Les 24 multinacionals més grans del món no compleixen amb els objectius climàtics i, a més, exageren els seus esforços en matèria ambiental, segons l'informe Corporate Climate Reponsibility Monitor, publicat aquest dilluns per NewClimate Institute i Carbon Market Watch. Entre les empreses analitzades hi ha la tèxtil espanyola Inditex, els xocolates i productes lactis Nestlé, els supermercats francesos Carrefour i el fabricant d'automòbils Volskwagen. Entre totes les escollides, només l'empresa naviliera Maersk, que invertirà 10.000 milions a Espanya per a produir hidrogen i biocombustibles per a la descarbonització, compleix amb els objectius establerts.
L'estudi assegura que la majoria d'empreses es comprometen a una reducció del 15% de les seves emissions fins a l'any 2030, o un 21% en els casos més optimistes, és a dir menys de la meitat del 43% de reducció de gasos d'efecte hivernacle que és necessària per limitar l'augment de la temperatura a 1,5 graus centígrads.
Els investigadors qüestionen les promeses de neutralitat de carboni, ja que argumenten que en el fons les empreses esperen compensar part d'aquesta emissió i no eliminar-la, mentre que els consumidors entenen que la neutralitat zero té a veure amb eliminar totes les seves emissions. L'estudi analitza les empreses en funció de la seva integritat, és a dir de si compleixen o no amb els objectius, i de la seva transparència, si comuniquen la seva reducció d'emissions amb claredat.
Apple i Google es comprometen a la neutralitat de carboni de cara a l'any 2030, mentre que Microsoft preveu assolir aquell mateix any un balanç negatiu d'emissions. Aquestes empreses es troben en el rang d'integritat moderada, juntament amb H&M, Stellantis, Arcelor Mittal, Holcim i ThyssenKrupp, que preveuen la neutralitat de carboni entre 2038 i 2050.
Inditex i Amazon, entre les menys íntegres
Per sota, amb un nivell baix d'integritat, estan empreses com Amazon, Inditex, Pepsico o Volskwagen. I en el nivell "molt baix" d'integritat, es troben l'aerolínia American Airlines, Carrefour, la càrnia brasilera JBS i Samsung Electronics. Pel que fa a Inditex, l'estudi alerta que les grans empreses de moda dediquen esforços al reciclatge i a línies de moda sostenible mentre que els grans increments de producció de moda de baix cost són els que impedeixen que es redueixin les emissions.
Els investigadors també van qüestionar les promeses de les empreses d'aconseguir emissions "netes zero", argumentant que la majoria dels consumidors entendrien que això significava aturar l'alliberament de gas que escalfa el planeta a l'atmosfera. "En molts aspectes, els productes neutres en carboni són similars als cigarrets neutrals per al càncer", ha dit, contundent, el coautor Gilles Dufrasne de Carbon Market Watch. "No hi ha cap base científica sòlida darrere d'aquestes afirmacions, i la majoria dels consumidors estan completament confosos sobre el que significarien aquestes afirmacions".
"Aquests compromisos nets zero, en realitat, representen un compromís de reduir les emissions d'aquestes empreses en només un 36%", va dir Day. Les empreses afirmen que la resta s'eliminarà de l'atmosfera per mitjans artificials o naturals (les anomenades compensacions de carboni) o simplement eliminen grans parts de les seves emissions del recompte.
En el cas de Carrefour, l'informe alerta que exclou el 80% de les seves botigues de l'objectiu net zero per al 2040, segons l'informe. Carrefour ha manifestat no estar d'acord amb l'informe i ha defensat que els seus esforços climàtics havien estat validats per experts independents, una posició també adoptada per Nestlé. "Continuarem perseguint una estratègia holística per reduir les nostres emissions i eliminar el carboni de l'atmosfera mitjançant mesures que aportin beneficis als milions de persones connectades a les operacions de la nostra empresa", ha dit Nestlé en un comunicat, segons informa l'agència AP.
Volkswagen, per la seva part, ha defensat que té previst invertir 52.000 milions d'euros (55.500 milions de dòlars) en vehicles elèctrics el 2026 i ha expressat el "suport" a la preocupació de les organitzacions que han elaborat l'estudi, amb les quals s'ha compromès a treballar públicament per reduir la seva petjada ambiental.