En els últims quatre anys, l’empresa Talkual ha rescatat del camp 3 milions de quilos de  fruita i verdura que, sense la seva intervenció, s’haguessin desaprofitat. De la mà de Marc Ibós i Oriol Aldomà, la companyia compleix així amb la missió per a la qual es va crear: vendre la fruita i verdura que les grans superfícies no volen comprar als pagesos perquè és “naturalment imperfecta” i que, per tant, no té sortida directa cap als consumidors. En el millor dels casos només es pot destinar a fabricació de sucs o purés, o altres productes elaborats amb fruita i verdura.

Talkual treballa habitualment amb prop de 100 pagesos de Catalunya i d’Espanya (Aragó, Castella-la Manxa, València i Andalusia, principalment) i amb altres de manera puntual. En l’actualitat, abasteix de fruita i verdura a 8.200 clients subscriptors que reben -amb la periodicitat que trien- les seves comandes a domicili, amb un cost d’entre 19 i 30 euros per capsa, segons la quantitat de fruita i verdura que es consumeixi. En total, més de 50.000 persones arreu d’Espanya han consumit una capsa de productes Talkual, des del 2020.

La companyia assegura que té cura dels seus proveïdors oferint un preu de mercat pels productes que compra en origen als pagesos que, alhora, poden veure com la fruita i verdura ‘imperfecta’ té una sortida al mercat i els hi reporta uns ingressos. “Són preus que fluctuen en funció de les collites i de l’oferta que té l’agricultor”, explica Marc Ibós a ON ECONOMIA.

Els fundadors de Talkual, Marc Ibós i Oriol Aldomà. Foto: Talkual

L’experiència de Talkual ha arribat a tants pagesos i tants punts de destí que enguany la companyia ha ampliat les seves instal·lacions a Bellpuig (Lleida) amb una segona línia de producció. “Aquesta ampliació ens permetrà donar un millor servei i més àgil”, assegura. La millora a la nau que Talkual comparteix amb Ibós Fruites -l’empresa familiar- també s’acompanya d’un increment en l’equip de professionals, que ha passat de 17 a 34 treballadors.

Ara per ara, Talkual prepara i entrega prop de 5.500 capses que són distribuïdes, cada setmana, arreu d’Espanya. Barcelona i Madrid són les principals ciutats destinatàries. "El client acostuma a una dona, de mitjana edat, preocupada pel benestar i la salut de la seva família i per la sostenibilitat", explica Ibós. Només entre el 10% i el 15% de les comandes tenen caràcter puntual, "podem dir que tenim una clientela fidel", afegeix.

Amb aquest volum d’expedició i un creixement anual esperat del 80%, el 2024 el negoci de Talkual fregarà els 5 milions d’euros. Una xifra significativa si es té en compte que el 2020 va facturar 300.000 euros.

L'empresa Talkual de Lleida ocupa a 34 persones. Foto: Talkual

Del conjunt de les vendes, un 15% prové del servei d’entrega que es fa per a comandes provinents d’empreses que ofereixen producte fresc als seus empleats dins de la política de serveis general de la mateixa companyia. Talkual vol reforçar aquesta línia de negoci que ara mateix cobreix la demanda de 160 empreses. El servei funciona de manera similar a l’entrega a particulars, però amb caixes d’entre 7 i 15 kg de fruita i inclou entre 3, 5 o més varietats de producte, segons la tria que faci l’empresa. “Creiem que amb la capacitat actual aquest servei pot arribar al 15% de les vendes”, diu Marc Ibós.

Talkual també ofereix paquets de nous envasades sense closca, de 100 o 200 grams, que es preparen als tallers de la Fundació Obra Tutelar Agrària, de Lleida, que es una entitat social que treballa amb joves amb risc important d’exclusió social.

A mitjà termini, Talkual preveu incorporar en la seva oferta global els fruits secs,  sovint també “imperfectes” per la seva coloració, que la xarxa de la gran distribució també rebutja.

Els impulsors de Talkual es recolzen en el gran potencial de creixement que consideren que té el seu propòsit perquè a Espanya es malbaraten cada any 7,7 milions de tones d’aliments, el 45% dels quals eren fruites i verdures.