El futur del turisme i la seva relació amb el mar són dos dels debats econòmics globals més complicats que s'aborden també a escala local en ciutats com Barcelona, el seu entorn metropolità i tot el territori català. Sobre això, ha versat una de les taules rodones de les jornades d'economia blava, moderada pel director de negoci audiovisual d'ElNacional.cat, Jofre Llombart. La directora general de Turisme de la Generalitat, Cristina Lagé, ha recordat que el turisme català només va créixer un 0,3% l'any passat perquè viu un moment en què no necessita més creixement i ha advocat per la gestió perquè sigui sostenible i perquè es reparteixi de manera equilibrada per Catalunya.

Lagé ha defensat que és necessari "vertebrar el territori perquè la riquesa del turisme ha d'arribar a tot arreu" amb tal d'oxigenar Barcelona, just després d'una taula rodona, la dedicada a les ciutats, que l'alcalde de Badalona, Xavier García-Albiol, ha recordat que la seva ciutat està en un moment diferent de la capital i que el que necessita és "que vengen més turistes".

"Soc poc partidària de fer una línia que separi el que és per al local i el que és per al turista: si quan visites un lloc et sents d'allà, d'alguna manera estàs fent turisme sostenible", ha defensat Lagé, que ha recordat que gràcies a l'augment de la taxa turística aquesta activitat genera recursos fiscals que van a l'economia blava. "El turisme, com tota activitat econòmica, serà sostenible o no serà", ha afegit Lagé amb referència a la reconversió que han d'afrontar tots els sectors.

La nova màxima responsable de turisme del Govern, que arriba després del seu pas per l'Ajuntament de Donosti, ha recordat també la importància dels passejos marítims per fomentar la salut dels ciutadans, amb l'exemple dels 7 quilòmetres de Barcelona i els 9 de Sant Sebastià. "És importantíssim", ha dit.

Repartir els turistes per tot Catalunya

A la pregunta sobre què ha de fer Barcelona amb el turisme, Lagé indica que no es tracta d'incrementar el nombre de visitants, sinó de repartir-los per tot Catalunya. Subratlla que "repartir la riquesa del turisme és tenir professionals ben formats i ben pagats, i repartir els visitants en el territori".

La directora general de Barcelona Global, Mercè Conesa, ha animat a "viure el litoral des de la quotidianitat" i a integrar el port i el mar a la ciutat. "Des del moment en què allò ho fas ciutat, permet que tingui vida". Ha posat com a exemple el "mal anomenat" edifici de Desigual, en la Barceloneta, que és una seu empresarial i on també es desenvolupen les actuacions de la fundació Norkksen, relacionades amb la investigació i les start-ups.

Conesa ha precisat que "el turisme s'ha de governar" i per a això necessita "planificació" i que sigui concebut com a "polítiques públiques". "Equilibrar no és senzill", ha completat. "El turisme fa créixer altres activitats", ha dit, així com ha destacat que l'economia blava "s'interrelaciona amb el turisme".

Conesa ha posat èmfasi en el fet que una gran part d'aquest turisme no és només passiu, de platja, sinó que forma part de l'economia blava. En aquest sentit, recalca que "la Copa Amèrica de Vela ha estat una oportunitat". I aposta per desestacionalitzar el turisme.

Mercè Conesa ha assenyalat que el retorn del turisme serà mitjançant la taxa turística. "La ciutat veu com creixen altres activitats econòmiques. El repte que tenim en l'àmbit de ciutat és ser sostenibles i competitius. El vector més rellevant de l'economia blava no és el turisme, sinó entendre que el mar dona una oportunitat que no tenen altres ciutats d'interior". Reconeix que tenim un turisme que genera un "impacte important".

Conscienciar sobre "el canvi climàtic"

La gerent de serveis de turisme de la Diputació de Barcelona, Soledad Bravo, ha posat el focus en "conscienciar del canvi climàtic" com a gran prioritat de l'economia blava. "Necessitem una bona taula de governança que entengui el turisme com a política pública", ha afegit.

Bravo ha recordat que durant els pics de turisme a Barcelona "es quadruplica la població i els serveis públics tenen dificultat per cobrir la demanda". "I si no estem preparats ni podem preparar-nos per a les ingerències del canvi climàtic, no podrem acollir més", ha afegit.

Sobre les experiències per atreure turisme blau, Soledad Bravo ha apuntat que existeixen més de 200 quilòmetres de costa, 9 ports nàutics i una "oferta per promocionar". Repeteix que "la Copa Amèrica ha estat una oportunitat per promocionar la costa de Barcelona i també les comarques d'interior".

Soledad Bravo, gerent de Serveis de Turisme de la Diputació de Barcelona, ha destacat que "el turisme blau és una oportunitat que reclama una estratègia específica de promoció". Un 10% dels turistes venen per l'experiència del mar, ha estimat.

El director de Turisme de l'Ajuntament de Barcelona, Xavier Suñol, ha assegurat que la ciutat té "les condicions objectives per fer un salt endavant" quant a economia blava i turisme, ja que s'han realitzat inversions, en Port Olímpic, platges, Fòrum... i en un futur proper el pavellón blau del front marítim.

Suñol ha defensat que els primers que s'han de creure el potencial de la ciutat són els mateixos barcelonins. I ha recordat les campanyes escolars per conèixer el mar i la vela, que s'ha finançat amb l'impost turístic. El responsable turístic del consistori ha ressaltat la importància que el benefici de la taxa turística sigui "transversal" i beneficiï altres sectors econòmics.