La Comissió Europea (CE) ha celebrat aquest divendres les noves orientacions dels Estats Units perquè els fabricants europeus de vehicles nets puguin beneficiar-se dels crèdits que oferirà la Llei de Reducció de la Inflació (IRA, en les seves sigles en anglès), que des de la Unió Europea (UE) havia estat titllada de proteccionista. Tant Alemanya com França, les dues grans economies de la Unió Europea, van advertir fa a penes unes setmanes a l'Administració de Joe Biden de les mesures que inclou la Llei per a la Reducció de la Inflació.
Les potències europees consideraven llavors que aquestes mesures podien provocar que inversions que estaven inicialment programades a la UE es desplacessin als Estats Units per beneficiar-se d'aquests ajuts i suposés un problema per a la lliure competència. És per això que demanaven exempcions, però també poder examinar cas per cas cada una de les subvencions.
Ara, la Comissió Europea ha celebrat les noves orientacions del país nord-americà respecte a la Llei de Reducció de la Inflació. "La UE acull amb satisfacció aquestes orientacions", va indicar la CE en un comunicat, on va valorar positivament al grup de treball posat en marxa amb funcionaris nord-americans per abordar les preocupacions europees sobre l'esmentada llei. Es tracta d'una llei per la qual es preveu ajuts d'uns 400.000 milions de dòlars per a inversions en tecnologies verdes americanes.
En aquest sentit, la Comissió va destacar que, segons les noves orientacions dels EUA, les empreses de la UE podran accedir als crèdits comercials per a vehicles nets sota aquesta llei sense necessitat de modificar els models empresarials establerts o previstos dels productors de la UE. "Es tracta d'una iniciativa beneficiosa per a ambdues parts, ja que reforça la cooperació UE-EUA. En el nostre objectiu comú de lluita contra el canvi climàtic, i enforteix les cadenes de subministrament transatlàntiques", va dir la Comissió.
La UE continua veient "disposicions discriminatòries"
Va considerar a més que, d'aquesta manera, els contribuents nord-americans podran beneficiar-se dels vehicles elèctrics i components d'alta eficiència fabricats a la UE, mentre que les empreses de la UE que subministren als seus clients vehicles nets d'última generació a través de lloguer amb opció a compra podran beneficiar-se dels incentius d'aquesta llei.
No obstant això, la Comissió ha assenyalat que continua buscant un "tracte similar i no discriminatori" per als productors de vehicles nets de la UE en el marc dels crèdits de la Llei de Reducció de la Inflació. Així mateix, l'organisme europeu va reconèixer que aquest règim continua preocupant la UE, ja que segons el seu parer conté "disposicions discriminatòries que exclouen de facto" que les empreses de la UE puguin beneficiar-se d'aquest.
"Discriminar als vehicles nets i les entrades produïdes a la UE viola la legislació comercial internacional i perjudica injustament les empreses de la UE al mercat nord-americà, redueix les opcions disponibles per als consumidors nord-americans i, en última instància, redueix l'eficàcia climàtica d'aquesta subvenció verda", ha explicat la institució. La UE vol que els EUA li donin el mateix tracte que als seus socis amb qui té acords de lliure comerç.
Risc de debilitar la competència i apujar preus
Amb tot això, la Comissió destaca de manera positiva les novetats en l'acord assolides amb els Estats Units per la predisposició a col·laborar amb les seves peticions. "Acollim amb satisfacció l'anunci fet pels EUA que es prendrà més temps per treballar en les directrius pendents, la qual cosa li permetrà abordar aquestes qüestions de manera satisfactòria", va assegurar la CE.
La Llei de Reducció de la Inflació d'EUA, promulgada el passat 16 d'agost i que entrarà en vigor al gener, ofereix generosos incentius financers per donar suport a la transició ecològica. En el cas dels vehicles nets, els dos incentius principals són programes de crèdit fiscal: un per a operadors comercials i un altre per a consumidors particulars, ha explicat la Comissió.
El crèdit fiscal als consumidors conté diverses disposicions, entre elles requisits de contingut local, producció o muntatge, que "discriminen" els fabricants d'automòbils de la UE, "amb la qual cosa es corre el risc de debilitar la competència i apujar els preus", ha apuntat. Per tractar aquestes preocupacions europees, les dues parts van posar en marxa el passat 25 d'octubre un grup de treball especial.