La bretxa entre el perfil emprenedor masculí i femení es repeteix any rere any. La falta de referents femenins i el baix finançament són els dos principals talons d'Aquil·les per a les emprenedores del país. Segons l'últim estudi Mapa de l'emprenedoria espanyola 2023 de South Summit, la presència masculina al sector de l'emprenedoria continua dominant, rondant una representació del 80%. A més, més de la meitat de les start-ups espanyoles (un 59%) estan fundades només per homes, mentre que els equips mixtos representen 1 de cada 3 noves start-ups i els negocis que estan formats només per dones és del 8% (en comparació amb el 6% registrat l'any passat). De fet, segons dades de l'Associació Espanyola d'Empreses Emergents, del total de negocis emergents, només un 18% han estat fundades per dones.
La situació d'Espanya no és molt diferent de la resta del món. A Europa, el 83% de les start-ups han estat fundades per homes, a Amèrica del Nord el 79% i a Llatinoamèrica el 76%. Àfrica, per part seva, és la zona geogràfica on hi ha més dones emprenedores, amb un 29%, enfront del 71% d'emprenedors homes.
L'emprenedoria femenina continua sent l'assignatura pendent d'un país en el qual es calcula que es creen prop de 20.000 start-ups cada any. Per contra, l'estudi destaca que les empreses creades per dones fracassen menys que les fundades per homes (un 28% davant un 59%). Tanmateix, reben només un 2% dels diners disponibles, malgrat que són més rendibles.
"Ens costa molt trobar finançament"
Davant d'aquesta situació va néixer Female Startup Leaders, una comunitat formada per un centenar d'emprenedores amb projectes de base tecnològica i de parla hispana. Carmen Hidalgo, una de les seves fundadores, explica a que l'associació va sorgir arran de la pandèmia perquè, juntament amb les altres fundadores, es van adonar que hi havia "bastantes diferències" entre un emprenedor home i una dona. "A l'hora de buscar finançament, només el 2% dels diners del capital risc van a empreses emergents de dones. Ens costa molt trobar inversió i moltes empreses fundades per dones es queden pel camí per aquesta falta de finançament", critica. En aquest sentit, totes van compartir el problema a l'hora d'aixecar finançament i fins i tot a una d'elles li van reclamar que posés a un CEO home si volia aixecar capital.
Després de detectar l'obstacle de la inversió, van veure també la falta de referents femenins al sector. "Hem observat que moltes dones no emprenen perquè no veuen ni tenen referents femenins. S'han de visibilitzar, hem de connectar entre nosaltres, unir sinergies i formar una comunitat de dones", destaca. "Som una comunitat de dones fundadores de múltiples sectors, però sempre amb base tecnològica i busquem trencar les dinàmiques que s'han dut a terme fins ara", defensa. "És important que els referents que visibilitzem siguin referents sans i humils i amb valors admirables. Aquesta és la nostra missió".
Falta de referents femenins
Alba Rocafort, empresària del sector de la moda, va començar a emprendre fa dos anys i mig amb l'objectiu de "democratitzar la indústria de la moda". En ser dos socis, un home i una dona, assegura que ha tingut "molts avantatges" perquè un i altre veuen el món de manera diferent. "Ens complementem amb els perfils que tenim. Ens presentem amb una unió i això ens ha afavorit". Alhora, Rocafort destaca que els seus inversors només inverteixen en equips on hi hagi una dona en el consell, per la qual cosa afirma que "posa de relleu a la dona".
"Mai no m'han discriminat per ser dona. Sempre he treballat amb homes, estic acostumada a tractar amb ells i no he notat que em trepitgessin per ser dona", aclareix, encara que confirma que coneix moltes dones que els ha passat. Igual com Hidalgo, ella també explica que veu poques dones emprenedores, però recalca la "bona sintonia" que hi ha entre elles.
Ha canviat alguna cosa en els últims anys quant a discriminació per gènere? "Ara mateix tenim un risc que és la falsa percepció d'igualtat. En molts casos s'ha avançat, però això no vol dir que s'hagi assolit una igualtat. El sostre de vidre existeix. És veritat que hem aconseguit coses, hi ha més espai per a les dones, però hi continua havent molt per fer", acaben des de Female Startup Leaders.