La patronal europea de l'automòbil ha demanat a la Unió Europea (UE) que prengui mesures per protegir la indústria i que pugui competir amb la Xina i els Estats Units. Així ho ha manifestat el president de l'Associació Europea de Fabricants d'Automòbils (ACEA) i conseller delegat del grup Renault, Luca de Meo, aquest dimarts a través d'un comunicat.
De Meo ha instat els líders de la UE a posar en marxa una política industrial de l'automòbil "més ambiciosa" i estructurada que afavoreixi la competitivitat de les empreses europees davant la resta del món. En aquest sentit, el president d'ACEA ha lamentat que, si bé la indústria de l'automòbil europea tenia cert avantatge competitiu davant l'exterior a la cadena de valor dels vehicles amb motor de combustió interna, aquesta situació no es dona amb els cotxes elèctrics.
En aquest sentit, el directiu de Renault ha destacat que els fabricants de la Xina i els Estats Units compten amb un suport "massiu" de les autoritats nacionals i locals, mentre que a Europa hi ha limitacions per al desenvolupament d'aquest sector. Així, Luca de Meo ha criticat que la proposta 'Euro 7' sobre emissions contaminants imposa restriccions "poc realistes" a la indústria de l'automòbil. Segons el president de la patronal de l'automòbil, aquestes restriccions podrien provocar un alentiment en el procés de descarbonització, ja que l'augment de costos produiria un descens en les vendes i envelliria la flota de cotxes.
Resposta comunitària, però sense proteccionisme
"Podríem aconseguir una relació cost-benefici molt millor si reorientem les enormes inversions que requereix Euro 7 cap a l'electrificació, fent que els vehicles elèctrics siguin més assequibles i desenvolupant tecnologies de zero emissions per millorar la flota," ha assegurat el directiu.
És per això que ACEA va enviar aquest dimarts una carta a la Comissió Europea, el Parlament Europeu i els ambaixadors dels Estats membres davant de la Unió Europea reclamant que els objectius climàtics no siguin "antirealistes", així com una resposta comunitària a la Llei de Reducció de la Inflació dels EUA i el pla Made in Xina 2025 del gegant asiàtic.
Es pot destacar que la Unió Europea planeja flexibilitzar l'accés a les subvencions verdes per a les empreses europees per contrarestar el pla estratègic nord-americà, del que diversos països com França i Alemanya han alertat que pot acabar emportant-se inversió europea. Es preveu que la proposta es publiqui aquest dimecres després de debatre's en la Comissió Europea.
El pla nord-americà suposa "uns diners enormes" i, en molts sentits, intenta defensar la producció local" i moltes marques europees exporten als EUA i necessiten protecció, ha dit De Meo. Així mateix, ha aclarit que els fabricants europeus no demanen "proteccionisme", sinó "un marc competitiu". "Europa està en un punt d'inflexió", ha resumit el màxim responsable d'ACEA i Renault.
Para De Meo, els fabricants estan compromesos amb la transició climàtica, però ha remarcat que aquesta no pot recaure exclusivament sobre la indústria de l'automòbil, un sector que genera 13 milions de llocs de treball, l'11,5 % dels treballs industrials de la UE i el 7 % de la població activa. Para De Meo "és un esport d'equip que hem de jugar junts".
La Unió Europea no permetrà vendre cotxes amb motor de combustió a partir de 2035, excepte que es desenvolupin combustibles sintètics que no generin CO2. En relació amb aquesta conjuntura, el president de la patronal ha lamentat que s'exigeixi als fabricants de cotxes reduir un 100% les seves emissions dels vehicles de passatgers el 2035, mentre que al sector de la generació elèctrica se li exigeix només una rebaixa del 70% i del 50% al conjunt de la indústria.
Aquest any les vendes de cotxes seran un 25% menors que el 2019
Per la seva part, la directora general d'ACEA, Sigrid de Vries, ha comentat que el pronòstic de l'organització per a 2023 és "optimista", ja que preveuen que es venguin gairebé 10 milions de vehicles a Europa aquest any, un 5% més que el 2022. Tanmateix, ha recordat que això continua sent un 25% inferior a les xifres de 2019, i per això ha apuntat també a la necessitat d'enfortir la competitivitat exterior com a clau perquè el sector torni a despuntar.
"Malgrat les moltes incerteses que hi ha per davant, el mercat hauria de començar a embarcar-se en la recuperació el 2023", ha dit en roda de premsa aquest dimarts la directora general d'ACEA, Sigrid de Vries, que ha recordat que el 2022 les vendes van ser de 9,3 milions d'unitats, un 10,4 % menys que en 2021 i el nivell més baix en tres dècades. Als cinc grans mercats comunitaris, les matriculacions el 2022 van avançar a Alemanya (+1,1 %) i van caure a França (-7,8 %), Itàlia (9,7 %) i Espanya (-5,4 %).
De cara al futur immediat, l'automoció europea reclama que la indústria "reforci la seva posició en l'escena global" en una situació de trànsit cap als motors elèctrics i en la qual la indústria comunitària representa el 19,4% del mercat mundial de vehicles de passatgers, Estats Units el 19,3%, Sud-amèrica el 4,2 % i Àsia el 52 %.
Des d'ACEA han assenyalat que el Pla d'Indústria del Pacte Verd podria ser un primer pas per mantenir la inversió en la Unió Europea, alhora que se salvaguarda el lliure comerç a tot el món. Igualment, els membres de l'organització han valorat positivament la Llei de Matèries Primeres Crítiques i s'han mostrat confiats que millorarà la capacitat per extreure, refinar i processar aquestes matèries primeres, així com la seguretat del subministrament.