D'un local de 20 metres quadrats a una nau que supera el miler. Sona a tòpic, però així va començar Syra Coffe, una start-up barcelonina que aposta pel cafè d'especialitat i a un preu assequible. Yassir Raïs, arquitecte de professió i aficionat al cafè, va decidir tirar-se a la piscina fa set anys i emprendre un negoci al districte de Gràcia de Barcelona. Aquest espai va funcionar des del primer minut, torraven el cafè in situ i el boca-orella va fer que el negoci quedés petit. Va ser llavors quan van decidir obrir al Poble-Sec, al passeig de Sant Joan i més tard va arribar la covid-19. "El nostre públic objectiu mai no havia estat el turisme, sinó els carrers i el disseny. Buscàvem una estètica cuidada i que la gent pogués prendre un bon cafè", apunta l'emprenedor a ON ECONOMIA.

L'empresa compta amb 27 botigues obertes i reuneix una desena de locals més en obres. "Obrirem a València, Sevilla, Madrid, Sant Sebastià i Barcelona, el propòsit és inaugurar-les a curt termini". Per al 2023, Raïs espera tancar l'any amb 80 locals repartits per Espanya. I la internacionalització? "A mitjans de 2023 sortirem a un lloc molt proper, estem acabant de decidir, però serà un país europeu i amb costums similars a les d'aquí", assenyala. Amb l'increment de locals, des de Syra Coffe esperen ampliar la plantilla i passar dels 150 treballadors als pràcticament 300. De mitjana, a cada espai hi ha tres treballadors (un encarregat i dos baristes) i amb el creixement de locals esperen duplicar l'equip en pocs mesos.

Triplicar la facturació

La start-up va néixer amb una inversió inicial d'1,5 milions d'euros a través de tres rondes de finançament. A la primera hi va entrar el fons d'inversió Itnig i més tard altres business angels de Barcelona com la Família Soler. Des del negoci català no descarten una nova ronda, especialment per donar suport a la part tecnològica de Syra Coffe. I sobre la facturació? "Vam superar el milió d'euros el 2021 i el 2022 preveiem triplicar la xifra", indica Raïs. Respecte al break even —punt de rendibilitat— l'emprenedor defensa que totes les botigues són rendibles i que estan a prop d'assolir el punt d'equilibri. "Tant de bo el 2023, tenim una forta inversió en personal i estem a prop d'aconseguir-ho".

L'èxit de la start-up? "La principal diferència respecte a altres firmes és que torrem el cafè nosaltres mateixos. No torrem per a d'altres. Tractem amb el productor directament i el servim tant en botiga com al canal en línia", afegeix Raïs. Syra Coffee va néixer com un negoci totalment enfocat al B2C —business to consumer— i cada vegada més estan entrant al B2B —business to business. "Cada vegada ho estem fent més, especialment per a start-ups i oficines. Tanmateix, descartem per complet vendre a altres cafeteries, no volem que la qualitat baixi", aclareix.

A finals de maig, l'empresa va inaugurar la seva nova seu i una nau de torrar de 1.000 metres quadrats a l'Hospitalet de Llobregat (Barcelona). En aquestes instal·lacions, la companyia forma als baristes i duu a terme tot el procés de tast, producció, torri i enviament del cafè. "A Syra volem democratitzar el bon cafè, de manera exponencial i sostenible, i ara necessitàvem mudar-nos a un nou espai, més ampli i que ens permetés continuar creixent i responent a la demanda dels consumidors", va explicar el fundador després de la notícia. "Hem volgut crear un espai de treball obert i inclusiu on poder créixer i torrar el millor cafè d'especialitat", va afegir.

La start-up, que compta amb uns 3.000 clients al dia, serveix aproximadament 4.000 cafès diaris i treballa amb una cinquantena de productors. "Amb el cafè passa el mateix que amb la fruita. Les torradores tradicionals maltracten els grans i nosaltres els cuidem, treballem amb cafè de temporada de diferents països del món i apostem per cooperatives africanes o d'Amèrica Central". "Realitzem un control exhaust de tot el procés i això fa que els nostres preus siguin més atractius que els dels nostres competidors", declara.

Inflació al cafè

Us ha afectat la inflació? "Molt. Mentiria si digués que no". Per contra, des de Syra Coffee han decidit que, en comptes d'imputar-l'hi al client final, el marge que ha decrescut se l'han "menjat" ells. "La relació amb els productors és molt bona, les condicions de pagament les respectem, hi ha retribucions que s'han pràcticament duplicat, tenim un impacte molt gran com a empresa. Si volem que aquest impacte sigui bo, hem de fer-nos-en càrrec", defensa. "Un cafè és un caprici que la gent es manté, el cafè és essencial, són dos euros al dia".

Sobre com veu l'empresa a llarg termini, Yassir Raïs aspira a ser líder al sector i amb molt impacte. "M'imagino Syra Coffe en països com França i Portugal, amb establiments pròpis per Europa i treballant de manera independent".