La start-up Columat, que fabrica i gestiona armariets intel·ligents i refrigerats per al repartiment i recollida de comandes vàries, s’ha convertit en un dels proveïdors essencials dels mercats municipals de Barcelona. La seva proposta disruptiva dels armariets intel·ligents (smart lockers) refrigerats que permeten el lliurament i recollida 24/7 de productes frescos s’han instal·lat a 16 dels 40 mercats municipals de la capital catalana. Els armaris també s’han instal·lat en 50 mercats més de la resta de Catalunya i d’Espanya “perquè veuen en la nostra plataforma una eina que permet estendre l’horari de compra, a banda d’afegir un factor de valor competitiu respecte a altres comerços en avançar cap a la digitalització”, explica el conseller delegat de Columat, Albert Bladas.
Columat contribueix a la logística més disruptiva en dissenyar una solució que permet fer lliuraments des de qualsevol botiga o plataforma de comerç electrònic, tot incorporant un programari de gestió que permet, a més de la usabilitat dels armaris, observar la traçabilitat del producte i oferir serveis específics com ara la regulació de temperatura, que permet emmagatzemar productes refrigerats, per a sectors com supermercats i mercats municipals.
“La idea és proveir els nostres armariets a tots els mercats municipals i supermercats, ja que som la solució més preparada i completa pel servei que necessiten, ja sigui per la preservació de temperatura, com per la utilitat i control del mateix armariet”, explica Albert Bladas, conseller delegat i cofundador amb Georgina Coll d’aquesta empresa establerta a Sant Cugat del Vallès, des del 2019. “Hem aportat una solució logística que permet automatitzar la gestió de qualsevol classe de producte alhora que potenciem les operacions, reduïm els fluxos de transportistes i digitalitzem els espais, entre altres millores”, defensa Bladas.
“Aportem valor en diferents aspectes per diferenciar-nos d'altres solucions similars: destaquem, sobretot, el software per adaptar les funcionalitats del locker a les necessitats del client, el hardware que ens permet oferir lockers amb temperatura, i la plataforma que permet a l'usuari una vista global de l’armariet i indicadors de qualitat i d'ús (kpi's) per mesurar la funcionalitat”, reitera Bladas. El directiu diu que “hi ha més solucions de lockers arreu dels territoris, però nosaltres oferim una solució completa pel que fa a l'ús i seguiment de dades”.
En cinc anys, l’empresa ha fabricat i posat en funcionament prop de 600 punts d’armariets intel·ligents, que aconsegueixen optimitzar els processos logístics un 37% i reduir un 25% el seu impacte ambiental, segons un informe que ha realitzat la consultora tecnològica Leitat.
El seu àmbit d’actuació és Catalunya i Espanya, que cobreix amb un equip de 12 professionals, però també han fet ja incursions a França i Andorra. Per abastar el mercat espanyol, la companyia compta amb oficines a Barcelona, Madrid i València; i no descarta noves obertures lligades als plans d’expansió.
Els seus impulsors han detectat una oportunitat d’expansió en altres països perquè “creiem que hi ha una necessitat no coberta a la qual nosaltres podem donar solució amb els nostres smart lockers”, exposa Bladas. El directiu fa esment d'un informe de Business Research Insights que determina que el mercat global d’armariets intel·ligents experimentarà un creixement anual del 17,4% en els pròxims set anys.
Plans d'expansió per doblar el negoci
Columat té la vista posada en mercats com Itàlia i Regne Unit “on entrarem entre aquest any i el vinent, i hi entrarem o bé amb licitacions públiques o bé amb clients privats. Encara hem d'estudiar la situació a fons”, concreta.
Aquesta expansió contribuirà a disparar el negoci fins a 3 milions d’euros el 2024, és a dir, a doblar els 1,5 milions d’euros que l’empresa va registrar el 2023. Un creixement que Bladas espera consolidar per als pròxims anys.
La necessitat no coberta que es dóna a altres mercats “no deixa de ser la de millorar l'experiència de la transacció de paqueteria alhora que aportem valor a la societat amb una solució digital, automatitzada i que proposa una logística verda”, manifesta. Aquest valor “l'aportem tant a edificis/espais/mercats/logística interna com a l'usuari final”.
Així, els armariets Columat també s’estan fent un forat a altres àmbits, com les oficines compartides o les comunitats de veïns. De fet, els sectors del retail (distribució, comerços i botigues), l'immobiliari (oficines, comunitats de propietaris, coworkings i colivings) i la logística són els principals usuaris dels armariets intel·ligents de Columat. Per totes les comandes, la firma té el producte estàndard, però el fet de ser també fabricant permet que pugui fer estructures claus en mà. Per exemple, “oferim espais de paqueteria amb columnes de refrigerat, per entregar qualsevol classe de producte, tant si requereix temperatura com si no. És a dir, que fusionem la nostra solució refrigerada amb la de paqueteria per adaptar-nos al 100% a les necessitats del client”.
Columat compta amb clients com Immobiliària Colonial, que ha col·locat la solució de la start-up a 20 dels seus edificis, centralitzen la paqueteria i permeten als usuaris recollir els seus encàrrecs amb el simple escaneig d'un codi QR. D'aquesta manera, no necessiten ser presents en el moment en què el repartidor efectua el lliurament. També és present a Carrefour, InmoCaixa, Motocard i Ricoh, entre altres.