Esport, talent i creativitat. Fa una dècada el FC Barcelona va presentar el Barça Innovation Hub (BIHUB), el braç de coneixement i innovació del club que, 10 anys més tard, ara està potenciant. De la mà d'universitats, centres d'investigació, start-ups, emprenedors, esportistes i inversors, aquesta branca de l'entitat busca crear un ecosistema per impulsar negocis emergents, a banda de generar talent i interacció amb la resta d'agents del club. Dins l'àmbit de les start-ups, actualment el BIHUB compta amb sis negocis accelerats, més un que van vendre, i pel 2026 en preveuen tenir entre 20 i 30 en cartera. "Som agnòstics, busquem companyies que actuïn pel benestar del club, que tinguin una base tecnològica i que puguin interaccionar amb el Barça", assegura Albert Mundet, director del BIHUB.
De fet, la branca innovadora del Barça té la finalitat de fer créixer les empreses emergents per integrar-les dins les funcionalitats del club. El que fan és comptar amb una participació en l'accionariat a través d'una inversió minoritària de les companyies. "Ajudem a fer-les créixer accelerades de la nostra mà. Això ens permet, per una banda, fer tangibles les coses que desenvolupem i, per altra, que aquestes surtin al mercat amb els nostres coneixements i sempre lligades amb l'entitat", argumenta. "Algunes de les firmes accelerades ja han tancat rondes prèviament i n'hi ha d'altres que no", matisa Mundet, que afegeix que els inversors solen ser internacionals.
"El fet que estiguem sota el paraigua del Barça fa que cridem l'atenció als inversors, especialment als nord-americans, i el nom del club genera una atracció important per tots ells". Segons el director del BIHUB, "hi ha start-ups de sectors molt concrets que els costa troba capital a causa de la seva especialització, i amb el Barça al darrere els és més fàcil trobar finançament internacional a través de fons de capital risc". "La mirada fonamental és de transformació i innovació cap al club. Les coses les fem des de la inversió i la recerca i sempre amb la finalitat de millora de tots els departaments del Barça, des de la salut fins a l'entreteniment, la nutrició o les infraestructures".
Coneixement, màsters i educació
A banda de la part de capital risc, start-ups i innovació, el centre compta amb tres fases més d'acció: recerca i desenvolupament, formació i congressos. "Som la unitat innovadora del club i, com a tal, vam unir en el seu moment diverses verticals, però amb una mirada estratègica concreta, que és la de treballar pels nostres jugadors i els socis i aficionats", destaca. Sobre el model de negoci, Mundet confirma que és una branca del Barça que genera recursos i que els permet reinvertir-los tant en recerca com per potenciar la marca. "El nostre model es podria assemblar al de les universitats americanes, ja que tenim un negoci que és la formació i aquests ingressos els reinvertim en estratègies a llarg termini", defensa.
El BIHUB disposa de cursos i màsters que, segons Mundet, ara volen "escalar". Més de 50.000 estudiants han passat per les seves classes de més de 185 nacionalitats diferents. A més, tenen programes amb diferents universitats i ara estan llançant programes executius de 12 setmanes de la mà de professionals del Barça, propis de la casa, com a fet "innovador". En aquest cas seran programes mig en línia mig presencials on hi haurà professionals del FC Barcelona impartint-los. "Comptarem amb la directora del servei jurídic fent un programa o amb un professional de l'alimentació", exemplifica. "Durant la pandèmia el nostre vertical no només no va baixar, sinó que va acabar pujant perquè la formació en línia va anar en auge i érem l'única unitat dins del club que creixia", recorda el directiu.
Organització de congressos
Finalment, la darrera pota del BIHUB és la de congressos i esdeveniments. "Vam creure necessari disposar d'aquesta visió d'intersecció entre el món de l'esport i la resta de sectors", assenyala Mundet, que confirma que van creure que el Mobile World Congress (MWC) era un bon congrés amb el qual crear sinergies. "Nosaltres ja fèiem esdeveniments en clau Barça, però volíem fer un pas més". Per aquest motiu, van arribar a un acord amb la GSMA (empresa organitzadora del MWC) i, igual que el 4YFN està enfocat a les empreses emergents, la idea és que en els pròxims 2 o 3 anys comptin amb un pavelló destinat exclusivament al FC Barcelona. "Dins del marc del Mobile ja organitzàvem coses, però amb l'ampliació de la Fira esperem tenir un espai només pel club i preveiem que sigui cap al 2027".
"L'estratègia sempre ha estat potenciar les quatre parts a la vegada (innovació, coneixement, emprenedoria i esdeveniments) i ha estat una aposta que ha funcionat. Ara ho seguim fent i esperem a la llarga continuar així, sense deixar de banda que sempre hem estat sostenibles econòmicament", acaba Mundet.