El president del Govern, Salvador Illa, ha anunciat aquest dilluns un paquet de mesures, encara per concretar, destinades a mobilitzar 1.400 milions d'euros per tal de triplicar en els 5 anys vinents els cotxes elèctrics a Catalunya. No ha concretat quants d'ells seran en ajuts, però sí que l'ICF (Institut Català de Finances) donarà 440 milions en préstecs, 200 per a particulars i 240 per a empreses.
Amb un programa basat en cinc eixos, Catalunya ha de passar del 14% dels cotxes elèctrics actuals fins al 40% en l'any 2030. Això suposaria matricular 150.000 vehicles elèctrics en els anys vinents. "A Catalunya, ho tenim tot per liderar a Europa en la mobilitat elèctrica", ha dit Salvador Illa durant l'acte de presentació a Barcelona.
El projecte per impulsar el vehicle elèctric a Catalunya passa per cinc eixos. El primer d'ells és el desplegament de punts de recàrrega, que comença amb una primera fase de 5.000 carregadors en edificis públics que en una segona fase seran oberts a la ciutadania. L'executiu estima que els carregadors haurien de multiplicar-se per cinc dels 9.000 actuals fins als 45.000 que hi hauria d'haver desplegats per la xarxa. L'arribada a llocs remots és un dels principals reptes.
El segon pilar d'aquest pla implica impulsar la demanda amb ajudes públiques, la majoria d'elles depenents de l'estat.
En tercer lloc, el Govern es proposa "millorar la percepció social" del vehicle elèctric amb campanyes publicitàries que en destaquin els seus beneficis per a la salut i per al Medi Ambient.
La innovació és el quart eix d'aquest projecte, amb una responsabilitat important dels fabricants de cotxes elèctrics de Catalunya, Seat i Ebro.
L'últim punt destacat per Illa és "una bona governança" que permeti que aquestes mesures tirin endavant i que agilitzin els pilars anteriors.
"La descarbonització de la mobilitat és el vehicle elèctric", ha dit Illa, que ha afegit que "la mobilitat basada en els combustibles fòssils és el passat" i que "la mobilitat elèctrica és el futur". "Les empreses presents a Catalunya han fet i estan fent la seva feina", ha dit el president, en clara referència a Seat, que començarà a produir vehicles elèctrics a Catalunya el pròxim 2026 i també a Ebro, que ha començat recentment a comercialitzar els cotxes de Chery acabats de muntar a Barcelona.
Tots aquests avenços s'emmarquen en el New Green Deal europeu per descarbonitzar l'economia europea i també en el pla Lidera anunciat recentment pel mateix Illa per mobilitzar 18.000 milions a Catalunya i fer-la líder a Espanya per davant de Madrid.
L'electrificació del vehicle elèctric ha d'anar a més acompanyada d'una reindustrialització verda, ja que demana un canvi de materials i processos que passa des de la xarxa elèctrica, els parcs energètics de renovables i les plantes de bateries d'emmagatzematge fins als vehicles. En aquest sentit, Seat ha sigut l'empresa que més ha insistit al Govern perquè els ajudi a dur a terme aquesta electrificació i fa dues setmanes va rebre el compromís dels governs autonòmics on el Grup Volkswagen té indústria (València, Navarra i Catalunya).
L'empresa catalana ha de començar a fabricar vehicles elèctrics a Martorell l'any vinent, mentre que la nouvinguda Ebro, ja ha començat a vendre els primers híbrids endollables assemblats a la Zona Franca amb components de l'empresa xinesa Chery. Les desenes de milions d'inversions que s'esperen a Catalunya per fabricar aquests vehicles han d'estimular també l'economia domèstica, amb la creació de llocs de treball i una major venda de vehicles.
Catalunya compta amb 330 empreses d'automoció i més d'un centenar d'empreses auxiliars que s'hauran d'adaptar a aquesta transició amb nous components i processos. L'automoció és la tercera indústria que més factura a Catalunya, més de 14.000 milions d'euros.