El gegant danès del transport marítim Maersk ha triat Espanya per desenvolupar un projecte de gran envergadura per a la producció d'hidrogen verd i biocombustibles per al sector navilier. La inversió s'acostarà als 10.000 milions d'euros, amb una execució en tres fases que finalitzarà el 2030, amb dos emplaçaments portuaris principals -encara per concretar- a Galícia i Andalusia. Comportarà la generació d'uns 5.000 llocs de treball directes i fins a 85.000 de manera indirecta. El desenvolupament de la infraestructura compta amb el beneplàcit del Govern espanyol que estudia l'opció d'acompanyar a la naviliera com un dels seus socis inversors estratègics, a través d'alguna eina de finançament disponible com els fons europeus.
La companyia danesa preveu assolir amb aquestes instal·lacions una producció el 2030 de dos milions de tones de metanol verd -la principal alternativa per substituir als combustibles fòssils tradicionals en el transport marítim-, contribuint així al procés de descarbonització que ha de dur a terme el sector. Per això Maersk ja està desenvolupant en l'actualitat una instal·lació d'aquestes característiques al sud de Dinamarca, el seu país d'origen, juntament amb Siemens Energy, i ha tancat un acord amb el govern d'Egipte també per a la producció d'energia verda.
A Espanya, el projecte es desenvoluparà en tres fases que determinaran el volum de producció: 200.000 tones fins a 2025, un milió de tones fins a 2027 i assolir els 2 milions el 2030.
El país es convertirà en un important hub mundial amb un projecte que inclouria tota la cadena de valor, des de la producció d'energia renovable fins al bunkering (proveïment dels vaixells). De fet, de la inversió global, al voltant del 40% es destinarà a la producció d'hidrogen i metanol verd -biocombustible derivat hidrogen renovable-, mentre que la resta s'invertirà en la producció de l'energia renovable necessària per a la producció, que la companyia vol que es generi en parcs solars i eòlics propis.
Segons va informar la companyia, la pretensió és promoure la construcció de parcs i comprarà altres que ja estiguin en funcionament o tinguin les autoritzacions administratives necessàries -entre 20 i 80 instal·lacions- per disposar d'una potència de 4 gigawatts (GW) en l'horitzó del 2030, que utilitzaran per a l'alimentació de les plantes de producció de metanol, un biocombustible que s'aconsegueix a través de la biomassa.
L'estratègia de Maersk respon, en el fons, al seu propòsit d'assolir les zero emissions en tota la seva flota el 2040, ara formada per més de 700 vaixells amb una capacitat de transport superior als 4.000 milions de TEUs (unitat de mesura de càrrega d'un contenidor estàndard de 20 peus), amb una quota en el mercat mundial propera al 20%. Actualment, segons dades de la companyia, la seva flota consumeix aproximadament 10 milions de tones de combustibles fòssils cada any, un volum que necessitaria el doble de metanol verd -20 milions de tones- per substituir-lo.
A més, els seus esforços en promoure la descarbonització la convertiran en proveïdor clau de biocombustibles per a grans actors del sector com Orsted, WasteFuel, Proman o European Energy. Una d'operativa de la qual recollirà els fruits Espanya a través de les instal·lacions que es construeixin a la península, ja que seran punt obligat de repostatge pels vaixells de les grans navilieres.
El conseller delegat de Maersk, Soren Skou, va explicar que l'elecció d'Espanya es deu a certes "característiques clau" que té el país, com són la seva aposta per l'hidrogen verd, els recursos renovables "significatius" i la seva situació geogràfica dins de les rutes marítimes internacionals més destacades.