La regulació del sector de les bateries d'emmagatzemament avança lent a Espanya. Es tracta d'un sector clau per optimitzar la capacitat renovable, ja que permet emmagatzemar la llum en els períodes de més producció solar i eòlica i utilitzar-la després. Però falta una normativa espanyola que reguli la remuneració dels serveis d'ajustament i de disponibilitat de la xarxa.
"Estarà a punt més o menys d'aquí a un any i mig", augura Luis Marquina, president de la patronal del sector, AEPIBAL (Associació Empresarial de Piles, Bateries i Emmagatzemament Energètic), que demana a més que les normatives i estímuls europeus incentivin la producció local davant de la voraç competència de les empreses xineses. La patronal que presideix s'ha multiplicat per 8 des de 2021: ha passat de 28 membres a 225.
"La nostra patronal representa a tota la cadena de valor de les bateries estacionàries, no de mobilitat". Són les que estan connectades a la xarxa elèctrica o a parcs fotovoltaics o eòlics per emmagatzemar l'energia. Però la relació amb les bateries de cotxe i gigafactorías és crucial, ja que es poden compartir molts elements de la cadena de valor i, en un futur, els cotxes elèctrics poden fins i tot funcionar com a bateries d'una llar o una indústria. "Si tenim gigafactorias, no farà falta grans empreses de bateries", defensa Marquina, "la relació entre una i altra indústria deure ser fluïda", completa.
13.000 MW amb permís d'accés a la xarxa
Però Espanya, que només té ara mateix 25 MW instal·lats de bateries estacionàries, espera que avanci la regulació per instal·lar els 13.000 MW que té autoritzats per connectar la xarxa. "Si un inversor pot apostar ara o fer-ho quan hi hagi regulació i pugui accedir a una rendibilitat major, espera," explica Marquina.
Fabricades majorment amb materials xinesos, també els productors de la potència asiàtica parteixen amb avantatge en aquest mercat, però la promoció "està molt democratitzada, com la fotovoltaica", apunta Marquina. "Poden proliferar petites start-ups que facin bateries o un family office hi pot apostar", abunda.
Algunes matèries primeres podrien començar a extreure's de troballes europees, "però caldria assumir el cost social d'obrir mines", amb la qual cosa s'atenuaria la dependència del país asiàtic. Hi ha una altra via: "Explorar amb països llatinoamericans com l'Argentina, Bolívia o Xile el mercat de les matèries rares". Amb l'acord acabat d'assolir entre la Unió Europea i el Mercosur, aquesta via sembla més plausible.
El cas Northvolt
Per a Marquina, la recent fallida de Northvolt reflecteix bé el problema de la depedencia de la Xina i la falta d'una aposta estratègica per la cadena de valor europea. "La majoria de maquinària de Northvolt és de la Xina, però si hi ha un problema amb el proveïdor, pot trigar molt a respondre. Això pot mantenir la cadena de producció aturada", relata.
Davant d'aquesta situació, una vegada va caure en la fallida, "Northvolt l'ha salvat Scania, empresa de camions sueca que ha decidit comprar les seves bateries encara que siguin més cares." Però Marquina es planteja: "Si això passa amb empreses espanyoles, cal demanar heroïcitats a empreses espanyoles? No, cal prendre mesures i incentivar fiscalment que les empreses europees siguin consumidores de producte europeu", planteja.
En aquesta línia, el BEI i la Comissió Europea van aprovar la setmana passada 200 milions de finançament i 1.200 milions d'ajuts per al mercat de les bateries, respectivament, que actualment compten a la Unió Europea amb més de 7 GW instal·lats que haurien de multiplicar-se per 7 fins a 2030 i assolir els 50.
Amb una corba de consum que no coincideix amb la de producció, les bateries són una de les peces que falten perquè el puzle elèctric de les renovables encaixi i perquè, amb ells, abaixin els preus de la llum, augmenti l'eficiència i Espanya i la Unió Europea puguin millorar la seva autonomia i la seva competitivitat industrial. En la línia dels informes Letta i Draghi, i davant dels forts estímuls locals nord-americans i xinesos, milers de milions hauran d'entrar a Espanya en els anys vinents per potenciar aquesta indústria.
El potencial d'Espanya
"Espanya és un país desitjable per a aquest negoci, amb bones infraestructures i una molt bona xarxa elèctrica. A més, tenim terreny, Itàlia és més densa i França té una energia nuclear que frena el seu avenç en renovables", desenvolupa Marquina. Catalunya, per la seva part, "pot ser estratègica en bateries perquè no requereixen tant espai com els parcs de renovables", apunta.
Les basques Basquevolt i Cegasa, o les foranes Novenco, Silence o Tesla, a més d'energètiques com Iberdrola o Naturgy es preparen per al tret de sortida que donarà la regulació de les bateries, després que la Comissió Nacional del Mercat de la Competència posés una primera pedra determinant a quina hora es podran recarregar i descarregar les bateries.
Factors com el reciclatge, que depenen de la capacitat d'extreure les matèries rares de la cel·la, poden millorar la competitivitat i l'autonomia. "Amb 5,5 milions de vehicles elèctrics el 2030, a partir de determinat any podrem tenir un bon nombre de bateries reciclades", augura Marquina, si bé això pot revertir en la recuperació d'aproximadament el 15% de les matèries primeres.
Fora de la cel·la, Espanya té un avantatge: "És potent en l'electrònica de les bateries". Power Electronics, Ig Teams, Siemens Gamesa són alguns dels principals actors. "Aquesta indústria cal defensar-la. Cal apostar per aquesta part de la cadena de valor en què tenim posició prevalent. En altres, com les cel·les, va caldre compartir perquè és més difícil competir", explica.
En l'actualitat, les bateries poden facturar a Espanya la part d'intercanvi de l'arbitratge de preus, això és, per la qual cosa venen a la xarxa. Però existeix un mercat d'ajustament, que permet uns ingressos extra que poden ser del 25%, que serveix per cobrir la bretxa entre oferta i demanda, pel qual les bateries encara no perceben ingressos. I una tercera pota, un altre 25% d'ingressos per estar disponible per a la xarxa, que tampoc no està actualment regulat. Quan tot això estigui sobre el paper, la indústria de les bateries es posarà a caminar del tot a Espanya.