El grup de distribució de productes ecològics Veritas fa una crida a les administracions perquè s’estableixin uns estàndards d'obligatorietat en el mesurament de l'impacte ambiental de les companyies. La cadena de supermercats que lidera Silvio Elías considera que la disparitat de barems a què es poden acollir les empreses a l'hora de determinar les accions que duent a terme per reduir la seva petjada de carboni resta competitivitat a aquelles que apliquen les màximes exigències. Denuncia que la major part de les empreses es limiten a les actuacions internes de l’empresa i obvien parts intrínseques de la cadena de valor (proveïdors i clients), donat que no és obligatori per part de l'administració, malgrat que es tracta de l'àmbit de més pes a la petjada de carboni.
Veritas exigeix “competir en un marc just i sostenible, on totes les empreses siguin responsables dels seus impactes ambientals i treballin activament per mitigar-los, per així frenar la velocitat descontrolada del canvi climàtic”, defensa Sophie Pagnon, directora d’impacte de la companyia.
La cadena defensa que gestiona l'impacte ambiental de manera integral al llarg de tota la cadena de valor, per això considera que no s'hi val avaluar de la mateixa manera l’estratègia de reducció d'emissions parcial i no total. Insisteix en el fet que cal certificar allò que les empreses duent a terme en les tres categories fixades (Abast 1 pel mateix funcionament de l’empresa, Abast 2 per temes energètics, i Abast 3 per proveïdors i clients) per reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle i que van des de l’origen de les primeres matèries fins al client final. Veritas delata que un gran nombre d’empreses es queden en els estadis 1 i 2, i fins i tot, de manera parcial.
Empresa neutra en carboni
Seguint la seva estratègia de reducció d'emissions i donant suport a projectes d'impacte social i ambiental per la compensació de la petjada de carboni, Veritas manifesta que és una empresa neutra en carboni, per tercer any consecutiu.
La companyia, que mesura la seva petjada des del 2015, assegura que ha aconseguit reduir-la al 50% en categories comparables, anticipant-se i complint així l'objectiu fixat per la UE per al 2030. Segons les dades facilitades per l'empresa, des del 2015 al 2022, les emissions han passat de 2.971 tones de CO₂ a 1.449 tones, cosa que suposa una disminució del 51%. D’una banda, l'impacte en origen el mitiga buscant sempre el producte certificat ecològic i prioritzant-ne la proximitat, apostant per les pràctiques que reforcen i protegeixen els sòls i la biodiversitat, i promovent les bones pràctiques ambientals dels seus proveïdors.
En segon lloc, fa ús d’energia 100% renovable i, finalment, realitza accions com l'optimització de rutes de transport, la contractació de flotes de vehicles més sostenibles, i es promou l'ús de vehicles elèctrics, tant per a treballadors com per a clients, amb la instal·lació de carregadors elèctrics a diverses de les botigues.
Tanmateix, Veritas compensa totes aquelles emissions que no poden reduir per aconseguir així la neutralitat de carboni, donant suport a projectes amb impacte ambiental i social, segons ha assegurat la companyia en un comunicat difós aquest dijous. Aquestes accions, en la suma dels darrers tres anys, han suposat una inversió de més de 60.000 euros en projectes mediambientals que generen CO2 i contribueixen així a mitigar la crisi climàtica.