El Port de Barcelona ha aprovat la licitació, per 14 milions d’euros, per construir la subestació elèctrica que esdevindrà el node principal de la xarxa per electrificar els molls i permetre la descarbonització de l’activitat portuària. El projecte, que inclou la connexió de la subestació mitjançant una línia d’alta tensió soterrada (220 kW) amb la futura Subestació Cerdà de Red Eléctrica de España (REE), hauria d’estar enllestida per al 2025.
A l’espera que el concurs rebi l’autorització del Consell de Ministres del Govern espanyol, el Port de Barcelona ja disposa dels permisos necessaris per endegar el projecte de la Subestació Cerdà, prop de la Ronda Litoral. Aquestes sobres suposen una inversió d’1,6 milions d’euros.
En paral·lel a la subestació es preveu construir la xarxa de mitja tensió que la unirà a totes les terminals, incloent-hi una connexió subterrània que connectarà el moll de l’Energia amb el moll Adossat, permetent electrificar totes les terminals de creuers, on fins a cinc vaixells es podran connectar de forma simultània, i la futura terminal de ferris.
Aquestes inversions s’emmarquen en un projecte més ampli per a l’electrificació de tots els molls, el pla Nexigen, que redundarà en la descarbonització de la infraestructura portuària i al qual es destinarà un total de 110 milions d’euros. El gruix d’aquests recursos anirà destinat als Onshore Power Supply (OPS), els sistemes que permetran connectar els vaixells a la xarxa elèctrica i dels quals ja s’han començat a executar els pilots a BEST, on començaran els treballs el mes d'abril, i a la terminal de ferris del moll de Sant Bertran, a punt de ser adjudicat. Ambdós pilots, que funcionaran en un primer moment amb energia provinent de les distribuïdores de la zona, estaran operatius el 2024 i permetran recollir dades i experiència per optimitzar la instal·lació de la resta d’OPS.
Quan el Port de Barcelona tingui electrificats tots els punts d’atracada dels creuers, el moll Prat i les terminals de ferris de la dàrsena de Sant Bertran i el moll de Costa, s’eliminaran 66.000 tones de CO₂ i 1.234 tones de NOx de les emissions de l’activitat portuària. Això representa reduir el 38% del NOx i del CO₂ emesos pels vaixells durant la seva estada a moll i eliminar el 22% de les emissions de NOx i CO₂ de tota l’activitat portuària. A llarg termini, l’electrificació dels molls del Port de Barcelona serà una peça clau per assolir l’objectiu de ser un port climàticament neutre el 2050.
Altres 22 milions per al moll de Contradic Nord
El Consell d’Administració també ha acordat avui iniciar la licitació de la remodelació del moll Contradic Nord, que s’equiparà amb una nova plataforma Ro-Ro per millorar la capacitat operativa del moll i adequar-lo a les necessitats dels ferris més moderns. Les obres, amb un pressupost de 22,3 milions d’euros, inclouran la construcció d’un moll de caixons davant del moll actual així com una plataforma Ro-Ro a la intersecció amb el moll Costa, que permetrà operar dos ferris en paral·lel, un a cada moll. Durant els 18 mesos que duraran les obres, s’instal·larà una plataforma Ro-Ro provisional al moll Costa per mantenir-ne l’operativa actual.
Facilitats per a la Copa Amèrica de Vela 2024
D’altra banda, el Port de Barcelona ha iniciat les gestions com a un dels amfitrions de la Copa Amèrica de Vela que se celebrarà a Barcelona, el 2024. Per això, ha endegat les negociacions necessàries amb diverses entitats concessionàries d’algunes zones de l’àrea portuària per arribar als acords necessaris que permetin alliberar temporalment alguns espais perquè s’hi instal·lin les bases dels equips que participaran en aquesta competició i puguin iniciar a partir de l’abril vinent els seus entrenaments a la ciutat. Cadascú d’aquests equips vol disposar d’un mínim d’una zona de 5.000 metres quadrats, que tingui un frontal de moll de 50 metres, i un calat mínim de 6 metres.
El director general del Port, Josep Albert Carbonell, ha especificat que el consell d’administració ha aprovat avui els acords tancats amb quatre concessionàries i que van en aquest sentit. Concretament, tres de les bases que s’ubicaran al Port Vell es troben en espais actualment en mans de concessionaris: Institut de la Nàutica -que depèn de l’Ajuntament de Barcelona i per al qual s’ha buscat un nou emplaçament temporal- i Barcelona Nautic Center, que estan al Moll de Llevant, i que ocuparà l’equip Luna Rossa Prada Pirelli; Marina Barcelona 92, al moll Catalunya, que serà per als competidors d'American Magic; i Marina Port Vell, al costat de l’antic IMAX, per a Ineos Britannia. El quart acord ha estat amb la Terminal Ferry Barcelona, on s’instal·larà l’equip francès Orient Express.