Per què hi ha start-ups que perden diners i valen milions? Com pot ser que per a una empresa emergent sigui més important la valoració que els ingressos? Quan una start-up ha de començar a sanejar els seus comptes? Segons el Mapa de l'Emprenedoria presentat en col·laboració amb IE University a finals de 2022, del total de start-ups que hi ha a Espanya, només el 18% d'elles compta amb un benefici brut d'explotació (Ebitda) positiu. De fet, aquesta xifra suposa un creixement de cinc punts respecte a l'any anterior i demostra la tornada a les xifres de les start-ups d'abans de la pandèmia. En aquest sentit, l'estudi detalla que les start-ups espanyoles compten amb una mitjana del voltant de tres anys de vida.
Tenen viabilitat els seus models de negoci? Per què els inversors no demanen cashflow positiu? Segons Jordi Romero, fundador de la scale-up Factorial, abans això no era un problema, però ara sí. "El que ens demanen ara és generar caixa", explica l'emprenedor. "Ara hi ha molts models de negoci, realitats que no estan sent invertides, companyies que no aconsegueixen explicar un pla per a ser rendibles i que per aquest motiu no són finançades. Abans això no era un problema, ara sí. L'objectiu actual dels inversors és generar caixa", afegeix.
Start-ups que guanyen diners des del primer dia
Amb tot, hi ha start-ups espanyoles que són rendibles des del primer dia, o pràcticament. És l'habitual? Estava en el seu business plan guanyar diners des del primer minut? És el cas Nude Project, Gonzalez&Co, TalentUp o Del Poble, entre altres, companyies que tenien molt clar que la rendibilitat havia d'estar en el seu full de ruta. En el cas de Gonzalez&Co, només van perdre diners el primer mes, i el seu fundador assegura que van ser poc menys de 3.000 euros. "Ho hauria de comprovar perquè potser ni els primers dies vam perdre" assenyala Frank González, emprenedor barceloní. El negoci va tancar el 2022 amb una facturació de vuit milions d'euros, un 40% més que l'any anterior, i va vendre en un any més de 550.000 plats entre burritos, nachos, quesadillas i tacos i en 365 dies va enrotllar 350.000 burritos, aproximadament, 100.000 més que el 2021.
Nude Project va començar amb una inversió mínima, "residual", segons comenten els seus fundadors, i ara factura més d'11 milions d'euros. La marca de roba, que compta amb tres botigues físiques repartides per Espanya (una a Madrid, una segona a València i una recent inauguració a Barcelona) aspira a convertir-se en la marca de referència de la generació Z i apostar "encara més" per la comunicació i el branded. Sobre com veuen l'empresa a llarg termini, els emprenedors barcelonins afegeixen que "l'objectiu és continuar creixent i anar innovant". L'any passat van llançar un podcast i per a aquest 2023 preveuen continuar diversificant la marca. "Volem millorar les diferents branques que tenim obertes i convertir-nos en una marca global, oferir el millor producte del mercat i consolidar tot el grup."
Del Poble, per la seva part, és una pizzeria gaditana que va ser blindada per Glovo per valor d'un milió d'euros. El seu fundador, Rubén Santos, afirma que la start-up és rendible des del primer dia i que el creixement ha estat "orgànic". Respecte a la facturació, per a aquest any preveuen assolir els 10 milions d'euros i superar els 2,2 milions d'Ebitda aconseguits el 2021. La companyia compta amb cashflow positiu des del primer moment i el creixement ha estat orgànic. "Ni rondes de finançament, ni business angels ni res de res", recorda l'empresari, que confessa que fa cinc anys que està a Lanzadera, l'acceleradora de start-ups de Juan Roig, president de Mercadona. "La nostra marca tampoc no és tan reconeguda, hi ha moltes ciutats que encara no saben qui som i nosaltres seguim amb la mateixa il·lusió que el primer dia". I en un futur? "Ens van proposar d'anar a França i Portugal, però crec que encara tenim recorregut a Espanya".
"Creixement sostenible i sense finançament extern" per ser una firma rendible
El fundador de TalentUp, Jordi Arcas, assegura que va optar per muntar la start-up rendible des dels seus inicis perquè "volia mantenir un control màxim de la seva visió i del negoci". En aquest sentit, l'emprenedor assenyala que "no volia estar condicionat ni per les expectatives ni per les pressions d'inversors externs". "Volia assegurar-me que el creixement de l'empresa fos sostenible i que no depengués de finançament extern, perquè això ens dona la flexibilitat per abordar els reptes i les oportunitats del mercat de forma efectiva", comenta.
Com funciona l'empresa? Es dediquen a agafar dades de talent i de salaris de multitud de plataformes com Linkedin o Infojobs, les processen, els donen sentit i les acaben publicant al seu portal. Amb tot, a la pàgina web es poden veure més de 240 posicions de 90 ciutats de tot el món per conèixer quin és el salari de cada perfil en cada ubicació. "Tenim perfils periodístics, de màrqueting o del camp de l'advocacia. Al final el nostre client potencial són les empreses, perquè aquestes puguin oferir salaris que s'ajustin al mercat per poder competir pel talent i augmentin la seva retenció".
Segons Enric Serradell-López, professor dels Estudis d'Economia i Empresa de la UOC, que una companyia emergent sigui rendible des del primer dia "no és l'habitual", encara que matisa que "hi ha alguns directius que el prefereixen". El motiu? "Una start-up, per concepte, és una empresa que creix molt de pressa i inverteix tots els diners que té a expandir-se i fer-se gran. Si un negoci decideix no créixer tan ràpidament ni expandir-se d'una manera ultraràpida, és normal que comenci a guanyar diners molt abans que unes altres", aclareix.
Unicorns sense patrimoni
A l'altra cara de la moneda hi ha les empreses unicorn (start-ups valorades en més de 1.000 milions d'euros) com Glovo o Wallbox. Delivery Hero, l'empresa de repartiment a domicili alemanya propietària de Glovo des de fa un any, va registrar pèrdues de 623,6 milions d'euros el 2022. La firma continua llastada pels mals resultats de l'empresa d'origen català fundada per Oscar Pierre, que va generar unes pèrdues de 304 milions d'euros en el conjunt de l'exercici.
Malgrat l'encara negativa situació financera de l'empresa que dirigeix Niklas Östberg, les pèrdues són menors que les registrades el 2021, quan va tancar l'exercici amb números vermells de 1.087 milions d'euros. Per la seva part, Emmanuel Thomassin, director financer de Delivery Hero, va destacar després dels resultats els desafiaments a què es va enfrontar la indústria del delivery l'any passat, per als quals van treballar "àrduament per sortir guanyadors". A més, es va mostrar optimista per a l'any 2023, i preveu que el grup assoleixi la rendibilitat durant el segon semestre de l'any, incloent-hi Glovo.
Wallbox, per la seva part, va perdre 136,7 milions d'euros el 2022. Les pèrdues de la companyia de carregadors elèctrics van ser significativament més altes que les de l'any anterior, quan van assolir els 53,5 milions d'euros. "Encara que els nostres resultats estan lleugerament per sota del rang esperat, el creixement constant del negoci per sobre del mercat és una mostra de la solidesa de la nostra cartera de productes i de les nostres operacions", va comentar Enric Asunción, CEO del negoci fundat el 2015, després de la presentació dels resultats.