Cada any es malgasten 931 milions de tones d'aliments a tot el món. 13,18 milions de llars continuen llençant menjar a les escombraries, a Espanya 4 de cada 10 persones que consumeixen fora de la casa malbaraten aliments i aquest desaprofitament causa el 10% dels gasos amb efecte d'hivernacle, segons l'Organització de les Nacions Unides (ONU). Amb totes aquestes dades i amb ganes d'acabar amb aquesta xacra va néixer Phenix, una companyia fundada el 2014 a França pertanyent al moviment Tech For Good (promoure la tecnologia per fer el bé comú).

La scale-up (start-up que ha crescut en els darrers tres anys un 20% o més en empleats o facturació) va decidir buscar solucions tecnològiques i humanes per acabar amb aquestes pèrdues i pràcticament una dècada després ha demostrat que és possible ser rendible i tenir impacte positiu tant en el medi ambient, com a la societat i en l'economia. En aquest sentit, des de la firma són experts en la gestió i intermediació de les donacions d'aliments, aconseguint que les empreses valorin fins al 80% del seu excedent.

135.000 racions de menjar donades a Espanya

Amb presència a França, Portugal, Itàlia, Bèlgica i també Hong Kong, a Espanya va aterrar durant el pandèmic 2020. Fins ara porta més de 135.000 racions de menjar donades al país, la qual cosa equival a més de 65 tones d'aliments salvats, el valor dels quals ascendeix a 335.000 euros. A Catalunya, la firma ha gestionat prop de 44.000 donacions d'excedent alimentari d'empreses com Naturitas o Zyrcular Foods, en les quals ha salvat 30.000 racions de menjar que han estat repartides en associacions benèfiques i en total ha evitat 14 tones de residus, a més de 66 tones de Co2. "Hi ha molta gent a qui li costa arribar a final de mes i que es troben a la cua dels menjadors. Vam veure que podíem fer alguna cosa per a ells, així que vam decidir emprendre aquest projecte", apunta Jean-Baptiste Boubault, director general de Phenix España, a ON ECONOMIA.

Phenix lluita contra el malbaratament d'aliments

"Donar és més barat que destruir"

El principal objectiu del negoci és ajudar les empreses del sector alimentari a alinear-se amb el projecte de Llei de prevenció de les pèrdues i el desaprofitament alimentari. Aquesta normativa estableix que tots els agents de la cadena alimentària tenen l'obligació de disposar d'un pla de prevenció de les pèrdues i el malbaratament, sent la prioritat màxima la donació d'aliments destinats al consum humà. "Donar és un 18,75% més barat per destruir, però moltes empreses no tenen aquest tipus d'informació i continuen veient la donació com un acte puntual, social i no com una manera de gestionar l'excedent", indiquen des de l'empresa.

La companyia, que està present a diversos països, compta amb pràcticament 200 treballadors, esperen tancar el 2022 amb 15 milions de facturació a França i assolir els 20 milions aquest 2023. "A Espanya és complicat fer previsions, volem tenir més clients, que ens ensenyin el camí. Estem començant a col·laborar amb una cadena de supermercats d'origen francès i amb tot volem trepitjar l'accelerador al país", apunta Boubault.

Ronda de 15 milions

Des que van néixer fins ara han invertit 37 milions d'euros, el negoci està arribant al punt d'equilibri i està certificat com B-Corporation, un moviment que agrupa a companyies que estan construint una economia més inclusiva i sostenible per a totes les persones i el planeta.

"Malgastar aliments és una qüestió econòmica, mediambiental i ètica. Ens trobem davant d'una emergència climàtica sense precedents, i una inseguretat alimentària les conseqüències de la qual les estem veient a tots els continents. Canviar aquesta situació s'ha de convertir en una de les prioritats dels governs, ciutadans, consumidors i empresaris. No obstant això, estem molt orgullosos perquè a Catalunya estem tenint una resposta molt positiva de les firmes del sector alimentari a l'hora de donar els seus excedents que rendibilitzen i redueixen les seves pèrdues", assenyala l'emprenedor.

A mitjans d'octubre de 2022, Phenix va tancar una ronda de finançament de 15 milions d'euros. Amb la injecció de capital, l'objectiu de la scale-up és consolidar el negoci a Europa i continuar apostant perquè els professionals del sector compleixin el desaprofitament zero. A més, espera assolir 10 milions de descàrregues a la seva aplicació mòbil contra el malbaratament d'aliments i salvar mil milions de menjars per a l'any que ve, quan la companyia compleixi una dècada.

Finalment, Phenix somia a entrar aviat a la família d'"unicorns d'impacte", que significa que és un negoci valorat en més de 1.000 milions de dòlars i amb impacte positiu per a la societat i el medi ambient.