Tropicfeel és una empresa fundada a Barcelona, enfocada a un target jove i viatger, però que no acaba de quallar al mercat espanyol. Això és el que explica el seu fundador, Alberto Espinós que, a l'hora de defensar la seva empresa, una start-up que comercialitza peces de vestir per la gent viatgera, assegura que el públic americà és el que més aposta per ells. De fet, gran part de les vendes de la companyia són de mercats estrangers, especialment els Estats Units, que s'emporten el 30% de la seva xifra de negoci anual. El motiu? "Realment el desconec, però nosaltres continuarem fent la nostra feina com fins ara", indica Espinós en una entrevista per a ON ECONOMIA.
A començaments de novembre, la start-up va apujar la persiana de la seva primera botiga física a Barcelona. "És un format pop-up store que estarà obert al públic fins a finals d'abril", assenyala el CEO de Tropicfeel, qui descriu que el local, ubicat en el número 28 del carrer Portaferrissa de la capital catalana, compta amb 60 metres quadrats de superfície. "És el nostre primer punt a peu de carrer, però tenim pensat anar a altres llocs". Els objectius de la marca passen per obrir a les capitals de països on la demanda és més elevada i continuar trepitjant l'accelerador al canal online. "Al final, Tropicfeel neix per impulsar un moviment global que contribueixi a viatjar de forma sostenible i responsable, amb productes fets i creats específicament per conèixer món", afirma l'emprenedor.
Quin creus que és l'èxit de la marca? Més enllà dels articles per a viatgers, Espinós té clar que els drops (llançament molt limitat i delimitat en el temps d'una peça o una col·lecció) són la clau. "Som fans del mètode pre-order, així generem interès als usuaris i evitem la fabricació massiva de peces que més tard no podrem vendre". En aquest sentit, el barceloní recorda que darrere de la firma "hi ha un propòsit ecologista i sostenible" i que continuaran contribuint a reduir residus i emissions a través del negoci. A llarg termini, la companyia somia en ser líder al sector i vendre més a Europa, ja que fins al moment l'empresa ha calat fort als Estatus Units, però no tant al mercat espanyol.
Expansió internacional
Heu fet rondes de finançament? Com ha estat el creixement del negoci? "Després de la injecció de capital de 2,1 milions d'euros, obrim una segona fase per recaptar més capital a Indiegogo (plataforma de finançament col·lectiu), on reunim més de tres milions d'euros", recorda Espinós, qui relata que el 2020 van llançar una nova campanya de finançament col·lectiu en la qual van recaptar 50.000 euros en una hora. "La xifra establerta eren 50.000 euros fins a mitjans de novembre, però com que ho vam aconseguir en 60 minuts, al final vam recaptar més de 600.000 euros", aclareix.
Amb tot el capital, l'empresa va decidir llançar un segon producte, ja que fins aleshores només havia creat un producte, i va apostar per la motxilla Shell, un dels seus best sellers. Actualment, la start-up compta amb desenes d'articles, entre els quals es troben les sabates, motxilles, gorres i gorres i altre material per viatjar. Tropicfeel suma una plantilla de 43 treballadors i està present a pràcticament tots els països del món. Durant el 2020 van facturar 7 milions d'euros, l'any següent 12 milions i el 2022 assoliran unes vendes de 22 milions d'euros. "Amb la nova obertura, el llançament de productes i l'expansió calculem assolir els 30 milions d'euros de facturació el 2023", apunta.
35.000 parells de sabates venudes en 50 dies
Tropicfeel és un negoci fundat l'any 2018 amb l'objectiu de cobrir les necessitats de moda i accessoris per als viatgers. Amb aquesta idea al cap, l'emprenedor barceloní va llançar unes sabates dissenyades només per als viatgers, que va decidir vendre a través de la plataforma de finançament col·lectiu Kickstarter. En menys de dos mesos la firma va vendre 35.000 parells de vambes, una xifra que ni ell mateix es va arribar a creure fins al cap d'unes setmanes. Espinós havia treballat anteriorment a Crowdcube, una plataforma de finançament col·lectiva que ha invertit en més de 1.000 operacions per valor de 1.000 milions d'euros, i arran de la seva experiència va apostar per obrir les portes a inversors perquè donessin suport a la seva empresa. Tropicfeel va aconseguir recaptar més de 2,1 milions d'euros en 50 dies a través de Kickstarter, una altra plataforma de finançament col·lectiu per a projectes creatius. Amb el capital recaptat, la start-up va decidir fer un all in en l'expansió. "Som presents a 140 països, venem a través de l'online i ara hem decidit fer el pas al retail", acaba l'emprenedor.