Spock és una empresa catalana que va néixer a finals de 2022 amb l'objectiu d'ajudar al petit consumidor. De la mà de Javier Sin, Albert Basté, Quim Falgueras i Víctor Fernández, el negoci sorgeix de la consultora energètica Energestic que està enfocada a traslladar als petits consumidors la possibilitat d'obtenir el "millor preu possible" a la factura energètica. "La idea, a banda d'ajudar al client domèstic, era que fos un model totalment digitalitzat", assegura Sin, que agrega que als inicis van néixer dins d'Energestic, però que poc després van agafar "suficient entitat per a treure-ho fora".
De fet, la plataforma subministra al petit consumidor les eines que li permeten optimitzar el cost energètic. A través de les compres col·lectives, Spock afegeix els consums dels milers d'usuaris i negocia, com si fos un gran consumidor, per tal que tots ells accedeixin de manera senzilla a les tarifes més competitives de llum i gas de cada moment. "L'actuació la supervisa un notari i amb total independència de les companyies elèctriques", confirma l'emprenedor. El 2023 van completar el seu primer exercici sencer, en el qual va organitzar una dotzena de compres col·lectives, tant públiques com privades, i també van posar en marxa projectes enfocats a promoure comunitats energètiques i la gestió de consum compartit. Tot i això, el 90% de les persones que utilitzen la plataforma són usuaris domèstics.
Ofertes competitives
Com funciona? "L'usuari participa en una compra i durant 10 mesos el subministrament queda bloquejat i no pot participar en compres col·lectives de Spock. Passat aquest temps rep un mail en el qual se li pregunta si vol tornar a participar en una compra col·lectiva i ell decideix si vol inscriure's o no", explica. D'aquesta manera, el client "sempre té a l'abast una oferta competitiva".
En aquest sentit, l'emprenedor confirma que, una vegada l'usuari entra a la plataforma, pot pujar la seva factura elèctrica i un programari de reconeixement d'imatge n'extreu el preu que es paga de l'energia i del consum. Aquesta xifra es compara amb el cost de sortida de la compra col·lectiva i des de Spock et proporcionen l'estalvi. "De mitjana, la gent estalvia entre un 20 i un 25%. N'hi ha alguns que s'estalvien un 5%, però d'altres poden arribar a un 40%". Per aquest motiu, des de la start-up critiquen que l'OCU organitza només una compra col·lectiva l'any. "Tu hi entres, però si no hi entres t'has d'esperar a l'any següent". A Spock, en canvi, cada mes n'obren una. "No som una comercialitzadora elèctrica, el que fem és posar-te les eines perquè el consumidor tingui un bon preu", confirma.
Respecte a la participació, entre les operacions ja finalitzades l'empresa en destaca la compra col·lectiva impulsada per l'influencer Grinch Energético, a la que es van acollir més de 8.600 persones i en la que es va obtenir la millor tarifa del mercat domèstic el 2023. Quant a les comercialitzadores, Doméstica i Agri Energia són les que van presentar les millors ofertes, seguides d'Octopus. Altres companyies que han presentat ofertes han estat Bonpreu, Factor Energia o Naturgy.
"L'objectiu és duplicar usuaris i facturar 700.000 euros"
A Spock compten amb 50.000 usuaris i volen acabar l'any amb 100.000. Actualment, només operen a Espanya i a la llarga no descarten internacionalitzar-se. "El temps dirà, tot i que ara estem focalitzats en el mercat nacional. Al mercat espanyol hi ha 29 milions de comptadors, tenim recorregut aquí encara". Sobre la captació de capital, Javier Sin assegura que ara mateix són "autosuficients" i que no descarta fer-ne si a la llarga busquen altres productes. Pel que fa a la facturació, l'any passat van tancar amb 240.000 euros i enguany preveuen acabar amb 700.000 euros.
A llarg termini, els plans de l'empresa impliquen millorar la plataforma, consolidar el model de compra col·lectiva al sector i esperen anar incorporant funcionalitats que permetin automatitzar tots els processos de contractació. A banda, s'imaginen Spock com una plataforma on l'usuari pugui arribar a intercanviar energia entre usuaris.