Fundada a la Xina fa set anys i amb més de mil milions d'usuaris a tot el món, TikTok s'ha convertit en la plataforma per excel·lència i en un fenomen de masses per al públic més jove. A Espanya té una comunitat de 18,3 milions d'usuaris mensuals que hi accedeixen per crear i compartir contingut, amb preferència per als videojocs, els esports, la moda i els múltiples gèneres musicals.
Segons un estudi recent de Màrqueting Science a Espanya, més del 84% dels usuaris que han interactuat amb contingut relacionat amb pimes a TikTok han descobert noves empreses abans que en qualsevol altre lloc. En aquest context, les dones emprenedores han connectat amb la comunitat de la xarxa social, que s'han unit sota l'etiqueta #mujeresemprendedoras i que ja acumula més de 2.000 milions de visualitzacions. En aquesta secció es comparteixen històries d'emprenedoria, iniciatives i comerços locals, així com consells dirigits a dones que volen emprendre, creant un entorn de creixement i empoderament.
De fet, pràcticament tots els usuaris de TikTok consultats a Espanya considera que la xarxa social pot ajudar les pimes a crear connexions "més fortes" amb els seus usuaris. En aquest sentit, el 39% dels usuaris que ha interactuat amb contingut relacionat amb pimes a TikTok ha fet compres. Destaca significativament que prop de la meitat (48%) dels usuaris de TikTok a Espanya diuen que veure contingut autèntic de les pimes els faria més propensos a fer una compra, la qual cosa evidencia la importància de l'autenticitat en la interacció amb la comunitat.
Creixement de les vendes gràcies a TikTok
És el cas d'Alicia Catalán, una emprenedora apassionada per l'art que va començar a la xarxa social asiàtica per compartir els seus dibuixos. A mesura que anava creant la seva comunitat a la xarxa social, va començar a emprendre el seu propi negoci d'il·lustracions per encàrrec, ja que l'abast dels seus vídeos va atreure peticions d'obres personalitzades. Catalán atribueix gran part del seu èxit com a emprenedora a TikTok, ja que experimenta pics de comandes cada vegada que un dels seus vídeos es viralitza, generant un flux constant d'encàrrecs.
Hannah Pérez, per la seva part, és la propietària d'una floristeria a Barcelona i ha fet de TikTok una eina per promocionar el seu negoci. Va crear el seu perfil el gener d'aquest any amb l'objectiu de rejovenir la tradició de regalar flors i apropar la floristeria a una audiència juvenil. Gràcies a la plataforma, el seu comerç ha duplicat les seves vendes en comparació amb l'any anterior. Gran part d'aquest creixement s'ha aconseguit gràcies a la possibilitat que ella ha establert de comerç electrònic, i a què TikTok li ha brindat la capacitat d'arribar a clients de tot el país.
Marta Beitia, interessada en l'art tèxtil i la confecció de catifes, ha trobat a TikTok un diari d'artista per compartir el seu procés creatiu. En els seus inicis compartia contingut relacionat amb el brodat i assegura que la xarxa social li ha donat l'oportunitat de créixer com a artista i donar-li forma al seu negoci. El seu punt d'inflexió va arribar amb un vídeo d'un dels seus coixins, que va connectar amb la seva comunitat, assolint els set milions de visualitzacions. Des d'aleshores, TikTok s'ha convertit en un element crucial en el seu negoci, generant demanda de tallers, encàrrecs i col·laboracions amb marques.
Com a artesana especialitzada en el folrat de sabates, Cynthia Gordillo va decidir compartir els seus processos de feina a TikTok per apropar la gent a aquest ofici. La plataforma ha tingut un impacte positiu en el seu negoci en donar a conèixer el seu ofici i augmentar el nombre de comandes. La seva comunitat, composta majoritàriament per seguidors adults, s'ha expandit en l'àmbit internacional, amb seguidors d'Amèrica Llatina i Nord Amèrica.
Adaptació a la plataforma
Amb tot, Lisa Friedrich, directora de pimes a TikTok per a EMEA, assegura que "les pimes a TikTok estan adoptant la plataforma i compartint les seves històries d'una manera diferent, aportant la personalitat de la marca amb la qual els usuaris volen actuar" i agrega que les eines creatives de la plataforma "faciliten la creació ràpida de continguts divertits, autèntics i atractius que impulsen els resultats del món real per a les pimes, amb algunes fins i tot venent els seus productes gràcies a les comunitats de les quals han format part".