és una aposta estratègica. Seat ha de començar a fabricar cotxes elèctrics a Barcelona el 2026, mentre que Ebro ha d'anar encetant la producció de manera progressiva.
Més proteccionisme i més diversificació
No només això. El conseller Sàmper reconeixia aquest dilluns que en un context de "menys cooperació, més tensió geopolítica i més proteccionisme", les inversions estrangeres es poden ressentir, un 8% a tot el món segons els darrers estudis. L'aposta proteccionista de Trump als Estats Units, que en principi ha d'afectar a les exportacions europees, podria tenir algun efecte també en les inversions, tot i que no se sap quines.
Però l'aposta del Govern per la Xina no està pensada en clau de substituir possibles inversions dels Estats Units -i la prova està en el fet que també hi faran cap "abans de l'estiu"-, sinó en clau de "diversificar al màxim" l'origen de les inversions estrangeres, va dir, com de fet ja s'està fent. "Com a economia global, no podem posar tots els ous a la mateixa cistella. Els viatges els farem a tots els mercats, tant per buscar aliances com per cercar impreses que vulguin posar filials", va dir.
Per continents, Europa va suposar un 54% dels projectes d'inversió estrangera atrets pel Govern i Àsia va aconseguir igualar Amèrica amb un 22%. Dels 107 projectes d'inversió que es van fer realitat l'any 2024, un 11% eren alemanys, país líder, un 9% dels Estats Units, en segona posició empatat amb França (també un 9%) i, en tercer lloc, la Xina, amb un 7%.
En efecte, aquest repartiment mostra una diversificació molt més elevada que el 2023 i també que en el quinquenni 2019-2023, un pes creixent de la Xina, que no estava ni tan sols al top 10 ni el 2023 ni entre 2019 i 2023, i decreixent dels Estats Units, que representava un 21% de la inversió estrangera el 2023, més que el doble que el 2024. França era el segon origen més destacat, amb un 13%, i el Regne Unit el tercer amb un 9%, mentre que la Xina ni tan sols estava entre els més destacats. "La tendència és creixent entre els països asiàtics",va dir Sàmper.
Entre les inversions xineses destacades concretades l'any 2024 hi ha la de la multinacional química Wanhua Chemical, a Cornellà, on amb un laboratori i oficines van crear 30 llocs de treball en el seu primer centre d'innovació del sud d'Europa. Com a mostra de la diversificació, Sàmper va esmentar també la nova filial digital de l'alemanya Lufthansa, amb 300 nous llocs de treball o els 50 llocs de treball creats per la francesa Elis, així com la planta de proteïna vegetal d'Elian, filial de la francesa Viserion, que ha servit per mantenir els 65 llocs de treball que hi tenia al port de Barcelona Cargill, empresa fins ara propietària.
Les xifres d'inversió del 2024 arriben als 1.000 milions d'euros d'inversió captada per Acció, que controla la gran majoria de les inversions productives, però no així de les financeres, que faran augmentar aquesta quantitat de manera substancial un cop es tanquin les xifres totals del ministeri d'Economia. Malgrat les tensions geopolítiques, l'elevat nivell de diversificació i els 500 projectes que té en cartera pendents d'executar generen optimisme al departament d'Acció, que s'encarrega de treballar en nom del Govern per atraure inversions estrangeres amb oficines a 40 països que donen accés a 100 mercats.