Back Market és una start-up nascuda a França fa nou anys que recondiciona tota classe de dispositius tecnològics. Des d'iPhones fins a tauletes, passant per patinets i consoles. El 2016 va aterrar a Espanya i actualment és el seu tercer mercat, després de França i els Estats Units, i aquest any vol accelerar al país. Present a 16 països, incloent-hi els Estats Units i el Japó, els objectius de la companyia per a aquest 2023 passen per l'expansió geogràfica i l'increment de serveis. "Estem presents a 12 mercats a Europa i aquest any hi haurà alguna obertura més", indica Nathanaël Berbessou, director general de Back Market en una entrevista per a ON ECONOMIA.
El directiu assegura que la idea va sorgir per conscienciar a la població sobre l'empremta ecològica i apunta que, al llarg d'aquesta dècada, han vist que "la gent és més conscient que el seu consum té un impacte". A més, Berbessou explica que el pic d'inflació que hi ha actualment els està donant més activitat, ja que venen productes que es van fabricar fa dos o tres anys i el seu preu no ha variat. "La inflació a nosaltres ens afecta positivament perquè el preu dels productes nous no para de pujar. Les matèries primeres són més cares, la logística també i això al final afecta el consumidor". Des de Back Market declaren que l'iPhone 14, l'últim que ha sortit al mercat, és 150 euros més car que l'anterior i s'acosta als 1.000 euros. Tanmateix, ells venen per 400 euros els iPhones que a la botiga es comercialitzen per més de mil. "És difícil prescindir de la tecnologia, així que la gent busca alternatives per gaudir-la".
Espanya, mercat clau per a Back Market
"La gent cada vegada percep menys la innovació, les diferències entre un iPhone i un altre són mínimes, així que aposten per nosaltres", argumenta. En aquest sentit, el directiu aclareix que des que van començar fins ara han vist com la demanda ha anat creixent i afegeix que cada vegada venen més ordinadors, tauletes, rellotges intel·ligents, patinets elèctrics i fins i tot electrodomèstics. "Abans ni ens plantejàvem vendre aspiradors i ara la roomba es ven molt bé per Nadal". L'ambició de l'empresa és arribar a comercialitzar tota mena d'electrodomèstics i apostar pel recondicionat.
Paral·lelament, la companyia té altres objectius per a aquest 2023. Back Market "creixerà fort" als Estats Units i a Espanya i obrirà un nou mercat al llarg d'aquest any, segurament a Àsia. "Els EUA són la nostra gran aposta i Espanya és un cas d'èxit per a nosaltres perquè dels sis milions de clients que tenim, més d'un milió son d'Espanya", assenyala Berbessou. A més, entre els mesos de març i abril llançaran el servei de recompra, perquè la gent pugui comprar i revendre a través de la start-up (servei Buy Back). "El client que comprava amb nosaltres no ho feia a través d'un particular, nosaltres som un marketplace, no venem cap dispositiu, els que venen són empreses terceres que recondicionen els dispositius i els comercialitzen a través de la nostra plataforma".
Paquets i subhastes
De fet, l'emprenedor afirma que compten amb més de 1.500 recondicionadors repartits per tot el món i matisa que són companyies que compren lots de dispositius a través de subhastes. Una vegada comprats els paquets, fan propostes econòmiques basant-se en el dispositiu, duen a terme una sèrie de verificacions i realitzen fins a 70 punts de control. Una vegada fet, comencen a vendre. Més enllà d'obrir un nou mercat, apostar fort per alguns països i començar a revendre, des de la start-up també arrencaran el servei de reparació, tot i que no està al full de ruta fer-ho aquest any. "Al final, Back Market significa donar-li la volta, anar cap enrere, així que les reparacions són la tercera pota de l'empresa. És part de la visió que tenim, volem crear circularitat: recondicionar, revendre i reparar".
El negoci compta amb 700 treballadors, dels quals una trentena estan a Espanya. L'any passat van aixecar més de 700 milions d'euros en una ronda de finançament i amb aquest capital van duplicar la plantilla, van obrir mercats i ara aposten per la consolidació. El directiu assegura que en alguns mercats ja són rendibles i que el producte estrella a tots els països és el smarthphone.
"El recondicionat és més barat i ecològic"
Respecte al públic objectiu, Berbessou declara que "ha canviat molt" en els últims dos anys i aclareix que durant la pandèmia els seus principals clients eren joves de menys de 30 anys, però que actualment tenen més clients de 35 anys en endavant que joves de menys de 25. "A més, un nou grup objectiu que estem detectant és el cap de família, la persona que confia en nosaltres i contacta amb Back Market per comprar els telèfons als seus fills".
Un somni de la companyia? "A banda de totes les novetats que ens esperen per a aquest any, volem continuar apostant per la sostenibilitat i fer veure a la gent que el recondicionat és més barat i més ecològic. Fa uns anys aquesta paraula sonava rara, ara hem vist que la gent se l'està apropiant", acaba.