"L'objectiu que tenim enguany és retirar 1.000 tones de plàstics del mar". Gravity Wave, la start-up dedicada a la lluita contra els residus dels oceans, s'ha proposat per a aquest 2024 recuperar el triple de deixalles de mars i ports que l'any passat. La finalitat del negoci, enfocat a la conservació marina i l'economia circular, és "trobar solucions innovadores a aquest problema global". Així ho explica Julen Rodríguez, cofundador de la companyia, que comenta que van embarcar-se al projecte juntament amb la seva germana, Amaia Rodríguez, i 7.000 pescadors tradicionals per preservar la fauna marina i apostar per l'economia blava.
Al llarg de l'any passat van retirar més de 350.000 kilograms de plàstics del mar i en total han recuperat més de 600.000 kilograms de residus. Per a aquest 2024 tenen previst arribar a la tona de deixalles i facturar 2 milions d'euros, després de tancar l'exercici anterior amb una xifra de negoci d'un milió d'euros. L'empresa va néixer el 2020 com a resposta a la "creixent preocupació" per la contaminació plàstica dels oceans, després d'un viatge a Àsia on van presenciar de primera mà els "devastadors efectes del plàstic al medi ambient". Des de llavors, Gravity Wave ha vist aquesta situació com una oportunitat, treballant en comú amb els ports tant d'Espanya com d'Itàlia, Grècia i Egipte per crear objectes dels residus que recullen.
Ronda de 500.000 euros liderada pels germans Gasol
De fet, a principis d'aquest any es van unir al projecte els germans Gasol per dur a terme aquesta revolució al món del bàsquet. "L'objectiu és netejar els oceans i transformar els residus per crear articles que durin i amb alt valor afegit, com podrien ser els seients dels estadis", confessa l'emprenedor.
Per aconseguir-ho, els germans Pau i Marc Gasol van liderar una ronda de 500.000 euros fa un parell de mesos per "impulsar la missió Plastic Free Oceans cap a nous horitzons". Pau Gasol, després de la injecció de capital, va destacar que "sempre és un plaer donar suport a iniciatives que tinguin un impacte positiu en la societat i el medi ambient". Per la seva banda, els emprenedors van fer valdre l'entrada "estratègica" dels germans Gasol en un moment "crucial" pel negoci.
Com funciona? Gravity Wave col·labora amb més de 80 ports en els quals hi ha contenidors per dipositar els residus (plàstics i xarxes de pescadors) i a través de gestors els traslladen a una planta de reciclatge perquè allà transformin la matèria primera. Els avenços en R+D han generat que els residus, després de ser recol·lectats i reciclats, puguin ser transformats en productes circulars. De moment, des de Gravity Wave han decidit crear seients per a estadis tant de bàsquet com de futbol, tot i que col·laboren amb més d'un centenar d'empreses per fabricar objectes personalitzats.
Innovació i economia blava
A Barcelona hi ha diferents propostes en el marc de l'economia blava, entre les quals destaca el BlueTechBarcelona, que acull empreses emergents dedicades a aquest sector. Actualment, hi ha una dotzena de negocis ubicats al Pier 01, la qual cosa suposa un 70% del total. La finalitat és impulsar la innovació en tots els sectors relacionats amb aquest àmbit, però també aquells sectors més disruptius com la robòtica submarina, la recuperació de la biodiversitat del mar o la IA aplicada al medi marí.