Mercadona ha decidit multiplicar per quatre la seva inversió en energia fotovoltaica a les seves botigues i ha anunciat que aquest any invertirà 60 milions d'euros per instal·lar plaques a les seves cobertes, pels 14 milions que va dedicar l'any passat a l'energia solar. Cada botiga, segons ha informat la cadena de supermercats en nota de premsa, pot estalviar fins a un 20% el seu consum energètic anual amb relació a una botiga sense renovables. Es tracta d'una reducció d'aproximadament 30 tones de CO2 per cada supermercat. 

Amb l'aposta de 2022, va aconseguir evitar l'emissió de 3.000 tones de CO2 en un any amb l'energia solar, aposta que es va arrencar a finals de l'any 2020 i es va consolidar l'any 2021. Actualment, la cadena de supermercats ja s'alimenta d'aquesta font d'energia renovable en 114 botigues, 9 blocs logístics, 3 Ruscs (magatzems exclusius per a la venda en línia) i les oficines recents que la companyia ha inaugurat a Albalat dels Sorells (València). 

La previsió és tenir un total d'aproximadament 350 botigues amb plaques solars a finals del 2023, i ampliar el nombre de blocs logístics i Ruscs amb aquesta font d'energia. Amb tota aquesta potència instal·lada, es preveu estalviar l'energia equivalent al consum anual acumulat de 125 botigues. L'objectiu per al 2027, data en què la companyia ha establert la seva estratègia amb el lema "Qui té una teulada, té un tresor", és tenir autoconsum en més de 850 botigues, la meitat de les 1.633 botigues existents, i en tots els blocs logístics i Ruscs, cosa que suposarà un estalvi en electricitat equivalent al consum de 300 botigues.

Més enllà de la instal·lació de renovables, emmarcada dins dels plans de Mercadona d'eficiència energètica, els plans de sostenibilitat de Mercadona es basen en tres altres vectors: la producció sostenible i amb benestar animal i l'optimització logística, basada en una distribució amb menys recursos. 

Carregadors de cotxes

Pel que fa a les inversions en sostenibilitat, a principis de febrer Mercadona va anunciar que tindrà una de les xarxes privades de carregadors semiràpids per a vehicles elèctrics més grans d'Espanya i del sud d'Europa. Per fer-ho, invertirà 21 milions d'euros en la renovació i ampliació de la seva xarxa de punts de recàrrega per a vehicles elèctrics amb l'objectiu de millorar el servei als seus clients. La previsió de l'empresa és implantar aproximadament 5.000 punts de recàrrega semiràpida als seus supermercats, per a la qual cosa comptarà amb la col·laboració d'Iberdrola i Repsol com a gestors de l'atenció als clients d'aquesta xarxa de carregadors semiràpids.

En l'actualitat la companyia de supermercats líder en Espanya disposa de 2.000 punts de recàrrega, 100 dels quals ja tenen aquest nou servei millorat. La previsió es anar estenent a la resta de botigues de Mercadona de manera progressiva els nous punts de recàrrega de vehicles elèctrics. L'objectiu que s'ha marcat l'empresa de supermercats és que a finals del 2024 totes les botigues amb el nou Model de Botiga Eficient implantat i amb pàrquing tinguin instal·lat aquest nou sistema. En l'actualitat, 1.183 de les botigues de Mercadona ja compten amb les millores de la Botiga Eficient