La fàbrica catalana de bateries elèctriques Bold, establerta a Montmeló i en ple procés d'expansió, ha firmat una aliança estratègica amb l'escuderia McLaren per a, entre altres projectes, presentar-se juntes com a candidates al contracte multimilionari per fabricar totes les bateries de la Fórmula E, varietat elèctrica de Fórmula 1 que factura entre 120 i 180 milions anuals. L'empresa, que recentment va anunciar una inversió de 25 milions d'euros per obrir una fàbrica als Estats Units i ampliar la contractació a Catalunya, va explicar recentment a ON ECONOMIA que pretén arribar als 100 milions de facturació abans del final de la dècada, una xifra que suposaria multiplicar per 25 el seu negoci actual, que és d'uns 4 milions d'euros.
El CEO de l'empresa, Bernat Carreras, va treballar com a enginyer a diverses escuderies de Fórmula 1 abans d'especialitzar-se en l'electrificació i crear la seva pròpia empresa, el 2019, l'aposta actual del qual és, abans que res, les bateries per a avions elèctrics de port petit o mitjà i recorreguts curts, ja que els grans avions no estan encara a punt per a l'electrificació. L'empresa, amb tot, va arrencar amb bateries elèctriques per a cotxes limitats i d'altes prestacions i pretén amb la seva aliança estratègica posicionar-se en l'electrificació del motorsport, on podria estar gran part del futur de la Fórmula 1.
En la Fórmula E, els cotxes que participen tenen parts estàndard, el xassís i la bateria, per la qual cosa el contracte per produir les bateries elèctriques correspon a una mateixa empresa que proveeix als 20 cotxes que participen en la competició i també als suplents. La FIA, Federació Internacional d'Automòbils, no fa pública la xifra d'aquest contracte, però paga uns 250.000 euros per vehicle, per la qual cosa es tracta d'un contracte amb un valor superior a 5 milions d'euros, per sobre de la facturació de l'empresa. McLaren ja fabrica actualment les bateries de la Fórmula E, per la qual cosa Bold s'uneix a una carta guanyadora.
Una aliança prèvia a l'acord
El desenvolupament i la producció de gran part de la bateria anirà a càrrec de Bold, mentre que McLaren s'encarregarà de la Battery Energy System, el cervell de la bateria que controla la gestió d'aquesta, com una centraleta. Amb la publicació de l'aliança, Bold revela també quin ha estat un dels seus clients respecte a l'electrificació de cotxes exclusius d'alta prestació fins ara. Bold ha anunciat que espera que l'acord vagi més enllà de 2030.
"Hem treballat junts des de 2020 en diversos projectes de motorsports a e-scooters, i estem encantats de fer pública la nostra col·laboració i continuar aquest viatge amb McLaren Applied"; ha dit Bernat Carreras, fundador i director executiu de Bold, en la firma de l'aliança. "A través de la nostra experiència complementària i la nostra visió compartida per al futur, accelerarem la introducció de noves tecnologies de rendiment per impulsar la transició a sistemes de propulsió sostenibles. BOLD es va fundar amb la visió d'ingressar a altres sectors de l'automobilisme amb tecnologia de F1 i desenvolupar productes escalables que puguin comercialitzar-se amb èxit en diferents mercats més enllà de les curses. Avui, la línia de fabricació de paquets de bateries ben establerta de Bold no només compleix amb aquesta visió a llarg termini, sinó que també ens permet fabricar sistemes de bateries a gran escala", ha afegit.
El president de McLaren Applied, Nick Fry, ha assegurat: "Aquesta associació té per objectiu demostrar quant han progressat els trens motors elèctrics i accelerar l'adopció de solucions de mobilitat sostenible. En combinar la tecnologia de bateria pionera de Bold amb l'historial d'excel·lència en enginyeria de McLaren Applied, confiem en la nostra capacitat per oferir solucions d'avantguarda que redefiniran la indústria".