Aticco Workspaces, rumb als 15 milions de facturació. El player d'espais flexibles, fundat a Barcelona fa sis anys de la mà de Gabriel Espín, va tancar el 2022 amb més de 33.000 metres quadrats d'espai de coworking i entorn dels 11 milions d'euros en vendes. Per a aquest 2023, la companyia preveu incrementar la facturació i assolir els 15 milions d'euros. Des que van arrencar, la firma compta amb més de 5.000 persones entre coworkers, colivers, empreses emergents accelerades i mentors.
"Després de la pandèmia hem notat un gran repunt de clients, des d'autònoms fins a grans companyies que han apostat pels coworkings", apunta Gabriel Espín, cofundador i CEO d'Aticco en una entrevista per a ON ECONOMIA. El directiu assegura que "Espanya segueix la línia de Nova York, Berlín, Londres i altres grans ciutats" i que hi ha diversos paràmetres que criden l'atenció a aquestes companyies per decidir-se pels coworkings com la flexibilitat, la informació i formació que reben allà, que les persones puguin generar contingut amb el material que se'ls proporciona, contactes amb altres negocis i engagement.
Internacionalització i dues noves marques
Més enllà de l'increment de vendes, des de l'ecosistema barceloní tenen previst sortir d'Espanya "en un o dos anys" i instal·lar-se a capitals europees "importants". "La pandèmia ha accelerat aquest model d'espais compartits, és un sector nou que potser abans les grans empreses ni es plantejaven, però que després de la Covid-19 han vist que és una opció com qualsevol altra". A més, en el seu full de ruta aposten per llançar dues noves marques, ambdues enfocades al sector emprenedor. "Volem apoderar la gent que aposta pels negocis, seran empreses relacionades amb la formació i la inversió", aclareix Espín a aquest mitjà. La idea és arrencar una de les línies de negoci aquest 2023 i l'altra el 2024 i continuar creixent amb nous edificis, principalment a Barcelona i Madrid, encara que no descarten altres ciutats espanyoles com València, Màlaga o Bilbao.
En aquest sentit, la divisió de coworking d'Aticco va anunciar a mitjans de l'any passat una ampliació de 2.600 metres quadrats de superfície a Madrid mitjançant la gestió d'un nou espai proper a l'avinguda del General Perón de la capital. Amb l'operació, Aticco Workspaces va assolir els 33.000 metres quadrats de superfície, sumant totes les seves localitzacions a Barcelona i Madrid. Per a aquesta ampliació, la companyia dirigida per Gabriel Espín es va aliar amb la gestora de capital Simplifika Capital, qui va adquirir en propietat l'edifici per dur a terme un coworking operat per Aticco.
Aticco Living i Lab
Entre les verticals de la marca que conformen l'ecosistema Aticco es troben Aticco Living (habitacions privades a Barcelona amb tots els serveis inclosos) i Aticco Lab (acceleradora d'empreses emergents, formacions i xarxa d'inversors i business angels). El primer disposa de 350 habitacions a Barcelona i preveu superar les 900 per a aquest any. El públic objectiu del vertical de living és gent d'entre 23 i 25 anys, aproximadament, que solen estar-hi entre 8 i 11 mesos a les instal·lacions i que busquen una solució d'habitatge sostenible. L'ocupació mitjana és del 98% i estan situats als districtes de les Corts, Gràcia, Sarrià-Sant Gervasi i Ciutat Vella de la capital catalana.
Aticco Lab, per la seva part, és la plataforma que ha impulsat a 66 start-ups en un any. Aquest segment dona suport a l'emprenedoria i ha aconseguit potenciar desenes de firmes emergents a través d'un programa d'acceleració de companyies. Aquesta activitat la duu a terme en col·laboració amb DAS Segurs Espanya (DAS Innovation Lab), Fundació Cellnex (Cellnex Bridge) i Barcelona Activa (BStep i BlueUp).
Entre les start-ups més destacades que van participar en el darrer programa es troben BlindStairs (ajuden les empreses a posar fi a la discriminació en els processos de selecció i promoció de personal), Droyz (dissenya i produeix figures col·leccionables personalitzables amb impacte en el metavers i la web3) o QuotaRent (alternativa a la fiança tradicional). En paral·lel, des d'Aticco Lab, capitanejat per Quino Fernández, acompanyen a les corporacions en la seva transformació i acosten als inversors a la seva xarxa de start-ups amb l'objectiu de descobrir els projectes amb més potencial.
L'ecosistema Aticco també participa com a host i impulsor per a altres organitzadors, amb esdeveniments entre els quals destaquen les FuckUp Nights, xerrades TedEx, més de 12 esdeveniments del Future Finance Hub o 4 jornades del WorkTech Hub només en l'últim trimestre. A més de col·laboracions amb entitats com People Facts organitzat amb la scale-up Factorial, o Hackathon Startup Turbo amb The E3 Initiative de l'escola de negocis ESADE.