BusUp aposta per la intel·ligència artificial. La companyia catalana, proveïdora de serveis de gestió de mobilitat corporativa, ha llançat Brainer, una eina d'IA que permet analitzar, monitorar i optimitzar les operacions dels serveis de mobilitat que ofereix als seus clients. A través de l'anàlisi de dades històriques, Brainer mostra patrons operatius i identifica àrees de millora, i a partir del desenvolupament d'algoritmes avançats, optimitza les rutes, responent en temps real a les fluctuacions de la demanda. Eva Romagosa, cofundadora i CSO de BusUp, assenyala que "Brainer és un projecte dissenyat amb l'objectiu de fer més eficients i escalables la nostra tecnologia i serveis. Estem en ple procés de creixement i expansió i necessitàvem millorar el sistema. La IA pot ser molt útil per a aquest tipus d'aplicacions".
Com funciona? Brainer, mitjançant algoritmes d'aprenentatge automàtic, permet tenir alertes en temps real sobre desviacions, retards i incidències, millorant el servei als 55.000 passatgers diaris que té l'empresa. "L'eina és capaç de predir la qualitat d'un servei a futur perquè l'equip pugui anticipar-se i resoldre el problema abans que qualsevol passatger hagi de patir-lo", agrega Romagosa.
Anàlisi dels errors amb IA
"Comptem amb empreses que, o bé mouen a molta gent, o tenen canvis de torn i necessiten compartir rutes. Quan una companyia té aquesta complexitat, és fonamental tenir una eina tecnològica que garanteixi l'eficiència en els seus serveis". Romagosa posa com a exemple una ruta que arriba 15 minuts tard, el que significa que desenes de persones arribaran tard a la feina. "Els clients ens reclamen qualitat i només els la podem oferir amb capes d'intel·ligència. En temps real, aquest sistema ens avisa dels incidents que hi ha a la carretera, si el conductor ha parat o si un passatger ha reclamat alguna cosa", matisa.
Amb aquests errors, des de BusUp analitzen el que ha sortit malament, comproven si hi ha patrons comuns i els factors que han provocat que una ruta no hagi funcionat. "Normalment, el que més falla és el factor humà, per la qual cosa s'han de prendre mesures preventives".
Aposta per la digitalització
En aquest sentit, Romagosa critica que el sector del transport en autobús ha estat "dels últims" en digitalitzar-se i indica que "moltes companyies tecnològiques han modernitzat serveis de cara als usuaris i passatgers, però respecte al sector de l'autocar mai no s'ha acabat d'efectuar". "En el nostre cas hem decidit anar més enllà i apostar per la gestió i la millora dels serveis amb eines intel·ligents". Té la mateixa visió Rui Stoffel, cofundador i CEO del negoci, que apunta, que "gràcies a la tecnologia innovadora i al model de negoci, BusUp ha transformat un sector històricament poc digitalitzat, revitalitzant un mercat tradicional com el transport col·lectiu per a empleats, donant un millor servei tant a clients com a empleats".
Fundada el 2016, l'empresa és un proveïdor de gestió externalitzada de serveis de mobilitat corporativa que té la finalitat de resoldre la mobilitat dels seus empleats. A través de la tecnologia pròpia, BusUp compta amb una xarxa mundial de 170 empreses locals de transport a cinc països: Espanya, Portugal, Mèxic, Colòmbia, Brasil i Portugal i realitza més de 2.500 serveis diaris.
A curt termini, des de la start-up volen acabar d'instaurar aquest primer prototip de Brainer i comercialitzar la tecnologia per a altres empreses. "No descartem gestionar aquesta nova eina com un software as a service per a altres operadors. En l'àmbit tecnològic hem dut a terme aquest primer pas, però tenim molt camí de millora", acaba. El projecte de BusUp ha comptat amb el suport financer de la Unió Europea i Next Generation EU i compta amb el suport del Govern d'Espanya, el Ministeri d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital.
Facturació de 30 milions
La companyia va tancar el 2023 amb una facturació de 30 milions d'euros i va transportar més de 10 milions de passatgers. De cara al 2026, la tecnològica preveu assolir els 100 milions de facturació. "Sabem que és un creixement important i més en un entorn macroeconòmic incert com el que ens trobem, però creiem que el moment és l'adequat. El mercat està demanant cada vegada més aquest tipus de serveis, tenim la tecnologia, el coneixement i el talent per a no només assolir el nostre objectiu, sinó fins i tot superar-lo", destaquen des del negoci.