Naturgy i la Fundació Ciutat de l'Energia (Ciuden) han iniciat un projecte de foment de l'economia circular per a l'emmagatzemament energètic. Consisteix a allargar l'ús de bateries elèctriques procedents de vehicles elèctrics de la marca Mercedes-Benz per donar-los una segona vida; alhora que es redueix l'impacte ambiental generat pel seu reciclatge. Les bateries empleades per a les proves tenen una doble procedència: o bé havien estat descartades a la fàbrica de la marca automobilística a causa d'una degradació temporal o retirades de circulació després del seu ús a la carretera.

Durant els propers dos anys, es duran a terme proves exhaustives per analitzar com es comporten les bateries en diferents situacions, per obtenir informació sobre el seu rendiment i degradació sota diferents escenaris d'ús, ajudant a determinar la seva viabilitat i eficiència en el llarg termini. El projecte s'està desenvolupant a les instal·lacions del centre de desenvolupament de tecnologies de Ciuden, ubicat a Cubillos del Sil (Lleó). Compta també amb la participació de la start-up europea Octave, que s'encarregarà de realitzar el reacondicionament de les bateries, així com de desenvolupar i integrar el programari de control del sistema d'emmagatzematge. Actualment, s'han instal·lat aproximadament 0,5 MWh de capacitat d'emmagatzemament energètic mitjançant aquests sistemes de bateries de segona vida.

Segons les proves pilot que s'han realitzat, els impulsors del projecte evidencien que les bateries de segona vida permeten explotar la seva utilitat en altres aplicacions. Això és a causa que les bateries dels vehicles elèctrics, quan assoleixen el final de la seva vida útil, està comprovat que encara conserven entre el 70% i el 80% de la seva capacitat. Aquesta capacitat residual les converteix en candidates ideals per a aplicacions estacionàries, com l'emmagatzemament d'energia renovable o per prestar serveis a la xarxa elèctrica, reconeixen les experiències de Naturgy i la Fundació Ciutat de l'Energia (Ciuden), una entitat adscrita a l'Institut per a la Transició Justa (ITJ), dependent del Ministeri per a la Transició Ecològica.

El projecte, a més d'estendre el seu cicle de vida, redueix el seu impacte ambiental i s'incrementa la proporció d'energia neta que s'integra a la xarxa. A més, es generen beneficis econòmics en reduir els costos associats a la seva eliminació i en convertir-les en un actiu residual valuós. Aquest sistema, instal·lat a Cubillos del Sil, pot estar format per tants mòduls de bateries com capacitat d'emmagatzemament es vulgui assolir, i es tracta d'una solució que es podria fer servir tant per donar suport a la xarxa elèctrica com per a l'àmbit industrial i residencial associat a instal·lacions d'autoconsum, indiquen els seus impulsors.

El responsable de l'àrea d'innovació de Naturgy, Jesús Chapado, ha assenyalat que "aquest projecte aborda un dels grans reptes de futur, com ho és trobar una nova utilitat per a les bateries de vehicles elèctrics al final de la seva vida útil, un residu que està destinat a créixer significativament en els propers anys. Sens dubte, la innovació és l'eina clau en la recerca de solucions energètiques netes per a la transició en la qual ens trobem immersos", segons un comunicat difós aquest dijous.

Per la seva part, Javier Quiñones, director executiu de l'àrea de I+D+i de Ciuden, indica que "aquest projecte demostra com idees basades en l'economia circular permeten un significatiu avanç en la descarbonització de la nostra societat". "Els resultats d'aquesta col·laboració publicoprivada seran impulsors tant des del punt de vista mercantil, com del desenvolupament en la utilització d'energies renovables, minimització de l'empremta de carboni i de la generació de residus", ha concretat.