Aspasios és una start-up que va néixer centrada en la gestió d'edificis sencers perquè els habitatges fossin destinats a l'ús turístic. Amb un creixement "lent" però apostant sempre per la rendibilitat, el fundador de la companyia, Ezequiel Salzberg, assegura a ON ECONOMIA que actualment gestionen 200 apartaments turístics i que la finalitat és arribar als 600 en tres anys. "Tal com anem creiem que hi arribarem abans, però volem ser prudents amb les xifres", indica l'emprenedor. Amb edificis tant a Madrid com a Barcelona, un dels segells de la firma és la qualitat, el disseny i l'eficiència energètica. 

El negoci va néixer el 2005 quan Booking encara no comercialitzava pisos turístics i Airbnb no existia. "Nosaltres vam començar amb pisos aïllats, però ràpidament vam veure que el futur estava en els edificis complets", afegeix. En aquesta línia, aclareix que la crisi financera del 2007 "va ajudar perquè els lloguers baixessin, però que els pisos turístics es van mantenir". Salzberg explica que amb l'esclat de la bombolla immobiliària "vam perdre bastants diners", però que va ser l'únic moment que l'empresa no va ser rendible. "Sempre hem crescut amb autofinançament, hem tingut poc deute i hem subsistit amb capital propi", defensa l'empresari. 

"Els pics més grans de demanda els notem durant el MWC i els festivals" 

Aspasios no és propietari dels actius, sinó que paguen un lloguer mensual als propietaris i ells els gestionen. "Aquest és el nostre model de negoci, tenim molt clar que seguirem en aquesta línia i també que seran edificis sencers", apunta. Dels pràcticament 200 apartaments que disposen, 190 són pisos turístics i una desena estan enfocats a l'allotjament per temporada. El temps de mitjana són quatre nits i el públic objectiu són famílies, tot i que, en funció de l'ocasió, el directiu argumenta que també compten amb viatges de negocis. "Els pics més importants de demanda els notem durant els dies del Mobile World Congress i altres congressos i també en festivals". Salzberg afirma que amb esdeveniments com el Primavera Sound les sol·licituds van a l'alça. 

A la companyia no compten ni amb un temps mínim d'estança ni tampoc amb un màxim, tot i que defensa que a vegades els demanen als clients que els caps de setmana siguin sencers. Si bé el target són famílies i viatges de negocis, l'emprenedor relata que a Barcelona els usuaris són principalment nord-americans, francesos, britànics i alemanys, mentre que a Madrid la clientela és europea, llatinoamericana i espanyola. "Madrid té un públic turista més nacional i, en canvi, a Barcelona no el tenim tant aquest viatger". A més, espera que aquest 2023 "es recuperi el mercat d'Àsia". Sobre el tipus de viatges, l'empresari indica que els asiàtics acostumen a fer viatges "focalitzats" i, per contra, els nord-americans fan viatges de més ampli abast. 

El tiquet mitjà d'allotjaments són 250 euros la nit, per tant, uns mil euros per estança. Tot i això, la firma també explota la Casa Grand, un edifici firmat per l'arquitecte Enric Sagnier i ubicat entre Via Augusta i l'avinguda Diagonal. En aquest cas, l'edifici compta amb una desena d'habitatges equipats amb tots els luxes, piscina, gimnàs, balneari i altres serveis. "És un edifici únic que tenim a Barcelona, són apartaments de luxe i el tiquet mitjà en aquest cas són 4.000 euros per estança, uns mil euros la nit". Ezequiel Salzberg no descarta tenir altres edificis amb aquesta marca, tot i que remarca que actualment representa menys d'un 10% del nombre de pisos que exploten. 

Gracia Aspasios

Limitació de l'oferta i restriccions

Pel que fa a les ubicacions, els allotjaments de Barcelona es troben a l'Eixample, Ciutat Vella i Gràcia. A Madrid també estan al centre i es troben al costat de la Plaza Mayor i al cantó del Reina Sofia. A banda, no descarten repicar el model a altres ciutats espanyoles i explorar zones com València, Màlaga, Sevilla i Bilbao. "Tinc la sensació que als destins grans l'oferta queda molt limitada, això fa que el preu comenci a pujar i fa que l'experiència del viatge no sigui tan bona", argumenta. Per aquest motiu, afegeix que ciutats com Toledo, Salamanca, Burgos o Granada "poden satisfer la voluntat del viatger sense pagar preus elevats". 

Us ha afectat la limitació d'oferta de pisos turístics a les ciutats? "Quan planteges el pla de negoci, has de pensar en les barreres d'entrada que el pots trobar i a nosaltres aquesta problemàtica ens va agafar crescuts, quan ja estàvem a dins la roda", explica l'emprenedor, que critica que la regulació sigui tant "estricte i inflexible". Per mitigar el problema amb els veïns i les possibles queixes, des d'Aspasios compten amb sensors de soroll que es connecten amb una alarma i un telèfon 24 hores per qualsevol incidència. 

Amb una inversió inicial "mínima", el negoci ha dut a terme quatre rondes de finançament. La primera va ser de 300.000 euros el 2014, la segona de 500.000 euros el 2017, la tercera de 300.000 l'any següent i finalment una de 500.000 euros l'any passat. Per aquest 2023 el directiu no preveu més ampliacions. "L'any passat, just després de la pandèmia i de les restriccions vam aconseguir més de 15.000 estances i un total de 60.000 usuaris, esperem millorar les xifres i mantenir el cashflow amb el que comptem actualment", acaba.